Polacy nie ufają niezależnym, niemarkowym stacjom paliwowym – wynika z raportu firmy doradczej On Board PR przygotowanego na podstawie badań PBS DGA– głównie dlatego, że ich zdaniem niemarkowe stacje oferują paliwa gorszej jakości.

Jak wynika z badań przedstawionych w raporcie „Stacje paliw: wygrywa marka” punkty sprzedaży paliw należące do markowych sieci mają w oczach Polaków istotną przewagę nad niezależnymi, niemarkowymi stacjami. Prawie 36% Polaków uważa, że punkty należące do znanych sieci oferują paliwa wyższej jakości. Tylko 3% ma odmienne zdanie. Polacy lepiej oceniają też bogactwo oferty i obsługę na stacjach należących do znanych sieci.

Raport przedstawia też najchętniej wybierane marki sieciowe. Wśród nich pierwsze miejsce zajmuje Orlen. Tę markę wybiera 45% badanych, a na wsi i w małych miastach nawet ponad 50%. Dwie następne marki pozostają w tyle. BP najczęściej wybiera 11% respondentów, a Shell 9%. Tylko w największych miastach BP niemal zrównuje się z Orlenem.

Z raportu wynika też, że najważniejszym dla Polaków kryterium przy wyborze stacji jest jakość paliwa. Taką opinię wyraża aż 2/3 badanych. Jest to najważniejsze kryterium dla wszystkich grup badanych, ale szczególnie istotne jest dla osób z wyższym wykształceniem i o najwyższych zarobkach.

„Projektując działania komunikacyjne, reklamowe i public relations, warto brać pod uwagę obawy dotyczące jakości paliwa.” – komentuje Monika Jasłowska z On Board PR. – „Ani miła obsługa, ani szeroka oferta nie przyciągają klientów tak skutecznie jak świadomość, że na naszej stacji kupią dobre paliwo.”

Mimo, że badani bardzo rzadko deklarują, że przynależność stacji do znanej sieci ma dla nich znaczenie – przyznaje to zaledwie 3% respondentów – to ostatecznie dokonywane wybory przeczą tej deklaracji. Trzy najsilniejsze na polskim rynku marki są wybierane przez niemal 70% badanych.

„W świadomości kierowców funkcjonuje przekonanie, że główną cechą odróżniającą niezależne stacje paliw od stacji sieciowych, jest niska jakość paliwa. Nie biorąc pod uwagę cen paliwa, jego jakość i uczciwość sprzedawców są najważniejszymi czynnikami oceny stacji. Zatem pomimo postrzeganych różnic w cenach paliwa na korzyść niezależnych stacji, taki wizerunek małych stacji z pewnością będzie silnym impulsem do dalszej konsolidacji rynku.” – dodaje Tomasz Dziedzic z PBS DGA

Raport On Board PR„Stacje paliw: wygrywa marka” jest następnym z serii opracowań dla środowiska biznesu przygotowywanych we współpracy z PBS DGA. Tym razem tematem jest opinia Polaków na temat stacji benzynowych. Ideą projektu jest analiza otoczenia komunikacyjnego i pomoc przedsiębiorcom różnych branż w planowaniu działań komunikacyjnych. Dokument opracowano w oparciu o badania opinii społecznej przeprowadzone w styczniu 2008 roku przez PBS DGA na ogólnopolskiej, reprezentatywnej, losowej próbie dorosłych mieszkańców Polski.