Ford S-MAX zmienił się na zewnątrz, utrzymując koncepcję stylistyczną Kinetic Design. Z przodu uwagę zwracają bardziej wydatne kontury maski silnika i zmieniony pas przedni. Czarna, dolna krata wlotu powietrza ma kształt odwróconego trapezu. Dynamiczną sylwetkę podkreśla też nowy, niżej umieszczony przedni zderzak, na którym w wersjach z bogatszym wyposażeniem są umieszczone charakterystyczne diodowe światła do jazdy dziennej.

Sportową sylwetkę odnowionego modelu akcentuje kształt szyb bocznych, które teraz w całości mieszczą się w obramowaniu wyznaczonym chromowanym paskiem. Zmieniła się także tylna część nadwozia: unoszone drzwi tyłu zostały wyprofilowane w bardziej dynamiczny sposób, pas tylny biegnie nieco niżej, zaś tylne diodowe światła zespolone zachodzą daleko na boki nadwozia, akcentując bardziej „atletyczny” wizerunek samochodu. Z kolei pozioma satynowana listwa biegnąca między obu kloszami świateł tylnych, zaopatrzona w charakterystyczne wytłaczane logo S-MAX, sprawia wrażenie, że mamy do czynienia z samochodem klasy premium.

Nowa kolorystyka wnętrza oraz dobór tkanin i materiałów wykończeniowych tworzą klimat komfortu. W przypadku każdej wersji dobór wyposażenia i wykończenia jest dodatkowym elementem służącym zróżnicowaniu wnętrza, w sposób odpowiadający indywidualnym gustom i wymaganiom poszczególnych grup potencjalnych nabywców.

W standardowym wyposażeniu przewidziano system FoldFlatSystem, umożliwiający przesuwanie i całkowite złożenie na płasko drugiego, a także trzeciego (jeżeli jest w wyposażeniu danego samochodu) rzędu foteli.

W bogatszych wersjach Forda S-MAX pojawia się nowa wersja uniwersalnej konsoli nad przednią szybą z obszernymi schowkami, miejscem na okulary i lusterkiem pozwalającym obserwować dzieci jadące z tyłu. Dużym udogodnieniem jest panoramiczny dach z elektrycznie sterowanymi roletami przeciwsłonecznymi. Bogatsze wersje Forda S-MAX oraz wszystkie pozostałe wersje mające panoramiczny dach otrzymują oświetlenie wnętrza, w którym po raz pierwszy źródłem światła są diody LED.

Koneserzy muzyki z pewnością docenią najwyższej jakości system audio z ulepszonym nagłośnieniem, który będzie dostępny jako opcja. System został zaprojektowany wokół 8-kanałowego wzmacniacza o mocy całkowitej 265 W i głośników o podwyższonych parametrach, łącznie z dodatkowymi głośnikami w centralnej części deski rozdzielczej i dużym subwooferem umieszczonym tuż za lewym przednim fotelem.

Mniej uciążliwe jest teraz ładowanie bagażu w ciemnościach – wszystko dzięki nowej lampce umieszczonej po wewnętrznej stronie unoszonych drzwi tyłu nadwozia, która zaczyna się świecić w chwili ich otwarcia.

Nabywcy Forda S-MAX mają do wyboru szeroką gamę jednostek napędowych. Po raz pierwszy pojawia się silnik benzynowy Ford EcoBoost o pojemności 2,0 litrów. Zastosowano w nim układ bezpośredniego, wysokociśnieniowego wtrysku paliwa najnowszej generacji, turbosprężarkę o obniżonej bezwładności oraz układ zmiennych faz rozrządu regulowanych niezależnie dla obu wałków. Otrzymał on także zaawansowane technicznie komory spalania. Jednostka osiąga maksymalną moc 203 KM przy 5500 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 300 Nm, który jest dostępny w bardzo szerokim zakresie obrotów (od 1750 do 4500 obr./min.). Samochód rozpędza się od zera do 100 km/h w 8,5 sekundy, a prędkość maksymalna Forda S-MAX z tym silnikiem wynosi 221 km/h.

Udało się zmniejszyć zużycie paliwa i wartości emisji CO2. W porównaniu z poprzednim silnikiem o pojemności 2,3 l (161 KM), emisję CO2 zmniejszono o 19 % - do 189 g/km, a średnie zużycie paliwa wynosi 8,1 l/100 km (na trasie 6,4 l/100 km - dane fabryczne).

Uatrakcyjniono też ofertę jednostek wysokoprężnych. Diesel Duratorq TDCi o pojemności 2,0 litrów spełnia obecnie wymogi normy emisji spalin Euro 5 i po raz pierwszy pozwala na wybór jednej z trzech wersji: o mocy 115, 140 oraz 163 KM. Wszystkie charakteryzują się bardzo dobrymi osiągami, zapewniają bardzo niskie zużycie paliwa i niski poziom emisji CO2.

Przekładnia Ford PowerShift z podwójnym sprzęgłem mokrym jest oferowana w wyposażeniu standardowym wersji napędzanych nowym silnikiem EcoBoost, natomiast w wersjach z 2,0-litrową jednostką Diesel Duratorq TDCi o mocy 140 i 163 KM - jest dostępna jako opcja.

S-MAX jest pierwszym modelem w historii Ford of Europe, który został wyposażony w system ostrzegający o pojawieniu się innego pojazdu w martwym polu widzenia kierowcy BLIS® (Blind Spot Information System). Urządzenie wykorzystuje fale radarowe, które wykrywają pojawienie się innego pojazdu w strefie martwego pola widzenia lusterek bocznych i odpowiednio wcześnie powiadamia o tym kierowcę. Kolejną innowacją jest nastawny ogranicznik prędkości ASLD (Adjustable Speed Limiter Device), który umożliwia kierowcy zaprogramowanie określonej maksymalnej prędkości pojazdu.

W wyższych wersjach szeroko zastosowano oświetlenie wykorzystujące diody LED: w wyposażeniu standardowym przewidziano światła do jazdy dziennej oraz oświetlenie wnętrza wykorzystujące diody LED. Ulepszono ponadto pracę wentylacji i klimatyzacji: wprowadzono skuteczniejszy czujnik temperatury powietrza i wilgotności, umieszczony w obudowie kolumny kierownicy, w miejscu, w którym zapewnia bardziej precyzyjne pomiary parametrów powietrza we wnętrzu. Dostepne są także: kamera cofania pokazująca obraz z tyłu pojazdu, centralny zamek z kluczem elektronicznym Ford Keyless System oraz wlew paliwa Ford EasyFuel, w którym zrezygnowano z tradycyjnego korka.

Ceny odnowionego Forda S-MAX zaczynają się od 94 450 złotych (wersja wyposażenia Trend). Wersja Titanium kosztuje od 105 600 złotych, a Titanium S - od 142 100 złotych brutto.

Wrażenia z jazdyPrzejechaliśmy Fordem wyposażonym w benzynowy silnik 2,0 oraz automatyczna skrzynię biegów PowerShift kilkaset kilometrów. I nowa jednostka napędowa zaimponowała nam!

S-MAX nie jest przecież samochodem sportowym, ale vanem, który może pomieścić pięć bądź siedem osób. Tymczasem właściwości jezdne auta wyposażonego w najnowszą jednostkę są świetne. Samochód nie tylko świetnie przyspiesza, ale też jest bardzo elastyczny - wcale nie mniej, niż w mocnej wersji z silnikiem diesla! Skrzynia biegów nie ma opóźnienia, pracuje precyzyjnie.

Ford prowadzi się bardzo pewnie nawet na ostrych, zacieśniających się zakrętach. Zawieszenie jest optymalnie zestrojone: zachowanie bardziej sportowego charakteru nie odbija się w najmniejszym stopniu na komforcie jazdy. Duża moc jest bardzo pomocna w sytuacji, gdy podróżujemy w kilka osób, posiadając dodatkowo bagaż osobisty...

Pierwsze wrażenia z jazdy są bardzo pozytywne. Szerzej o wszystkich zaletach, ale też możliwych wadach napiszemy po przeprowadzeniu pełnego testu drogowego.

Wymiary i pojemności układów Ford S-MAX
Długość całkowita (mm) 4772 (4801 z zestawem stylizacji nadwozia)
Szerokość całkowita (mm) 1884 (bez lusterek), 1961 (lusterka złożone), 2154 (z lusterkami)
Wysokość całkowita (mm) 1660 bez relingów dachowych;
Rozstaw osi (mm) 2850
Rozstaw kół przednich (mm) 1578-1588
Rozstaw kół tylnych (mm) 1595-1605
Wysokość wnętrza: 1 / 2 / 3 rząd foteli (mm) 1015 / 966 / 943
Szerokość wnętrza na wys. ramion: 1 / 2 / 3 rząd foteli (mm) 1531 / 1535 / 1386
Ilość miejsca na nogi: 1 / 2 / 3 rząd foteli (mm) 1079 (maks.) / 991 (nom.) / 725 (nom.)
Wysokość użyteczna - do dachu (przy tylnych kołach) 1018 (5 osób) / 894 (7 osób)
Szerokość podłogi między nadkolami 1147
Długość podłogi - do 1 rzędu foteli 2041
Długość podłogi - do 2 rzędu foteli min. 1114 / maks. 1264
Długość podłogi - do 3 rzędu foteli 496
Pojemność przestrzeni bagażowej (w litrach), pomiar wg ISO 3832 dla wnętrza 5-miejscowego:
do oparć foteli 2 rzędu / 854
do oparć foteli 2 rzędu (do dachu) / do oparć foteli 1 rzędu (do dachu) min. 1051 / maks. 1171 2100
Pojemność przestrzeni bagażowej (w litrach), pomiar wg ISO 3832 dla wnętrza 7-miejscowego:
do oparć foteli 3 rzędu / 285
do oparć foteli 2 rzędu / 755
do oparć foteli 2 rzędu (do dachu) / min. 952 / maks. 1072 /
do oparć foteli 1 rzędu (do dachu) 2000
Pojemność zbiornika paliwa (litry) 70 l
Osiągi i zużycie paliwa*
Silnik Duratec 2,0 l 145 KM (wersja FFV przy mieszance biopaliwa E5)
Prędkość maksymalna (km/h) 197
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek.) 10,9
Przyspieszenie 50-100 km/h - na 4 biegu (sek.) 14,9
Zużycie paliwa: w mieście (ECE l/100 km) 11,3 (11,2)
- na szosie (ECE l/100 km) 6,4 (6,5)
- zużycie średnie (ECE l/100 km) 8,2 (8,2)
Emisja CO2 – odpowiadająca średniemu zużyciu paliwa (g/km) 189 (191)
Silnik EcoBoost SCTi 2,0 l203 KM
Prędkość maksymalna (km/h) 221
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek.) 8,5
Przyspieszenie 50-100 km/h - na 4 biegu (sek.) b/d
Zużycie paliwa:
- w mieście (ECE l/100 km) 11,0
- na szosie (ECE l/100 km) 6,4
- zużycie średnie (ECE l/100 km) 8,1
Emisja CO2 – odpowiadająca średniemu zużyciu paliwa (g/km) 189
Silnik Duratorq TDCi 2,0 l 115 KM
Prędkość maksymalna (km/h) 182
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek.) 12,2
Przyspieszenie 50-100 km/h - na 4 biegu (sek.) 11,0
Zużycie paliwa: w mieście (ECE l/100 km) 7,2
- na szosie (ECE l/100 km) 4,9
- zużycie średnie (ECE l/100 km) 5,7
Emisja CO2 – odpowiadająca średniemu zużyciu paliwa (g/km) 152
Silnik Duratorq TDCi 2,0 l 140 KM
Skrzynia biegów MMT6 (ręczna) Ford PowerShift
Prędkość maksymalna (km/h) 196 193
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek.) 10,2 10,9
Przyspieszenie 50-100 km/h - na 4 biegu (sek.) 9,5 b/d
Zużycie paliwa: w mieście (ECE l/100 km) 7,2 7,4
- na szosie (ECE l/100 km) 4,9 5,2
- zużycie średnie (ECE l/100 km) 5,7 6,0
Emisja CO2 – odpowiadająca średniemu zużyciu paliwa (g/km) 152 159
Silnik Duratorq TDCi 2,0 l 163 KM
Skrzynia biegów MMT6 (ręczna) Ford PowerShift
Prędkość maksymalna (km/h) 205 202
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek.) 9,5 10,2
Przyspieszenie 50-100 km/h - na 4 biegu (sek.) 9,3 b/d
Zużycie paliwa: w mieście (ECE l/100 km) 7,2 7,4
- na szosie (ECE l/100 km) 4,9 5,2
- zużycie średnie (ECE l/100 km) 5,7 6,0
Emisja CO2 – odpowiadająca średniemu zużyciu paliwa (g/km) 152 159

* Podane wartości emisji CO2 i zużycia paliwa wyrażone odpowiednio w g/km oraz w l/100 km pochodzą z oficjalnych testów, przeprowadzanych zgodnie z dyrektywą Unii Europejskiej 93/116/EC. Podane wartości zużycia paliwa uzyskano podczas pomiarów zgodnych z dyrektywą Unii Europejskiej EU 80/1268/EEC regulującą sposób pomiaru zużycia paliwa. Wartości te będą się różnić od wskaźników podawanych w innych częściach świata.