Kia Optima w wersji kombi wzorowana jest na modelu studyjnym o nazwie Sportspace, który debiutował podczas poprzedniego salonu genewskiego i wzbudził ogromne zainteresowanie.
Nowa wersja nadwoziowa Optimy będzie oferowana z oszczędnymi i dynamicznymi silnikami do wyboru, włącznie z topową, najmocniejszą odmianą GT Line. Do sprzedaży w Europie trafi w czwartym kwartale 2016 roku.
Pierwsze kombi klasy średniej marki Kia
Kia Optima Sportswagon jest pierwszym kombi klasy średniej marki Kia. Przestronna, jak na kombi przystało, praktyczna w codziennym użytkowaniu i - trzeba przyznać - bardzo elegancka. Pod względem wymiarów zewnętrznych kombi zachowało długość i szerokość odmiany sedan (długość wynosi 4855 mm, szerokość – 1860 mm), i jest wyższe o jedynie 5 mm (wysokość wynosi 1470 mm).
Kia Optima Sportswagon jest wyposażona w nowoczesny, audio-wizualny system nawigacyjny (AVN) dostępny z 7- lub 8-calowym ekranem dotykowym. Cyfrowe radio DAB, już dostępne w wielu europejskich krajach, w pełni współpracuje z systemem AVN.
Ponadto, Optima Sportswagon jest pierwszym modelem Kia, którego system multimedialny został przystosowany do współpracy z aplikacjami Android Auto i Apple CarPlay. Pierwsza z nich umożliwia pełną integrację z pokładowym systemem multimedialnym urządzeń mobilnych z systemem Android 5.0 (Lollipop) i wyższym, natomiast druga – iPhone’ów serii 5 i nowszych. Obydwie aplikacje umożliwiają kierowcy głosową obsługę urządzenia mobilnego, bez konieczności odrywania rąk od kierownicy i oczu od drogi.
Bagażnik
Nowa Optima Sportswagon zasługuje na miano najbardziej funkcjonalnej Optimy w historii. Zasługa w tym nie tylko pojemnego przedziału bagażowego, ale także przemyślanych rozwiązań ułatwiających zagospodarowanie przestrzeni w bagażniku. W porównaniu z przedziałem bagażowym Optimy sedan bagażnik Sportswagona urósł o 48 litrów i ma pojemność 553 l (wg normy VDA).
Rozbudowany system podziału przestrzeni w bagażniku i zabezpieczenia przedmiotów przed przesuwaniem się sprawiają, że Optima Sportswagon jest bardziej praktycznym kombi niż wielu konkurentów.
Pakowanie bagażnika Optimy Sportswagon ułatwia również system Smart Power Tailgate, czyli elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika, która otwiera się automatycznie, gdy kluczyk do auta zostanie zlokalizowany w bezpośrednim sąsiedztwie pokrywy bagażnika.
Dzielone w proporcji 40:20:40 i składane oparcie tylnej kanapy należy do wyposażenia seryjnego i zdecydowanie ułatwia transport długich przedmiotów. Gdy środkowa część oparcia zostanie złożona, Optimą Sportswagon wciąż wygodnie mogą podróżować cztery dorosłe osoby.
Silniki
Napędzana na przednie koła Optima Sportswagon będzie oferowana z trzema silnikami do wyboru, wszystkie spełniają normę emisji spalin Euro 6. Najsłabszą jednostką napędową jest turbodiesel 1.7 CRDi o mocy 141 KM, który – prawdopodobnie – będzie najczęściej wybierany przez klientów w Europie. Dwulitrowy, wolnossący silnik 2.0 CVVL osiąga moc 163 KM. Najmocniejsza i najbardziej sportowa z wyglądu odmiana Optimy kombin – 2.0 T-GDI GT Line – jest napędzana turbodoładowanym silnikiem benzynowym z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Optima w tej wersji oddaje kierowcy do dyspozycji 245 KM i 353 Nm, dostępne w przedziale już od 1350 obr/min do 4000 obr/min.
Standardowo, 1,7-litrowy turbodiesel współpracuje z 6-biegową przekładnią mechaniczną. Jako opcję będzie można wybrać nową, 7-stopniową skrzynię biegów z dwoma sprzęgłami, która zmienia przełożenia bardzo płynnie i szybko. Silnik 2.0 CVVL seryjnie współpracuje z 6-biegową przekładnią mechaniczną. Za dopłatą, do tego silnika można wybrać klasyczną automatyczną skrzynię biegów, również o sześciu przełożeniach. Najmocniejszy silnik Optimy Sportswagon standardowo współpracuje z 6-stopniową przekładnią automatyczną.
Optima Sportswagon trafi do sprzedaży w Europie jesienią. Samochód będzie produkowany w koreańskiej fabryce Kia w Hwasung. Podobnie jak pozostałe modele, także Optima Sportswagon będzie objęta 7-letnią gwarancją producenta (lub przebieg 150 tys. km).