Nowa Astra będzie pierwszym samochodem w klasie kompaktowej wyposażonym w oparty w całości na matrycach diodowych system oświetlenia IntelliLux, emitujący nieoślepiającą wiązkę świateł drogowych. Najbardziej zaawansowana technologia oświetlenia stanie się dostępna dla najszerszej jak dotąd grupy użytkowników. Wprowadzając biksenonowe oświetlenie adaptacyjne w obecnej generacji modelu Astra, firma Opel po raz kolejny jest pionierem technologii oświetlenia dzięki rozwiązaniu, w które będą wyposażone nowe modele kompaktowego bestsellera.

„Upowszechniamy technologię, sprawiając, że innowacyjne rozwiązania stają się bardziej dostępne i trafiają do masowo produkowanych modeli. Doskonałym tego przykładem jest nowe oświetlenie IntelliLux z matrycami diodowymi. Wprowadzając tę technologię oświetlenia do klasy kompaktowej, firma Opel jako pierwszy producent samochodów zaoferuje wysoce skuteczny i wydajny system oświetlenia w tym segmencie. Nasza technologia oświetlenia diodowego charakteryzuje się znakomitymi parametrami zwiększającymi bezpieczeństwo kierowcy i innych użytkowników dróg w czasie jazdy nocą” — mówi Charlie Klein, wiceprezes ds. inżynierii w firmie Opel.

Po obniżeniu kosztów biksenonowego oświetlenia adaptacyjnego i udostępnieniu tej opcji w prawie wszystkich modelach — w tym w obecnej Astrze, w przypadku której liczba egzemplarzy sprzedanych z tym wyposażeniem przekroczyła 200 000 — inżynierowie z Międzynarodowego Centrum Rozwoju Technicznego firmy Opel w Rüsselsheim zajęli się opracowywaniem, udoskonalaniem i precyzyjną kalibracją systemu oświetlenia nowej generacji. Po latach przygotowań nowy, opatentowany, w pełni diodowy system oświetlenia zewnętrznego IntelliLux firmy Opel jest gotowy do produkcji.

Nowy system, złożony z 16 segmentów diodowych — po 8 z każdej strony pojazdu — automatycznie i nieustannie dostosowuje długość i rozkład wiązki świetlnej do sytuacji na drodze. System współpracuje z przednią kamerą Opel Eye, której zadaniem jest między innymi wykrywanie obecności innych pojazdów w ruchu. Na podstawie obrazu rejestrowanego przez kamerę poszczególne segmenty diodowe, które mogłyby oślepić kierowców nadjeżdżających z przeciwka, są wyłączane i włączane w odpowiednich momentach.

Gdy tylko pojazd opuści obszar zabudowany, światła drogowe włączają się automatycznie i pozostają włączone przez cały czas. Takie rozwiązanie prowadzi do istotnej poprawy bezpieczeństwa, potwierdzonej w badaniu przeprowadzonym przez Politechnikę w Darmstadt w ramach europejskiej inicjatywy LightSightSafety. Badanie wykazało, że przy prędkości 80 km/h obiekty na poboczu drogi stają się widoczne dla kierowcy z odległości o 30–40 metrów większej niż w przypadku samochodu z tradycyjnymi reflektorami halogenowymi lub ksenonowymi. Daje to kierowcy około 1,5 sekundy więcej czasu na reakcję, na przykład gdy na jezdnię nagle wybiegnie zwierzę.

Z zalet systemu będą korzystać nie tylko kierowcy Astry — matryce diodowe doskonale oświetlają drogę i poprawiają widoczność, ale nie oślepiają innych uczestników ruchu. Kiedy system wykryje światła samochodu nadjeżdżającego z naprzeciwka lub światła samochodu poprzedzającego, poszczególne diody w odpowiednich strefach są wyłączane, tak aby światło „omijało” przestrzeń wokół tych pojazdów. Pozostała część drogi i jej otoczenia nadal są jasno oświetlone. Dzięki tak wysokiej precyzji i zdolności adaptacji matryca diodowa stanowi nowy, wyższy poziom technologii oświetlenia zewnętrznego pojazdów.

Wysoka wydajność świetlna matrycy diodowej poprawia bezpieczeństwo i komfort. Diody nie tylko oświetlają otoczenie pojazdu jaśniejszym światłem niż konwencjonalne reflektory, ale charakteryzują się też znacznie dłuższą żywotnością w porównaniu z żarówkami halogenowymi lub ksenonowymi. Kolejna zaleta systemu polega na wyeliminowaniu mechanicznego ruchu elementów reflektora. Poszczególne segmenty diodowe włączają się i wyłączają w zależności od sytuacji, co także przyczynia się do wydłużenia trwałości reflektorów powyżej okresu eksploatacji całego samochodu.