Gdy w 2006 roku Kia zaprezentowała pierwszą generację modelu cee'd i szybko stało się jasne, że auto mocno namiesza w segmencie kompaktów. Europejski design, korzystny współczynnik ceny do wyposażenia, a także długa gwarancja – aż 1,3 mln Europejczyków zdecydowało się na ten samochód.Teraz do gry wchodzi trzecia generacja. Tym razem nazwa będzie już pisana z wielkiej litery, bez apostrofu, a więc Ceed – od hasła „Community of Europe with European Design”.
Kia Ceed - bardziej dopracowana
Oczywiście zmienia się nie tylko nazwa, bo Ceed (podobnie jak koncernowy brat Hyundai i30) jest oparty na zupełnie nowej technice. I widać to na pierwszy rzut oka. Nowe auto, zaprojektowane w europejskim centrum designu marki we Frankfurcie nad Menem, robi wrażenie bardziej rzeczowego, smuklejszego, a dzięki nowej linii dachu - dynamiczniejszego. Nie bez znaczenia jest tu także zmniejszona w stosunku do poprzednika wysokość (-2,3 cm) i większa szerokość (+2 cm), co sprawia, że nadwozie Kii prezentuje się bardziej sportowo. Długość auta (4,31 m) i rozstaw osi (2,65 m) pozostały bez zmian. Typowy dla marki grill (tzw. nos tygrysa) również jest szerszy i został otoczony chromowaną ramką.
Dużą uwagę Koreańczycy poświęcili przy projektowaniu nowego wnętrza, które już na pierwszy rzut oka robi lepsze wrażenie. Wszystko jest ładniej wykonane i dopracowane. Jednocześnie Kia postawiła na klasykę: kierowca ma przed sobą okrągłe zegary, a na środkowym panelu umieszczono duży, wystający znad deski wyświetlacz (o przekątnej 7 lub 8 cali). Wszystkie przełączniki umieszczono w intuicyjnych miejscach. Za dopłatą na pokładzie pojazdu znajduje się system audio firmy JBL.
Kia Ceed - nowe silniki i systemy
Także pod maską wiele się wydarzyło. W przypadku silników benzynowych, jednostka 1.4 T-GDI o mocy 140 KM zastępuje wolnossącą 1.6 GDI. Na razie będzie to najmocniejsza jednostka benzynowa. Poza nią w ofercie znajdzie się trzycylindrowy motor 1.0 turbo o mocy 120 KM oraz wolnossąca jednostka 1.4/100 KM.
Nowy diesel 1.6 będzie występował w dwóch wariantach mocy: 115 i 136 KM. Dzięki seryjnemu katalizatorowi SCR i oczyszczaniu spalin roztworem mocznika auto spełnia wyśrubowane wymagania normy emisyjnej Euro6d TEMP. Alternatywnie do 6-biegowej skrzyni manualnej przy 1.4 T-GDI oraz 1.6 CRDi dostępna będzie przekładnia dwusprzęgłowa.
Nowością w Kii będzie też opcjonalny asystent jazdy w korku, który umożliwia automatyczne kierowanie, hamowanie i przyspieszanie do 130 km/h (system autonomicznej jazdy poziomu drugiego). Oczywiście ręce kierowcy muszą znajdować się cały czas na kierownicy, bo takie (przynajmniej na razie) są wymogi prawne. Niezależnie od wersji, seryjnie w nowym Ceedzie znajdziemy m.in. system ostrzegający o zmęczeniu kierowcy i aktywne awaryjne hamowanie po rozpoznaniu pieszego na torze jazdy.
Kia Ceed - kiedy w salonach?
Nowa Kia Ceed oficjalnie zadebiutuje 6 marca podczas salonu samochodowego w Genewie. Co ciekawe, koreański producent pokaże tam również drugą wersję nadwoziową tego modelu. Produkcja nowej Kii Ceed 5d rozpocznie się w drugim kwartale tego roku w zakładach w Żylinie na Słowacji, gdzie powstają także modele Venga i Sportage. Kompaktowy hatchback trafi do sprzedaży wyłącznie w Europie pod koniec pierwszej połowy roku. Ten model koreańskiej marki również będzie objęty 7-letnią gwarancją do przebiegu 150 000 km.
Kia Ceed - naszym zdaniem
Wszystko przemawia za tym, że nowa Kia Ceed odniesie sukces tak jak poprzednie generacje. Nie jest może rewolucją na tle klasy, ale z pewnością nie można mu nic zarzucić, a pod wieloma względami ma duże szanse na wygrywanie z segmentową konkurencją.