Logo
WiadomościAktualnościNowe oblicze Octavii

Nowe oblicze Octavii

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Będzie to nie tylko samochód ładniejszy, ale także bardziej zaawansowany technologicznie od produkowanego teraz modelu o tej samej nazwie. Aktualnie testowane są pierwsze egzemplarze, a produkcja seryjna rozpocznie się jeszcze pod koniec 2003 roku.

Do sprzedaży nowy model trafi w marcu 2004 roku. Jednak dotychczasowa odmiana nie zniknie. Ze względu na ciągłe zainteresowanie obecnie wytwarzaną Octavią podjęto decyzję o pozostawieniu tego modelu w ofercie Skoda Auto do końca 2005 roku.Jaka będzie nowa Skoda Octavia II? Modernizacja nadwozia widoczna jest zarówno w przedniej, jak i tylnej części pojazdu. Wydłużone w górnej części przednie błotniki dochodzą aż do wewnętrznej krawędzi reflektorów. Mniejsza niż w poprzednim modelu pokrywa komory silnika ma obecnie kształt litery V i swoim zwężeniem obejmuje atrapę wlotu powietrza do chłodnicy. Zintegrowane przednie reflektory tworzą jednolity element z przednimi kierunkowskazami. Charakterystycznym elementem przedniej dolnej części auta jest także przedni zderzak zintegrowany z dolnym spoilerem. Zachowano ochronny element z poprzedniego modelu, ale w dolnej części zaprojektowano jeden podłużny otwór wlotu powietrza z poprzecznym użebrowaniem oraz dwoma światłami przeciwmgłowymi. Charakterystycznymi dla tylnej części elementami są zintegrowane punkty świetlne kształtami nawiązujące do tych znanych z modelu Fabia.Platforma Golfa V Skoda Octavia II powstała na nowej płycie podłogowej koncernu Volkswagena, znanej pod oznaczeniem PQ 35. Platforma ta wykorzystana została już do drugiej generacji Audi A3 oraz Golfa V, a także w wersji przedłużonej do Tourana. W nowym modelu rozstaw osi wynosi 2578 mm (o 66 mm więcej). Pozwoliło to na podwyższenie komfortu jazdy na tylnych siedzeniach. Długość całkowita Octavii II wynosi 4572 mm. Nadal wielką zaletą tego samochodu pozostanie duża objętość bagażnika - o 6 l większa od dotychczasowej. Auto jest także szersze o 38 mm (1769 mm). Jedna z nowinek technicznych to odejście od wleczonych wahaczy i belki skrętnej w tylnym zawieszeniu i zastąpienie znacznie nowszym rozwiązaniem znanym już z Golfa V, co wpłynie na zdecydowaną poprawę własności jezdnych.Nową, bardziej funkcjonalną deskę rozdzielczą w środkowej części zaopatrzono w duży wyświetlacz ciekłokrystaliczny. Oprócz tego bardziej wyprofilowano dolną część kokpitu, dzięki czemu uzyskano więcej miejsca dla pasażera na nogi. Pojawił się też zamykany schowek. Wewnętrzne elementy drzwi przypominają Superba. Podstawową jednostką napędową w ofercie Octavii II będzie czterocylindrowy, szesnastozaworowy silnik benzynowy 1.4 16V o mocy 75 KM z pięciostopniową manualną skrzynią biegów. Kolejny silnik to 1.6 MPI/102 KM oraz nowoczesne FSI 1.6 /115 KM i 2.0/150 KM. Nie zabraknie także silników wysokoprężnych stanowiących w samochodach produkowanych przez Skoda Auto coraz większy udział. Nie podjęto jeszcze konkretnej decyzji, czy ze względu na kalkulacje cenowe w ofercie pozostanie silnik 1.9 TDI/90 KM.Z całą pewnością nowa Skoda Octavia stanie się kolejnym atutem producenta z Mlada Boleslav. Aktualna wersja wyprodukowana została już w liczbie ponad 920 tys. egzemplarzy i zapewne będzie kolejnym modelem tej marki, którego produkcja przekroczy magiczny milion. Fabia w wielu krajach należy do najchętniej kupowanych samochodów nie tylko w swoim segmencie. Rosnący popyt na SuperbaNatomiast reprezentacyjna limuzyna Superb, co prawda wolniej, niż to pierwotnie zakładano, staje się samochodem coraz bardziej cenionym. Dzisiaj Skoda Auto w trzech zakładach produkuje rocznie ok. 450 tys. samochodów. Zapewne te możliwości są znacznie większe, a pełne moce produkcyjne to 700 tys. aut rocznie. Po prezentacji we Frankfurcie nad Menem modelu studyjnego o nazwie Roomster (opisujemy go na następnej stronie) coraz częściej mówi się o produkcji czwartego modelu samochodu marki Skoda. Czy i kiedy to nastąpi - trudno dzisiaj przewidywać.Nie jest wykluczone, iż w Kvasinach ulokowana zostanie produkcja następcy Volkswagena Lupo, a może mikrovana wywodzącego się z tego modelu, zaprojektowanego także dla Skody. Za dwa lata Skoda Fabia przejdzie zabieg modernizacji. Nie jest wykluczone, iż niektóre charakterystyczne elementy nadwozia prototypu Roomster, jak chociażby przednie reflektory i atrapa wlotu powietrza do chłodnicy oraz awangardowe logo, zostaną wykorzystane.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: