Qashqai to kompaktowy crossover, który łączy w sobie atuty tradycyjnego rodzinnego hatchbacka z zaawansowaną technologią samochodu z napędem na cztery koła. Sunderland będzie produkowało około 130 000 sztuk, równolegle z Nissanem Note, Primerą, Micrą i Micrą C+C, a roczna wielkość produkcji ma wzrosnąć do 400 000 sztuk do końca 2007 r. Będzie to rekord tej fabryki.

Triumfalny początek produkcji Qashqaia oznacza koniec jednego z najbardziej pracowitego okresu w dwudziestoletniej historii zakładu w Sunderland, ponieważ jest już trzecim nowym modelem, jaki wyjechał z tej fabryki w ciągu ostatnich 16 miesięcy. Wiceprezes zakładu produkcyjnego w Wielkiej Brytanii, Trevor Mann powiedział: - To bardzo ważny dzień dla naszej fabryki, gdyż Qashqai ma być inicjatorem rozwoju i zrównoważonego wzrostu Nissana w Europie.

- Nasi pracownicy w Sunderland zostali obarczeni wielką odpowiedzialnością za sukces firmy. To właśnie oni otrzymali możliwość zbudowania tego samochodu dzięki nieustannie ciężkiej pracy i doskonałym wynikom w zakresie produktywności i wiarygodności.

- Chciałbym podziękować organom władzy krajowej i samorządowej oraz regionalnym agencjom rozwoju za ich ciągłe wsparcie, a także za ogromny wkład ze strony wszystkich naszych dostawców.

Wartość inwestycji, jakie zostały przeznaczone na rozwój Qashqai to 322,8 miliona euro. Przy jego produkcji znalazło zatrudnienie ponad 3 000 osób w fabryce w Sunderland i w całym łańcuchu dostawczym. Specjalnie na potrzeby tego zadania utworzono 200 dodatkowych miejsc pracy i zatrudniono 100 praktykantów. Około 80% produkcji Qashqai będzie skierowanych na rynki zagraniczne, z czego większość trafi do sprzedaży w Europie. Model ten będzie wysłany również na inne kontynenty, w tym do krajów Blikiego Wschodu, Australii, Południowej Afryki oraz Japonii. Będzie to drugi model z fabryki Sunderland, który zostanie sprzedawany na japońskim rynku. Pierwszym był model Primera z 1996 r.

Co więcej, Qashqai jest pierwszym modelem zbudowanym zgodnie z założeniami nowo wdrożonego zintegrowanego systemu produkcyjnego ‘Nissan Integrated Manufacturing System’. Ten nowy, elastyczny system został wprowadzony do zakładów Nissana na całym świecie. Korzyści z wprowadzenia tego systemu obejmują miedzy innymi skrócenie czasu dostawy, poprawienie ergonomiki, zwiększenie liczby oferowanych modeli, dowolność sekwencji produkcyjnych, zwiększenie integracji z dostawcami.

Już za cztery tygodnie od dnia dzisiejszego, produkcja seryjna tego modelu ruszy pełną parą, zaopatrując w niego dilerów w całej Europie. Rozpoczęcie sprzedaży planowane jest na pierwszy kwartał 2007 r.

Klienci będą mogli wybrać cztery silniki w trzech poziomach wyposażenia. Silniki dostępne w ofercie to dwie jednostki benzynowe o pojemności 1,6 i 2,0 litrów, wysokoprężny silnik 1,5 litrowy oraz 2,0 litra.

Główne fakty z fabryki w Sunderland

•21-letnia historia sukcesów

•Qashqai jest dzieisątym modelem Nissana w Wielkiej Brytanii, który opuścił linię montażową tej fabryki od czasu otwarcia fabryki w Sunderland 20 lat temu.

•Całkowta wysokość inwestycji -ponad 3 miliardów euro, •NMUK jest największym brytyjskim eksporterem samochodów od sześciu lat- 20 % całkowitej produkcji krajowej.

•Wielkość produkcji w 2005 r. - 315 000 pojazdów.

•Wielkość zatrudnienia: 4 400 pracowników

•Liczba wyprodukowanych pojazdów: 4 milionów sztuk