Pozwoli to na wprowadzenie i przetestowanie na brytyjskich drogach modelu Mini E przed końcem 2009 roku. Testy zostaną przeprowadzone przez kierowców z różnych sektorów; prywatnego, korporacyjnego i publicznego.

Pozytywne rozpatrzenie aplikacji BMW Group przez rządową agencję Technology Strategy Board doprowadziło do przygotowania propozycji innowacyjnych projektów badawczych uwzględniających pojazdy o ultra-niskiej emisji dwutlenku węgla. Głównym celem agencji Technology Strategy Board jest zachęcanie producentów aut do opracowywania pojazdów przyjaznych środowisku, które będą atrakcyjne dla klientów i wprowadzania ich na rynek w najkrótszym możliwym czasie.

Modele Mini E wyjadą na drogi Wielkiej Brytanii na próbny okres dwunastu miesięcy, podczas których zbadane zostaną techniczne i społeczne aspekty funkcjonowania całkowicie elektrycznego samochodu w realnych warunkach. Projekt ten będzie miał duże znaczenie podczas podejmowania przyszłych strategicznych i technologicznych decyzji.

W celu urzeczywistnienia projektu Mini E w Wielkiej Brytanii, BMW Group połączy siły dostawcy infrastruktury energetycznej oraz partnera akademickiego przy współpracy agencji rozwoju regionalnego i lokalnych władz.

Konsorcjum Badawcze Mini E UK

Konsorcjum badawcze Mini E UK, którego głównym partnerem jest BMW Group, składa się z kilku organizacji skupionych w obrębie Oksfordu i południowo-wschodniego regionu Anglii. Wszystkie oddziały odegrają ważną rolę w próbach drogowych modelu Mini E.

Oprócz BMW Group w skład konsorcjum wchodzi dostawca energii elektrycznej i infrastruktury (firma Scottish and Southern Energy), partner akademicki (centrum badań nad pojazdami zasilanymi odnawialnymi źródłami energii przy Uniwersytecie Oxford Brooks), agencja rozwoju South East England Development Agency (SEEDA) oraz Rada Miejska Oksfordu i Rada Okręgowa Oxfordshire.

Firma Scottish and Southern Energy, główny wytwórca energii z odnawialnych źródeł w Wielkiej Brytanii, będzie odpowiedzialna za stworzenie odpowiedniej infrastruktury w okolicach Oksfordu i południowo-wschodniej części Anglii poprzez instalację prywatnych i publicznych punktów ładowania baterii zasilających testowe modele MINI E.

Uniwersytet Oxford Brooks, pod przewodnictwem profesora Allana Hutchinsona z centrum badań nad pojazdami zasilanymi odnawialnymi źródłami energii, będzie odpowiedzialny za naukową analizę zgromadzonych danych oraz przeprowadzanie sondaży wśród użytkowników testowych MINI E i ocenę ich subiektywnych opinii.

Po zakończeniu okresu testowego opublikowany zostanie obszerny raport zawierający najważniejsze wyniki badań nad projektem MINI E, który pomoże wszystkim organom pragnącym stworzyć polityczne, techniczne i rynkowe podstawy niezbędne do umożliwienia zrównoważonego transportu urzeczywistnić ich dążenia.

Elektryczna mobilność to tylko jedna z technologii ograniczania emisji dwutlenku węgla badanych przez BMW Group. Koncern planuje rozpocząć seryjną produkcję całkowicie elektrycznych pojazdów przed zakończeniem pierwszej połowy przyszłej dekady w ramach firmowej strategii Strategy Number ONE.

Pasja do tworzenia zrównoważonego transportu dla klientów stanowi podstawę długoterminowej strategii BMW już od wielu lat. Od 1995 roku średnia ilość CO2 wydzielanego przez samochody koncernu zmalała o 25 procent dzięki stosowaniu licznych technologicznych innowacji, których najnowszym przykładem jest program EfficientDynamics.

Produkty firmy zdobyły wiele prestiżowych nagród, między innymi tytuł Ekologicznego Samochodu Roku (World Green Car of the Year) przyznany w 2008 roku modelowi BMW 118d. Dalsze opracowywanie całkowicie elektrycznych pojazdów jest jednym z najważniejszych elementów branych pod uwagę w przyszłych planach koncernu.

Andy Hearn, Dyrektor Generalny Mini UK, powiedział: To dla nas zrozumiałe, że tak ważny projekt badawczy będzie prowadzony w ojczyźnie MINI i jestem niezmiernie zadowolony z faktu, iż agencja Technology Strategy Board wesprze naszą inwestycję oraz działalność członków naszego konsorcjum. Rezultaty badań nad projektem pomogą wszystkim organom pragnącym stworzyć polityczne, techniczne i rynkowe podstawy niezbędne do umożliwienia zrównoważonego transportu urzeczywistnić ich dążenia. Uzyskane wyniki pomogą także naszym inżynierom poznać wymagania i aspiracje klientów, co będzie miało duży wpływ na ostateczny kształt produkcyjnej wersji samochodu z napędem elektrycznym.

BMW Group zamierza przetestować MINI E na trzech największych rynkach zbytu, dlatego już rozpoczęto 12-miesięczne projekty badawcze w Ameryce Północnej i w Niemczech, a teraz samochód pojawi się na ulicach Wielkiej Brytanii.

Technologie Mini E

Elektryczny układ napędowy Mini E produkuje maksymalny moment obrotowy 220 Nm, a moc przenoszona jest na przednie koła za pośrednictwem skrzyni biegów. Rozpędzanie pojazdu ze startu zatrzymanego do prędkości 100 km/h zajmuje 8,5 sekundy. Prędkość maksymalna została ograniczona elektronicznie do 152 km / godz.

Samochód powstał w oparciu o standardowe Mini i jest dostępny w wersji dwumiejscowej. Kierowca ma do dyspozycji 204 KM mocy, więc osiągi elektrycznego MINI są zbliżone do modelu MINI John Cooper Works.

Przestrzeń tylnej części kabiny seryjnego modelu zaadaptowano dla potrzeb baterii litowo-jonowej. Trwała bateria oddaje swoją moc do silnika elektrycznego, umieszczonego poprzecznie pod maską MINI E. Układ napędowy rozwija pełną moc tuż po ruszeniu, szybko rozpędzając pojazd, a intensywne doznania jezdne w Mini E potęgują wyjątkowe właściwości hamowania sprzężone bezpośrednio z pedałem gazu.

Zastosowana bateria litowo-jonowa podłączana jest do standardowych gniazdek sieciowych. Czas ładowania zależy od napięcia i natężenia prądu płynącego w sieci. Użytkownicy pojazdów testowych w Stanach Zjednoczonych i w Berlinie będą mieli możliwość szybkiego naładowania w pełni rozładowanej baterii za pomocą gniazdka ściennego dostarczanego z każdym modelu E. Czas ładowania samochodu prądem 240V/32A wyniesie około czterech godzin. W planach jest także stworzenie sieci publicznych stacji ładowania baterii.

Gniazdka gwarantujące wyższe natężenie prądu, a przez to niezwykle krótkie cykle ładowania montowane będą tylko w zamykanych garażach klientów lub w podobnych pomieszczeniach. Dzięki takim gniazdkom czas ładowania akumulatora wyniesie poniżej czterech godzin.

Poza jazdą wolną od spalin MINI E oferuje znaczne korzyści ekonomiczne w stosunku do pojazdów napędzanych tradycyjnymi silnikami spalinowymi. Pełne naładowanie baterii prądem liczonym według taryfy nocnej wyniesie przy obecnych cenach energii elektrycznej około £1,50. W ciągu dnia koszt ładowania zamknie się w kwocie poniżej £4.

Ważące 1 465 kg Mini E cechuje się idealnym rozkładem masy. Nieznaczne modyfikacje w układzie zawieszenia zapewniają bezpieczne prowadzenie w każdej sytuacji. Układ dynamicznej kontroli stabilności (DSC) dostosowano do specyficznego obciążenia pojazdu.

Produkcja wszystkich modeli przeznaczonych do testów w Wielkiej Brytanii już ruszyła w fabrykach koncernu w Oksfordzie i w Monachium. Zakład w Oksfordzie będzie odpowiedzialny za wyprodukowanie całego pojazdu z wyjątkiem komponentów układu napędowego i baterii litowo-jonowej. Gotowe egzemplarze zostaną następnie przewiezione do specjalnie wyposażonego kompleksu produkcyjnego znajdującego się w obrębie zakładów BMW w Monachium, gdzie zostaną wyposażone w silnik elektryczny, baterie, elektronikę układu jezdnego i układ przeniesienia napędu.

Data rozpoczęcia projektu i dokładne informacje dotyczące kosztów zostaną wkrótce podane na stronie internetowej www.mini.co.uk. Informacje będą przeznaczone dla klientów z Wielkiej Brytanii zainteresowanych uczestnictwem w projekcie.