Logo
WiadomościAktualnościPojazdy muszą być bardziej ekologiczne

Pojazdy muszą być bardziej ekologiczne

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Wśród zanieczyszczeń jest także dwutlenek węgla (CO2), uznawany za gaz przyczyniający się do powstawania efektu cieplarnianego. W lutym br.

Komisja Europejska zdecydowała o obniżeniu do roku 2012 dopuszczalnej ilości CO2 do poziomu 120 g/km. Producenci samochodów stwierdzili, że to zbyt mało czasu na opracowanie nowoczesnych technologii. Osiągnięto kompromis - emisja CO2 będzie musiała zostać ograniczona do 130 g/km, a pozostałe 10 gramów ma zostać wyeliminowane dzięki poprawie procesów produkcyjnych części samochodowych i komponentów (np. energooszczędna klimatyzacja) oraz większemu wykorzystaniu biopaliw. Z wyliczeń Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów ACEA wynika, że obecnie średni poziom emisji CO2 wynosi 160 g/km. W Polsce - 155 g/km. Emitowana w naszym kraju przez pojazdy ilość CO2 stanowiła 10,6 proc. (dane z 2004 r.). Największym "trucicielem" był przemysł energetyczny (57 proc.). Najwięcej CO2 emitują samochody luksusowe, wyposażone w silniki o największych pojemnościach (254 g/km). Niewiele mniej zanieczyszczają atmosferę auta sportowe (218 g/km) i terenowe (215 g/km). Najbardziej ekologiczne są samochody najmniejsze (np. Fiat Panda), które emitują CO2 na poziomie 128 g/km. Listę 20. najmniej ekologicznych modeli otwiera Mercedes klasy M w specyfikacji AMG (392 g/km CO2). Najwięksi "truciciele" są napędzani silnikami o pojemności 4,0 l i większej.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki