• Łada 2101 ma już ponad 50 lat! Pierwszy egzemplarz zjeżdża z taśm montażowych fabryki w Stawropolu (Togliatti) 19 kwietnia 1970 r.
  • Właścicielka tego egzemplarza zażyczyła sobie kompleksową odbudowę samochodu, wykorzystano m.in. komponenty z Toyoty
  • Bułgarska firma tuningowa GB Design nawiązuje do 50. rocznicy kultowego rosyjskiego samochodu - samochód reklamuje jako auto, które „powstało w 1970 r w Rosji i odrodziło się w Bułgarii”

Oto tzw. restomod w bułgarskim wydaniu. Słynna „kopiejka” (w Rosji używano także nazw „pierwaja” czy „jediniczka”) w nadzwyczaj luksusowej edycji - Łada 2101 Exclusive 50th Anniversary Edition. Samochód przywrócono do stanu świetności w bułgarskiej firmie GB Design. Eksperci od tuningu otrzymali jednak szczególne zlecenie. Właścicielka samochodu zażyczyła sobie dość luksusowego wykończenia.

Wbrew pozorom skupiono się jednak nie tylko na całkowitym odświeżeniu wnętrza samochodu. Fabryczną tapicerkę całkowicie zdemontowano po to, by całą karoserię starannie wygłuszyć popularnymi matami butylowymi z dodatkową warstwą aluminium (wyklejono nimi podłogę, drzwi oraz nadkola). Wzorem warsztatów car audio nie żałowano MDF, który posłużył jako budulec do zupełnie nowej konsoli z miejscem na nowe radio multimedialne (uznano, że właścicielka na co dzień będzie korzystać z nowoczesnego sprzętu i dobrego nagłośnienia).

Łada z częściami od Toyoty

Część oryginalnego wyposażenia wnętrza została na dobre zdemontowana. Dotyczy to m.in. przednich foteli. Stare zastąpiono fotelami od Toyoty (niestety twórcy nie zdradzają od jakiego modelu). Zainwestowano także w nową skórzaną tapicerkę z charakterystycznymi przeszyciami. Nie zabrakło także wyszytego (a nie drukowanego) logo rosyjskiej marki. Smaku dodają świetne wykończenie i skórzano-materiałowe teczki, mocowane do oparć foteli oraz boczków drzwiowych.

W przywiązaniu do detali nie zapomniano nawet o perforowanym wykończeniu słupków i podsufitki. Zadbano także o prawdziwe drewniane elementy dekoracyjne na drzwiach, konsoli i desce rozdzielczej. Świetnie prezentują się także maskownice głośników, które przywodzą na myśl rozwiązania stosowane w dawnych radioodbiornikach.

Twórca auta nie zdradza ceny modyfikacji (renowacji poddano także karoserię i mechanikę auta). Nie podano także danych sprzętu zainstalowanego w odnowionej Ładzie. Jednego jednak możemy być pewni, auto na pewno nie jest przeznaczone na sprzedaż, co potwierdziła właścicielka podczas dyskusji na profilu bułgarskiej firmy. Pozostaje zatem podziwiać dzieło z Gabrowa.