Logo
WiadomościAktualnościOszczędniejsze Skody

Oszczędniejsze Skody

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Pozycja Skody rośnie w siłę. Obecnie firma zajmuje drugie miejsce pod względem ilości sprzedanych aut w Polsce - w pierwszym kwartale br.

sprzedano 9506 aut wyprodukowanych u naszych południowych sąsiadów. Wzrasta też popularność diesli, choć pojazdy wyposażone w silniki wysokoprężne są znacznie droższe od swoich "benzynowych braci" podobnych pod względem mocy. Aby radość z jazdy mogła być jeszcze większa, ofertę Skody uzupełniono o 130-konny wariant TDI oparty na technice pompowtryskiwaczy. 310 Nm maksymalnego momentu obrotowego dzięki turbosprężarce dostępnych jest już od 1800 obrotów. Według Skody 130-konna Octavia TDI rozpędza się do "setki" w 9,7 sekundy (kombi w 9,8 s). Prędkość maksymalna auta to 207 km/h - dla rodzinnego samochodu to wartość więcej niż wystarczająca. Czysty zyskNajważniejszą informacją w tego typu autach jest średnie zużycie paliwa. W przypadku Octavii (w zależności od wyposażenia wpływającego na masę pojazdu) wynosi ono według Skody od 5,2 do 5,5 l/100 km.Na początku 130-konne TDI nie będzie oferowane z podstawową odmianą Classic oraz wersją 4x4. Niestety, auto nie należy do tanich - najuboższa wersja kosztuje 68,2 tys. złotych (kombi 72,1 tys. zł). Niewykluczone, że 130-konna jednostka pod koniec roku trafi także do Fabii RS. Na razie jednak Skoda przygotowała zupełnie coś innego do swojego małego samochodu - znany z Polo trzycylindrowy silnik o mocy 64 KM wykonany w technice 16-zaworowej. Motor o pojemności 1,2 litra o oznaczeniu HTP ma zastąpić jednostkę 1,4 litra, której konstrukcja pamięta jeszcze czasy Skody 130. Na polskim rynku Fabia z tym silnikiem będzie dostępna dopiero od wersji Comfort (wyposażonej m.in. w 2 poduszki powietrzne, centralny zamek, wspomaganie kierownicy). Koszt takiego auta to 39 470 zł. Pojazd zużywa średnio 6 l/100 km. Dla zwolenników naprawdę spokojnej jazdy przewidziano 8-zaworową odmianę silnika 1.2. Moc 54 KM predestynuje auto głównie do jazdy miejskiej. Średnie spalanie obiecywane przez producenta wynosi 5,9 l/100 km. Podstawowym atutem najsłabszej Fabii ma być cena - w wersji Basis auto kosztuje 33 180 zł. Szkoda tylko, że w wyposażeniu nie znajdziemy nawet wspomagania kierownicy. W przypadku wersji Basis wielu dodatków z listy opcji nie można nawet dokupić.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki