Paweł Szkopek, Mistrz Polski w wyścigach motocyklowych oraz zdobywca ubiegłorocznego Pucharu Europy oficjalnie potwierdził swój udział w pełnym cyklu Wyścigowych Motocyklowych Mistrzostw Świata 2009. Zespół przedstawił też swoje plany na ten sezon dotyczące startów w Polsce.

Jedyny Polak startujący w tym prestiżowym serialu, będzie reprezentował zespół Triumpha w kategorii Supersport jeżdżąc w węgierskim teamie Factory Racing. Partnerem najlepszego polskiego motocyklisty wyścigowego będzie Czech Matej Smrz. Polak wystartuje w pełnym cyklu Mistrzostw Świata 2009 i weźmie udział w 14 wyścigach.

W konferencji prasowej, która odbyła się w warszawskim salonie Triumph’a przy ul. Łopuszańskiej udział wzięli także: Romuald Chałas - Prezes Automobilklubu Polski, Krzysztof Król - Dyrektor działu motocyklowego Inter Cars S.A. oraz Grzegorz Jędrzejewski - menager teamu.

- Bardzo się cieszę, że uda mi się wystartować w pełnym cyklu Wyścigowych Motocyklowych Mistrzostw Świata - powiedział Paweł Szkopek. Wciąż jeszcze poszukujemy strategicznego sponsora, który pozwoli nam zamknąć tegoroczny budżet.Już w najbliższą sobotę wylatujemy do Australii, gdzie odbędzie siępierwsza z czternasturund całegocyklu.

Grudniowe testy w na portugalskim torze w Portimao odbywały się w niezbyt sprzyjających warunkach pogodowych - padał deszcz - więc część czołowych zespołów postanowiła odbyć dodatkowe testy w Australii. To zmusiło naszą ekipę do odwołania zaplanowanych testów w Valencji i nie zdążyliśmy jeszcze do końca dograć elektroniki. Nasze motocykle są już na miejscu, gdyż wszystkie zespoły wysłały o tydzień wcześniej sprzęt tym samym, wyczarterowanym samolotem transportowym. My niestety mieliśmy już wcześniej zabukowane bilety na 22 lutego i przez to nie ma nas jeszcze w Australii. Wystartujemy tam więc bez m.in.tzw. systemu startowego czy kontroli trakcji.Mimo to jestem dobrej myśli. Naszym celem będzie zdobycie punktowanego miejsca i dojechanie do mety. Węgierski zespół Factory Racing bardzo poważnie podchodzi do moich startów. Zatrudniono nowego inżyniera, który będzie zajmował się systemem telemetrycznym, co z pewnością pomoże nam w analizie przebiegu każdego z wyścigów pod kątem mojej jazdy i zachowania motocykla.

- Staramy się wspierać starty Pawła w takim zakresie na ile jest to możliwe - stwierdził Romuald Chałas, Prezes Automobilklubu Polski. Deklarujemy też pomoc w poszukiwaniu strategicznego sponsora. Jesteśmy dumni z dotychczasowych osiągnięć sportowych naszego zawodnika i z uwagą będziemy śledzićjego tegoroczne występy w Mistrzostwach Świata.

Factory Racing to węgierski zespół wyścigowy z siedzibą w Budapeszcie, którego właścicielem jest Robert Balogh. Międzynarodowy ekipa mechaników debiutowała w Mistrzostwach Świata w sezonie 2008. Partnerem zespołu mediolańska firma BE1, która dostarcza wyczynowe jednostki napędowe. Zgodnie z przepisami serialu, motocykle będą wyposażone w wyścigowe ogumienie Pirelli. Motocyklem Pawła Szkopka będzie zajmować się na stałe dwóch włoskich mechaników, maszynę Mateja Smrza obsługiwać będzie zespół trzech czeskich techników.

Factory Racing podpisało umowę z Polakiem na pełen cykl startów w Wyścigowych Motocyklowych Mistrzostwach Świata po testach, które odbyły się pod koniec roku na portugalskim torze w Portimao. Zespół był bardzo zadowolony z czasów uzyskiwanych przez Pawła na torze oraz ze współpracy w dziedzinie ustawień motocykla. Mimo padającego deszczu Szkopek uzyskał ósmy czas korzystając z motocykla przygotowanego w specyfikacji 2008. Oficjalna prezentacja nowego składu zespołu na sezon 2009 odbyła się 7 lutego 2009 w Budapeszcie.

Tor Phillip Island: obiekt położony na wyspie o tej samej nazwie w stanie Victoria w Australii, otwarty w 1956 roku. Ostatnich modyfikacji dokonano około 10 lat temu. Całkowita długość toru to 4km 448 metrów. Najdłuższa prosta ma 900 metrów. Szerokość toru wynosi 13 metrów. Tor posiada siedem lewych i pięć prawych zakrętów. Według Pawła Szkopka jest to tor szybki a jednocześnie dosyć techniczny. Polski kierowca deklaruje, że lubi ścigać się na tego typu obiektach.

Kalendarz Wyścigowych Motocyklowych Mistrzostw Świata 2009

1 marca - Australia Phillip Island;14 marca - Katar Doha/Losail;5 kwietnia - Hiszpania Valencia;26 kwietniaHolandia Assen;10 maja - Włochy Monza;17 maja - Republika Południowej Afryki Kyalami;31 maja - USA Salt Lake City;21 czerwca - San Marino Misano;28 czerwca - Wielka Brytania Donington Park;26 lipca - Czechy Brno;6 sierpnia - Niemcy Nürburgring;27 sierpnia - Włochy Imola;4 września - Francja Magny-Cours;25 września - Portugalia Portimão

Paweł Szkopek wystartuje na motocyklu Triumph także w wybranych, nie kolidujących z kalendarzem MŚ, rundach Wyścigowych Mistrzostw Polski.

Kalendarz Wyścigowych Motocyklowcyh Mistrzostw Polski 2009

(rundy w których wystartuje Szkopek Team)

11-12 lipca 2009: Most;1-2 sierpnia 2009: Poznań;29-30 sierpnia 2009: Poznań;19-20 września 2009: Poznań (także runda Alpe Adria Cup).

Paweł Szkopek

To jeden z najbardziej utytułowanych polskich wyścigowych zawodników motocyklowych. Jest pierwszym Polakiem, który wystąpiłw motocyklowych Mistrzostwach Świata Superbike i Supersport i jak dotąd jedynym, który zdobył w nich punkty.

Na swoim koncie ma również starty w Mistrzostwach Świata Endurance. Sezon 2008 jest potwierdzeniem jego świetnej formy: Paweł sięgnął po tytuł Mistrza Polski w klasie Superbike, zdobył też Puchar Europy w klasie Superstock 1000. 3 sierpnia 2008 roku zadebiutował w fabrycznym teamie Triumpha w rundzie Mistrzostw Świata na torze Brands Hatch w Wielkiej Brytanii.

Mistrzostwa Świata 2009

W Mistrzostwach Świata rozgrywanych od 1988 roku, startują motocykle produkcyjne wyposażone w czterosuwowe silniki.

Kierowcy startują w dwóch klasach: Superbike oraz Supersport. Serial składa się z 14 rund rozgrywanych na torach całego świata. Każda runda obejmuje dwa dni kwalifikacyjne (piątek, sobota) oraz niedzielny wyścig.

Jednym z satelickich, fabrycznych teamów wystawiających motocykle w Mistrzostwach Świata jest węgierski Factory Racing. Marka Triumph powróciła do rywalizacji w 2008 roku wystawiając dwóch zawodników w klasie Supersport i jednego w klasie Superstock 600.

Triumph Daytona 675 w wersji wyczynowej dysponuje mocą 138 KM i momentem obrotowym 84 Nm. Limit obrotów to: 14 700 obr. / min. Przyspieszenie od 0 do 100 km / godz. wynosi poniżej 3 sekund.