Auto Świat Wiadomości Aktualności Nissan Qashqai+2: pierwsze wrażenia z jazdy

Nissan Qashqai+2: pierwsze wrażenia z jazdy

Autor Lesław Sagan
Lesław Sagan

Nissan poszerzył swoją ofertę o siedmioosobową wersję modelu Qashqai. Pojazd ten mieliśmy okazję poznać bliżej w malowniczych okolicach Genewy.

Nissan Qashqai+2: pierwsze wrażenia z jazdy
Zobacz galerię (66)
Auto Świat
Nissan Qashqai+2: pierwsze wrażenia z jazdy

Nissan Qashqai jest w ofercie typowym przedstawicielem kategorii corssover. Dla japońskiego producenta stanowi autentyczny sukces handlowe, gdyż od marca 2007 roku sprzedanych zostało 217 tys. egz. Pięciomiejscowa wersja tego modelu zdobyła wielkie uznanie użytkowników.

Obecnie producent zamierza ten sukces powtórzyć i kontynuować z siedmioosobowa wersją Qashqai+2 i konkurować z m.in. Oplem Zafira, Volkswagenem Touran i również Mitsubishi Outlander. Oczekuje się, że do końca tego roku Qashqai+2 pozwoli na zwiększenie sprzedaży o 15 proc, a w przyszłym roku 25 proc.

Przód, aż do słupka A zupełnie się nie zmienił. Różnice dostrzegamy dopiero w dalszej części nadwozia, a także rozstawie osi, który wydłużył się o 135 mm i ma obecnie 2756 mm. Oczywiście obecnie jest to pojazd dłuższy o 211 mm i ma 4526 mm. Sa nowe przednie i tylne drzwi, tylne błotniki oraz tylna pokrywa bagażnika i zderzak.

Wraz z wydłużeniem nadwozia doszło także do jego podwyższenia o 38 mm na 1643 mm.Nowy dach z oknem panoramicznym jest o 140 mm dłuższy od tego z wersji pięcioosobowej. Jego częścią jest także elektrycznie sterowana roleta.

Jeszcze przed rozpoczęciem pierwszych jazd nowym modelem Nissana zostaliśmy poinformowani, iż trzeci rząd siedzeń przeznaczony jest dla osób, których wzrost nie przekracza 160 cm.

Jednak z typowej przekory posadziliśmy tam kolegę, który ma wzrost 186 cm! Okazało się, że nasz eksperyment przyniósł pozytywne dla producenta rezultaty. Z powodzeniem mogą w trzecim rzędzie także podróżować osoby, których wzrost przekracza zakładaną granicę 160 cm wzrostu. Komfort będzie zdecydowanie mniejszy, mniej miejsca dla kolan i na głowę, ale można…nie ma natomiast problemu z wysiadaniem z tej części pojazdu, bo przesunięte siedzenia z drugiego rzędu zapewnie dostatecznie dużo miejsca.

Drugi rząd siedzeń może być przesuwany w zależności od potrzebo 240 cm do przodu i do tyłu. W odróżnieniu od pięciomiejscowej wersji, gdzie siedzenia były dzielone w proporcjach 60/40, w modelu Qashqai+2 dzielone są 40/20/40. Nowością jest „dwudziestoprocentowy” element, który można wykorzystać jako samodzielne siedzenie z trzypunktowym pasem bezpieczeństwa lub jako podłokietnik z dwoma uchwytami na napoje i praktycznym schowkiem. Także można składać oparcia przednich siedzeń w aż dziewięciu różnych położeniach i rozmiarach 15º (od 10ºaž po 25º).

Praktycznie żadnych zmian nie dokonano w fotelu kierowcy i współpasażera.

Przechodzimy zatem do bagażnika, który w nowym modelu Nissana, przy wykorzystaniu siedmiu miejsc, jest wyjątkowo mały. Jego pojemność wynosi tylko 130 litrów. Jednak po złożeniu trzeciego rzędu siedzeń otrzymujemy już do dyspozycji bagażnik o pojemności 550 litrów, z równą podłogą. Jest to o 90 litrów więcej niż w modelu pięciomiejscowym. Natomiast po złożeniu drugiego rzędu siedzeń dysponujemy już przestrzenią ładunkową o pojemności 1520 litrów. Dodatkowo pod podłogą mamy ukryty schowek, którego pokrywę możemy wykorzystać jako dzielącą bagażnik.

Nissan Qashqai+2 będzie dostępny w czterech opcjach wyposażenia. Podstawowa nosi nazwę Visia, a kolejne to Agenta i Tekna oraz najbogatsza Tekna Pack.

Obecnie częścią wyposażenia standardowego są wszystkie szyby w drzwiach bocznych sterowane elektrycznie, którymi można łatwo sterować z miejsca kierowcy. W skład wyposażenie wchodzą m.in. manualna lub automatyczna klimatyzacja, komputer pokładowy, radio z odtwarzaczem CD i czterema głośnikami, konektor do odtwarzacza MP3, Bluetooth, panoramiczne okno dachowe, relingi dachowe. Wszystkie egzemplarze wyposażone w silnik benzynowy o pojemności skokowej 2,0 l standardowo otrzymają 17-calowe koła z obręczami z metali lekkich.

W opcjach Abenta i Tekna dochodzi jeszcze m.in. skórzane pokrycie koła kierownicy i rękojeści dźwigni zmiany biegów, środkowy podłokietnik na tylnych siedzeniach, światła przeciwmgłowe, obręcze z metali lekkich, system audio ze zmieniaczem 6CD w desce rozdzielczej, 6 głośników, zdalne sterowanie systemem audio,dwustrefowa klimatyzacja, sensor deszczu, system automatycznego włączania świateł po uruchomieniu silnika, tempomat i tylne sensory parkowania.

Natomiast topowa wersja Tekna Pak oferuje dodatkowo skórzane pokrycia siedzeń, inteligentny klucz Nissana, reflektory ksenonowe oraz automatyczny ściemniacz lusterka wstecznego.

Dodatkowo zamówić można m.in. system nawigacji satelitarnej z 7-calowym wyświetlaczem oraz mapą 26 krajów europejskich. Dysponuje on możliwością rozpoznawania głosu ludzkiego w siedmiu językach. Częścią nawigacji jest także kamera cofania.

W wyposażeniu nowego modelu nie zabraknie tak ważnych systemów zwiększających bezpieczeństwo jazdy jak m.in. ABS z asystentem hamowania BAS, EBD, ESP i ALL MODE 4x4. Standardem wszystkich opcji wyposażenia jest sześć poduszek powietrznych.

Nissan Qashqai w RoadLook.pl Nissan Qashqai - pierwsze wrażenia z jazdy (wersja pięciomiejscowa)Nissan Qashqai 1.5 dCi: mniejszy brat Murano (test) Nissan Qashqai+2: dłuższy brat (prezentacja)

Zainteresowani Nissanem Qashqai+2 będą mieli do wyboru jedną z czterech jednostek napędowych, w tym dwie wysokoprężne.

Podstawę oferty stanowi czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności skokowej 1598 cm³ o mocy 84 kW (115 KM) i maksymalnym momentem obrotowym 156 Nm. Ten silnik z pięciostopniową przekładnią manualną napędza przednią oś.

Druga jednostka benzynowa ma pojemność skokową 1997 cm³ i moc 104 kW (140 KM) oraz maksymalny moment obrotowy 196 Nm. Mocniejszy silnik jest dostępny z przednim napędem lub na cztery koła oraz z bezstopniową przekładnią CVT.

Silniki wysokoprężne, to 1.5 dCi o mocy 78 kW (106 KM) z maksymalnym momentem obrotowym 240 Nm, który będzie dostępny w ofercie od połowy 2009 roku. Natomiast od początku sprzedaży można będzie wybrać silnik wysokoprężny o pojemności skokowej 2.0 dCi o mocy 110 kW (150 KM) z maksymalnym momentem obrotowym 320 Nm, który oferowany będzie z sześciostopniową przekładnią manualna lub automatyczną i napędem czterech kół.

Podwozie Nissana Qashqai+2 ma z przodu zawieszenie typu McPherson, a z tyłu wielowahaczowe. Ze względu na większą masę model ten otrzymał tarcze hamulcowe o większej średnicy. Egzemplarze z napędem na cztery koła wyposażone będą w system ALL Mode 4x4, który oferuje trzyreżimy pracy, ustawiane za pośrednictwem przełącznika umieszczonego w środkowej konsoli. W przypadku ustawienia na napęd przedni, system ten zapewnie przekazywanie momentu obrotowego na przednią oś. Ustawienie pozycji „Lock”, to napęd czterech kół z podziałem 50:50 na przednią i tylna oś. Jednak najczęściej kierowcy korzystają z ustawienia „Auto” , który automatycznie rozdziela moment obrotowy pomiędzy przednią i tylną oś w zależności od nawierzchni drogi.

Podczas jazd testowych mogliśmy poznać możliwości Nissan Qashqai+2 z napędem czterech kół i silnikiem wysokoprężnym 2.0 dCi, który zapewne okaże się najchętniej kupowaną wersją. Oceniając to auto z miejsca kierowcy, przyznać trzeba, iż do żadnych zasadniczych zmian w porównaniu z wersją pięciomiejscową, nie doszło. O tym, ze jest to wersja siedmioosobowa moszna się przekonać po spojrzeniu za pośrednictwem lusterka wstecznego do tyłu.

Trasa testowa zawiodła nas w teren górzysty, co utwierdziło nas w przekonaniu, że nowyQashqai+2 nie jest żadnym typowym pojazdem rodzinnym. Dwulitrowy silnik wysokoprężny z sześciostopniowa przekładnia manualną dodawał temu pojazdowi o masie 1755 kg odpowiedniej dynamiki. Dzięki wydłużonemu rozstawowi osi nowy model Nissana dobrze sprawował się także podczas pokonywania serii ostrych zakrętów. Także namiastka jazdy terenowej nie przyniosła przedstawicielowi Nissana ujmy.

Nowy model Nissana powinien być dostępny u polskich dilerów tej marki już na początku października 2008 roku. Można oczekiwać, iż od swojego pięciomiejscowego brata droższy o ok. 8-10 proc.

Nissan Qashqai+2 - jednostki napędoweSilnik1,6i2,0i1,5 dCi2,0 dCiPojemność skokowa [cm3]1598199714611995Cylindry/zawory4/44/44/24/4Moc [kW/obr./min]84/6000104/600076/4000110/4000Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min]156/4400196/4800240/2000320/2000Prędkosć maksymalna [km/h]174190170190Przyspieszenie 0-100 km/h [s]12,910,513,310,9Średnie zużycie paliwa [l/100 km]78,45,76,7

Autor Lesław Sagan
Lesław Sagan
Powiązane tematy: