Peugeot 208 - zwinne auto do miasta

Zaczynamy od najmniejszego samochodu z przedstawianej trójki. Miejski Peugeot jest hitem sprzedażowym francuskiej marki. Model 208 - następca popularnych 205, 206 i 207 - w ubiegłym roku przeszedł lifting, który delikatnie zmienił jego wygląd oraz wprowadził większe możliwości personalizacji i więcej opcji wyposażenia. Postaramy się wskazać wersję optymalną, a nie najbardziej stylową czy oryginalną.

Peugeot 208 dostępny jest w dwóch odmianach nadwozia – trzydrzwiowej lub pięciodrzwiowej. Wybieramy tę drugą ze względu na większą praktyczność. Docenisz lepszy dostęp do tylnych siedzeń, jeśli masz dziecko lub często przewozisz większą liczbę pasażerów (nie trzeba wysiadać z samochodu, by ich wpuścić/wypuścić).

Następną decyzję należy podjąć w kwestii napędu. Wariant pięciodrzwiowy „208-ki” oferowany jest z szerszą gamą silników do wyboru. Obejmuje ona dwie jednostki benzynowe 1.2 PureTech (82 lub 110 KM) i dwie wysokoprężne 1.6 BlueHDi (75 lub 100 KM). Samochody z segmentu B, o ile nie są dla przedstawicieli handlowych, przeważnie wybierane są do jazdy po mieście na krótkich dystansach. Z tego powodu rezygnujemy z silnika Diesla na rzecz znacznie tańszego (o blisko 10 tys. zł) benzyniaka.

{ "uuid": "58d1f8b3-d0f1-5b0b-9310-1ae1721961cb", "copyright": { "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": "Adam Mikuła / Auto Świat" }, "creators": [ { "name": "Adam Mikuła", "uuid": "4699b799-05bb-4b95-95cc-b98a83e632b9", "idref": "4699b799-05bb-4b95-95cc-b98a83e632b9" } ], "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/NjM7MDA_/cb88e99f6738ef79a6cfe965f83c682a.jpg", "caption": "Peugeot 208", "size": { "height": 683, "width": 1024, "bytes": 96377 }, "contentSources": [ { "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "name": "Auto Świat" } ], "available": { "start": "2018-07-17 00:00:00+0200" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdnExt": "jpg", "ocdn": "cb88e99f6738ef79a6cfe965f83c682a" }, "asyncAdSlot": null } Peugeot 208 Foto: Adam Mikuła / Auto Świat
Peugeot 208

Trzycylindrowy silnik 1.2 PureTech występuje z turbodoładowaniem lub bez. Szukając optymalnej wersji do miasta wybieramy wariant bez turbiny (82 KM i 118 Nm) z ręczną skrzynią biegów, który powinien być trwalszy i prawdopodobnie oszczędniejszy (realnie powinien zużywać ok. 7 l/100 km). Taki silnik również całkiem nieźle będzie dawał sobie radę ze sprawnym napędzaniem lekkiego samochodu. Masa własna Peugeota 208 wynosi zaledwie 975 kg. Czas 12,2 s od 0 do 100 km/h na papierze nie wygląda okazale, ale w intensywnym ruchu miejskim przy naszych założeniach takie osiągi są do zaakceptowania.

Ponadto na korzyść silnika 1.2 o mocy 82 KM przemawia jeszcze to, że jest on dostępny także w niższych wersjach wyposażenia. Już poziom Active (z tym silnikiem od 53 800 zł) zawiera niemal wszystko, co jest niezbędne we współczesnym samochodzie. LED-owe światła do jazdy w dzień, ręczna klimatyzacja, ekran dotykowy o przekątnej 7 cali, radio MP3 z 6 głośnikami i sterowaniem z kierownicy (odtwarzacz CD to koszt 400 zł) czy zestaw głośnomówiący Bluetooth – wszystkie te elementy dostajemy bez dopłaty. Delikatne doposażenie - lakier metalizowany (2 100 zł), dwustrefowa klimatyzacja automatyczna, skórzana kierownica i czujniki parkowania z tyłu (pakiet Active+ w promocji za 1 150 zł), alarm (700 zł), felgi aluminiowe 15-calowe (1 600 zł) - i w cenie katalogowej 59 350 zł otrzymujemy atrakcyjne, nowoczesne auto miejskie.

Nasz wybór – Peugeot 208 5D 1.2 PureTech 82 KM Active

Peugeot 308 – rodzinny i oszczędny

Przenosimy się o segment wyżej. Druga generacja kompaktu Peugeota pod numerem 308 trafiła do sprzedaży w 2013 roku. Debiut okazał się udany, auto zdobyło tytuł Samochodu Roku 2014. Tak jak mniejsza „208-ka”, samochód wyróżnia się nietypowym projektem kokpitu. Deska rozdzielcza jest minimalistyczna, centrum sterowania stanowi ekran dotykowy. Kolejnym wyróżnikiem jest nietypowa pozycja za małą kierownicą, nad którą znajduje się zestaw analogowych zegarów. Dzięki takiemu rozwiązaniu kierowca nie musi odrywać wzroku od drogi.

W przypadku 308 stawiamy na rodzinną wersję kombi. Praktyczna odmiana SW dysponuje bagażnikiem o pojemności 556 litrów (o 158 litrów więcej niż w hatchbacku). Po złożeniu oparć tylnej kanapy będzie jeszcze lepiej. Pakowanie ułatwia niski próg załadunku. Kompaktowy Peugeot w tym wydaniu może pełnić rolę auta do wszystkiego. Sprawdzi się w mieście, jak i podczas wyjazdu na wakacje - zwłaszcza z silnikiem, który zamierzamy wybrać.

{ "uuid": "c6f150f3-ebb7-523e-a166-e98e5fbaacef", "copyright": { "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": "Adam Mikuła / Auto Świat" }, "creators": [ { "name": "Adam Mikuła", "uuid": "4699b799-05bb-4b95-95cc-b98a83e632b9", "idref": "4699b799-05bb-4b95-95cc-b98a83e632b9" } ], "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/YmY7MDA_/fd4a0456d573cea6c51eb482ed5fd823.jpeg", "caption": "Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDi Active", "size": { "height": 800, "width": 1200, "bytes": 294625 }, "contentSources": [ { "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "name": "Auto Świat" } ], "available": { "start": "2018-07-17 00:00:00+0200" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdnExt": "jpeg", "ocdn": "fd4a0456d573cea6c51eb482ed5fd823" }, "asyncAdSlot": null } Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDi Active Foto: Adam Mikuła / Auto Świat
Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDi Active

Mając na uwadze dalekie wyjazdy, rezygnujemy z trzycylindrowych jednostek 1.2 PureTech i decydujemy się na silnik Diesla 1.6 BlueHDi w wersji 120-konnej z sześciostopniową, ręczną skrzynią biegów. Mocniejszy 2.0 BlueHDi/150 KM występuje wyłącznie w najbogatszej wersji wyposażenia Allure. Minimum 103 400 zł to zbyt duży wydatek. Silnik o pojemności 1,6 litra generuje pokaźną wartość momentu obrotowego - 300 Nm – dostępną już od 1750 obr./min. Sprint do „setki” nie robi wrażenia (9,9 s), jednak podczas jazdy docenisz jego wysoką elastyczność. Jest też stosunkowo cichy i przede wszystkim niezwykle oszczędny. W naszym niedawnym teście 308 SW w takiej konfiguracji zadowalał się w trasie 5 l oleju napędowego na 100 km. W mieście realne zużycie przekroczy niewiele ponad 6 litrów.

Pora na wersję wyposażenia. Pomijamy najniższy poziom Acces, ponieważ nie szukamy auta flotowego, a komfortowego dla rodziny. Liczymy na zadowalający poziom komfortu bez kosztownych dodatków. W tej sytuacji bierzemy pod lupę kolejną odmianę Active (kosztuje od 88 400 zł). Tutaj pozytywne zaskoczenie. Na pokładzie znajdują się m.in. automatyczna klimatyzacja, oczywiście komplet poduszek powietrznych i obowiązkowych systemów bezpieczeństwa, siedmiocalowy ekran dotykowy z systemem multimedialnym, wielofunkcyjna kierownica ze skórzanym wykończeniem, centralny zamek sterowany pilotem, tempomat, światła do jazdy dziennej i tylne w technologii LED oraz aluminiowe obręcze kół w rozmiarze 16 cali.

Do pełni szczęścia brakuje tylko nawigacji. Peugeot oferuje ją łącznie z czujnikami parkowania i elektrycznie składanymi lusterkami w promocyjnym pakiecie Active+ w cenie 2 050 zł. Dodajemy jeszcze alarm (1 200 zł) i lakier metalizowany (2 400 zł). Łączy koszt tak skonfigurowanego kombi zamyka się na poziomie 94 050 zł. To już dosyć wysoka cena jak za samochód segmentu C, ale należy zwrócić uwagę, że jest to wersja SW z bogatym wyposażeniem i silnikiem Diesla.

Nasz wybór – Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI Active

Peugeot 508 – elegancka limuzyna

Jeśli dysponujesz budżetem w wysokości ok 100 tys. zł i szukasz nowego samochodu, to możesz zainteresować się segmentem D. Przedstawicielem Peugeota w klasie średniej jest model 508, następca 407. Auto jest oferowane od 2010 roku, ale w 2014 zostało poddane modernizacji, otrzymując drugą młodość. Znacznie zmienił się przód pojazdu, wzbogacono też listę wyposażenia.

508 jest dostępny pod dwiema postaciami – jako sedan lub kombi. Stawiamy na klasykę, czyli elegancki wariant czterodrzwiowy. Jest on nieco mniej funkcjonalny od SW, ale dysponuje wystarczająco dużym bagażnikiem, by sprostać najczęstszym wymaganiom transportowym (jego pojemność wynosi 473 litrów, w SW – 518 litrów). Czworo pasażerów nie powinno również narzekać na ilość miejsca we wnętrzu, które jest bardzo przestronne.

{ "uuid": "2665d899-d089-57be-a4cc-b98d245e4c35", "copyright": { "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": "ACZ / Auto Świat" }, "creators": [ { "name": "ACZ", "uuid": "8048271c-a5d6-45a2-bccb-3f5df1198ba2", "idref": "8048271c-a5d6-45a2-bccb-3f5df1198ba2" } ], "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/OWU7MDA_/4a6251d7a36666a1b9abe09a563be76a.jpg", "caption": "Peugeot 508", "size": { "height": 683, "width": 1024, "bytes": 171491 }, "contentSources": [ { "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "name": "Auto Świat" } ], "available": { "start": "2018-07-17 00:00:00+0200" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdnExt": "jpg", "ocdn": "4a6251d7a36666a1b9abe09a563be76a" }, "asyncAdSlot": null } Peugeot 508 Foto: ACZ / Auto Świat
Peugeot 508

Sedan, w zależności od wersji wyposażenia, jest o ok. 4-5 tys. tańszy od kombi, więc równowartość tej kwoty z drobną nawiązką możemy przeznaczyć na alarm (1 600 zł), kamerę cofania z chromowanym wykończeniem tylnej klapy (1 000 zł) i lakier metalizowany (2 800 zł). Przeglądając ofertę „508-ki” zdecydowaliśmy się na drugi w kolejności poziom wyposażenia Allure (od 107 500 zł), więc dwustrefowa klimatyzacja, system nawigacyjny, dostęp bezkluczykowy, reflektory przeciwmgielne LED, tempomat, połskórzana tapicerka siedzeń LED-owe oświetlenie wnętrza czy 17-calowe felgi aluminiowe otrzymujemy w serii. Standardem jest też multimedialny ekran dotykowy.

Jako źródło napędu wybieramy jedyny dostępny silnik benzynowy 1.6 e-THP z. To nowoczesna jednostka z turbodoładowaniem, która generuje 165 KM mocy i 240 Nm momentu obrotowego (od 1400 obr./min). Flagowy Peugeot 508 w tej wersji oferuje potrafi dostarczyć frajdy z jazdy, przyspieszając od 0 do 100 km/h w 8,6 sekundy. W dodatku silnik nie ma wygórowanego zapotrzebowania na paliwo. Realnie zużycie w cyklu mieszanym powinno wynosić ok. 8,5 l/100 km. Jeśli jesteś zainteresowany automatyczną skrzynią biegów, musisz przygotować się na wydatek dodatkowych 7 000 zł. Z manualem tak skonfigurowana „508-ka” kosztuje 112 900 zł.

Nasz wybór – Peugeot 508 1.6 e-THP Allure