W efekcie już wkrótce smart będzie jedynym producentem samochodów na świecie, który całą swoją gamę oferuje zarówno z silnikami spalinowymi, jak i z napędem czysto elektrycznym. W pierwszej kolejności, pod koniec 2016 r., nowy smart electric drive trafi do USA. W Europie zadebiutuje wiosną 2017 roku.
„Smart to idealny samochód do miasta - a z napędem elektrycznym staje się nawet jeszcze trochę bardziej idealny” - mówi Annette Winkler, szefowa marki smart. „Właśnie dlatego już wkrótce cała nasza gama modelowa - smart fortwo, cabrio, a także forfour - będzie dostępna z napędem całkowicie elektrycznym. I to w wyjątkowo atrakcyjnych cenach, zwłaszcza w krajach, w których obowiązują dopłaty do aut na prąd”.
W pełni naładowany akumulator pozwala pokonać dystans około 160 km - co czyni elektrycznego smarta idealnym autem do jazdy po mieście. Dzięki wykorzystaniu pokładowej ładowarki o zwiększonej wydajności ładowanie smarta electric drive trwa dwa razy krócej niż wcześniej (zależnie od rynku i sieci dostaw energii elektrycznej).
Od 2017 roku na życzenie dostępna będzie wyjątkowo wydajna, szybka ładowarka o mocy 22 kW. Pozwoli ona „zatankować” smarta electric drive w ciągu niespełna 45 min, jeśli tylko lokalne warunki umożliwiają ładowanie trójfazowe.
Silnik elektryczny o mocy 60 kW (81 KM) napędza tylne koła smarta za pośrednictwem przekładni jednostopniowej. Wysoki moment obrotowy o wartości 160 Nm jest dostępny natychmiast po ruszeniu z miejsca. Energia zgromadzona w akumulatorze pozwala jednorazowo pokonać około 160 km - co odpowiada codziennym potrzebom związanym z poruszaniem się po mieście. Aby zoptymalizować zasięg, prędkość maksymalną pojazdu ograniczono elektronicznie do 130 km/h.
Charakterystyka silnika elektrycznego sprawia, że smart potrzebuje zaledwie jednego stałego przełożenia przekładni. Nie ma potrzeby zmiany biegów - to kolejna zaleta w gęstym ruchu miejskim. Bieg wsteczny uzyskuje się przez zmianę kierunku obrotów wału silnika elektrycznego. Za produkcję napędu odpowiada fabryka Renault w Clèon na północy Francji.
Poza zwykłym trybem przekładni kierowca ma do wyboru program ECO, zaprojektowany szczególnie pod kątem efektywnego stylu jazdy. Po jego uruchomieniu zmienia się charakterystyka pracy pedału gazu i wstępnie ustawiony zostaje maksymalny stopień odzyskiwania energii. Podczas zwalniania lub hamowania energia kinetyczna pojazdu zamienia się w energię elektryczną - dochodzi do tzw. rekuperacji, czyli właśnie odzyskiwania. W zwykłym trybie przekładni aktywna jest rekuperacja radarowa. Dzięki monitorowaniu ruchu drogowego za pomocą radaru przewiduje ona zachowania kierowcy i dobiera stopień rekuperacji odpowiedni do sytuacji na drodze.
Aby oszczędzić energię i wydłużyć zasięg, smart electric drive dysponuje też funkcją wstępnej wentylacji kabiny. Pozwala ona na przykład uzyskać pożądaną temperaturę we wnętrzu już podczas ładowania pojazdu z gniazdka.
W pierwszej kolejności, pod koniec 2016 r., nowy smart electric drive zadebiutuje na rynku USA, gdzie dotychczas dostarczono około 25% wszystkich elektrycznych smartów. Wiosną 2017 roku model pojawi się w salonach marki w Europie - od razu w wersji dwu- i czteromiejscowej.
Dane techniczne nowego smarta electric drive
smart electric drive | fortwo | fortwocabrio | forfour |
Silnik | obcowzbudny trójfazowy silnik synchroniczny | ||
Akumulator | litowo-jonowy | ||
Pojemność akumulatora (kWh) | 17,6 | ||
Moc silnika elektrycznego (kW/KM) | 60/81 | ||
Moment obrotowy silnika elektrycznego (Nm) | 160 | ||
Klasa efektywności | A+ | ||
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,5 | 11,8 | 12,7 |
Zasięg w cyklu NEDC (km) | 160 | 155 | 155 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 130 | ||
Czas ładowania, 20-100% z domowego gniazdka (h) | 6 (UE/Wielka Brytania), 13 (USA) | ||
Czas ładowania, 20-100% ładowarka wallbox (h) | 3,5 (UE), 2,5 (Wielka Brytania/USA) | ||
Cena1od (euro) | 21 940 | 25 200 | 22 600 |
Rekomendowana cena w Niemczech, zawiera podatek VAT.