- Biały kolor jest wciąż numerem 1 na całym świecie, szczególnie preferowany jest Azji, Afryce oraz w Ameryce Południowej
- Najchętniej wybieranym kolorem lakieru w Europie jest zaś szary 0 chętnie stosowany w autach sportowych i kompaktowych
- Kolorem 2020 roku został Sea Glass, czyli turkusowy niebieski, który jest łatwo rozpoznawany przez systemy lidar samochodów autonomicznych
Król jest tylko jeden – biały. Już dziesiąty rok z rzędu biel przewodzi w światowych statystykach najpopularniejszych lakierów w motoryzacji. Z rynkowym udziałem sięgającym aż 38 proc. zdecydowanie przoduje nad innymi barwami. Tak przynajmniej twierdzą autorzy 68 globalnego raportu amerykańskiej firmy Axalta, czyli jednego z największych i najstarszych (ponad 150 lat historii) producentów lakierów i powłok na świecie (to dawny Herberts, a następnie DuPont Performance Coatings wytwarzający m.in. farby pod marką Standox).
Przeczytaj też:
Biały to oczywiście nie wszystko. Sprawdzono bowiem także preferencje klientów co do odmian powłok lakierniczych. Okazuje się, że częściej wybierany jest standardowy biały (27 proc.) niż wersja perłowa (11 proc.). Zupełnie inaczej jest w przypadku drugiego koloru pod względem popularności, czyli czarnego (19 proc. udziałów w rynku). Aż 14 proc. to odmiana Effect, czyli czerń w odmianie metalizowanej czy perłowej (chętnie wybierane do aut luksusowych czy droższych SUV). Standardową czerń wybiera zaś zaledwie 5 proc. nabywców. Ostatnie miejsce na podium zajmuje zaś szary, chętnie wybierany przez nabywców aut sportowych i kompaktowych.
Najpopularniejsze kolory nowych samochodów na całym świecie w 2020 roku
Kolor | Udział w światowym rynku |
Biały | 38 proc. |
Czarny | 19 proc. |
Szary | 15 proc. |
Srebrny | 9 proc. |
Niebieski | 7 proc. |
Czerwony | 5 proc. |
Brąz i beż | 3 proc. |
Żółty i złoty | 2 proc. |
Zielony | 1 proc. |
Inne | 1 proc. |
Oczywiście jaki region, takie preferencje. Biały dominuje w Azji (48 proc. udziałów), Afryce (46 proc.) oraz w Ameryce Południowej (41 proc.). Nietrudno zgadnąć, że biały jest preferowany przez nabywców flotowych (szczególnie w Europie), wśród ciężarówek oraz samochodów dostawczych i vanów.
Szary jest najchętniej wybierany w Europie (25 proc.), Ameryce Północnej (19 proc.) oraz w Rosji i Afryce (w obu przypadkach 16 proc.). Czerń jest popularna na naszym kontynencie (21 proc.), w Ameryce Północnej (19 proc.) oraz w Azji (18 proc.). Czerwień preferują zaś mieszkańcy USA i Kanady (7 proc.), Ameryki Południowej (6 proc.) oraz Europy i Rosji (po 5 proc. udziałów w rynku). Warto też wspomnieć o srebrnym (jeszcze do niedawna chętnie wybierany w Europie), który obecnie cieszy się ogromnym powodzeniem w Indiach (aż 32 proc. udziałów).
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoTwórcy raportu wskazali także kolor 2020 roku (wyróżnienie na miarę samochodu roku). To lakier Sea Glass, czyli turkusowy niebieski przypominający barwy czystych rzek i oceanów, wyróżniający się nie tylko połyskiem czy intensywnością. Nieszablonowy lakier świetnie błyszczy się w słońcu i jest łatwy do wykrycia przez systemy kamer i głowic lidar aut autonomicznych. "Jasny, perłowy Sea Glass powstał z myślą o wykrywaniu pojazdów autonomicznych przez systemy LIDAR, dzięki czemu wychodzi naprzeciw współczesnym trendom. Przepuszczalność światła, jaką wykazuje Sea Glass – a także wiele innych odcieni z naszej rozległej palety barw – umożliwia wykrywanie samochodów przez pojazdy autonomiczne" – wyjaśnia Nancy Lockhart z Axalty.
Otwartą kwestią pozostaje zatem jedno – jak będziemy wybierać kolor naszego kolejnego auta. Czy to będzie tylko kwestia gustu, czy też niezwykłych cech lakieru, by nasz samochód jeszcze lepiej wyróżniał się na drodze?