• Modyfikacja starych i nieekologicznych diesli w Niemczech może kosztować 660 mln euro
  • Zmiana oprogramowania i zamontowanie nowego katalizatora to koszt 3000 euro
  • W 2019 roku do wielu centrów miast nie wjedziemy już z dieslem spełniającym wymagania Euro 5

Szacuje się, że tylko w Niemczech takich aut jest ok. 1,3 mln i ich modyfikacja kosztowałaby 660 mln euro. Jeden z projektów przewiduje udział w akcji właścicieli takich pojazdów, którzy musieliby zapłacić 20 proc. z wycenionej na 3000 euro modyfikacji. Druga wersja nie przewiduje partycypacji w kosztachi. Ktoś jednak musi je ponieść.

Aktualne plany niemieckiego rządu przewidują, że modyfikacje (oprogramowanie i montaż nowych katalizatorów) objęłyby pojazdy spełniające wymagania normy Euro 4 i Euro 5. Właściciele mieliby trzy możliwości: odsprzedać auto producentowi, wymienić je na nowe na preferencyjnych warunkach lub zdecydować się na wymianę oprogramowania i katalizatora. Ocenia się, że z trzeciej możliwości skorzystałoby ok. 260 tys. właścicieli aut.

Wciąż oczekuje się na decyzje polityków. Tym bardziej, że od przyszłego roku do centrów wielu niemieckich miast nie będzie można wjechać już samochodem spełniającym normę Euro 5. Ma to na celu zmniejszenie liczby zgonów z powodu chorób będących konsekwencją zatrutego powietrza.