W efekcie już wkrótce smart będzie jedynym producentem samochodów na świecie, który całą swoją gamę oferuje zarówno z silnikami spalinowymi, jak i z napędem czysto elektrycznym. W pierwszej kolejności, pod koniec 2016 r., nowy smart electric drive trafi do USA. W Europie zadebiutuje wiosną 2017 roku.

„Smart to idealny samochód do miasta - a z napędem elektrycznym staje się nawet jeszcze trochę bardziej idealny” - mówi Annette Winkler, szefowa marki smart. „Właśnie dlatego już wkrótce cała nasza gama modelowa - smart fortwo, cabrio, a także forfour - będzie dostępna z napędem całkowicie elektrycznym. I to w wyjątkowo atrakcyjnych cenach, zwłaszcza w krajach, w których obowiązują dopłaty do aut na prąd”.

W pełni naładowany akumulator pozwala pokonać dystans około 160 km - co czyni elektrycznego smarta idealnym autem do jazdy po mieście. Dzięki wykorzystaniu pokładowej ładowarki o zwiększonej wydajności ładowanie smarta electric drive trwa dwa razy krócej niż wcześniej (zależnie od rynku i sieci dostaw energii elektrycznej).

Od 2017 roku na życzenie dostępna będzie wyjątkowo wydajna, szybka ładowarka o mocy 22 kW. Pozwoli ona „zatankować” smarta electric drive w ciągu niespełna 45 min, jeśli tylko lokalne warunki umożliwiają ładowanie trójfazowe.

Silnik elektryczny o mocy 60 kW (81 KM) napędza tylne koła smarta za pośrednictwem przekładni jednostopniowej. Wysoki moment obrotowy o wartości 160 Nm jest dostępny natychmiast po ruszeniu z miejsca. Energia zgromadzona w akumulatorze pozwala jednorazowo pokonać około 160 km - co odpowiada codziennym potrzebom związanym z poruszaniem się po mieście. Aby zoptymalizować zasięg, prędkość maksymalną pojazdu ograniczono elektronicznie do 130 km/h.

smart - gniazdko ładowania

Charakterystyka silnika elektrycznego sprawia, że smart potrzebuje zaledwie jednego stałego przełożenia przekładni. Nie ma potrzeby zmiany biegów - to kolejna zaleta w gęstym ruchu miejskim. Bieg wsteczny uzyskuje się przez zmianę kierunku obrotów wału silnika elektrycznego. Za produkcję napędu odpowiada fabryka Renault w Clèon na północy Francji.

Poza zwykłym trybem przekładni kierowca ma do wyboru program ECO, zaprojektowany szczególnie pod kątem efektywnego stylu jazdy. Po jego uruchomieniu zmienia się charakterystyka pracy pedału gazu i wstępnie ustawiony zostaje maksymalny stopień odzyskiwania energii. Podczas zwalniania lub hamowania energia kinetyczna pojazdu zamienia się w energię elektryczną - dochodzi do tzw. rekuperacji, czyli właśnie odzyskiwania. W zwykłym trybie przekładni aktywna jest rekuperacja radarowa. Dzięki monitorowaniu ruchu drogowego za pomocą radaru przewiduje ona zachowania kierowcy i dobiera stopień rekuperacji odpowiedni do sytuacji na drodze.

Aby oszczędzić energię i wydłużyć zasięg, smart electric drive dysponuje też funkcją wstępnej wentylacji kabiny. Pozwala ona na przykład uzyskać pożądaną temperaturę we wnętrzu już podczas ładowania pojazdu z gniazdka.

W pierwszej kolejności, pod koniec 2016 r., nowy smart electric drive zadebiutuje na rynku USA, gdzie dotychczas dostarczono około 25% wszystkich elektrycznych smartów. Wiosną 2017 roku model pojawi się w salonach marki w Europie - od razu w wersji dwu- i czteromiejscowej.

Dane techniczne nowego smarta electric drive

smart electric drive fortwo fortwocabrio forfour
Silnik obcowzbudny trójfazowy silnik synchroniczny
Akumulator litowo-jonowy
Pojemność akumulatora (kWh) 17,6
Moc silnika elektrycznego (kW/KM) 60/81
Moment obrotowy silnika elektrycznego (Nm) 160
Klasa efektywności A+
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 11,5 11,8 12,7
Zasięg w cyklu NEDC (km) 160 155 155
Prędkość maksymalna (km/h) 130
Czas ładowania, 20-100% z domowego gniazdka (h) 6 (UE/Wielka Brytania), 13 (USA)
Czas ładowania, 20-100% ładowarka wallbox (h) 3,5 (UE), 2,5 (Wielka Brytania/USA)
Cena1od (euro) 21 940 25 200 22 600

Rekomendowana cena w Niemczech, zawiera podatek VAT.