• W Polsce co roku wystawianych na sprzedaż jest około 2 mln samochodów używanych
  • Spośród krajów naszego regionu, to w Polsce sprzedawane są najstarsze samochody używane
  • Samochody w wieku ponad 10 lat spełniają tylko mało restrykcyjne normy emisji spalin i są przyczyną zanieczyszczenia powietrza, szczególnie w miastach

W polskich komisach co roku wystawiane są na sprzedaż około 2 mln samochodów, ale niestety nie są to auta kilku letnie, jak to często bywa w krajach Europy Zachodniej. Sprzedawane, a także kupowane, są przede wszystkim samochody w bardzo podeszłym wieku – w Polsce wstawiany do komisu samochód ma średnio aż 11,9 roku. To bardzo dużo, bo auta z takim rocznikiem niestety nie należą do najczystszych, jeśli chodzi o emisję spalin. Oczywiste jest, że nie spełniają też ani najnowszych, ani nawet obowiązujących jeszcze kilka lat temu norm emisji spalin.

Polska pod względem wieku sprzedawanych aut używanych wypada przy tym najgorzej spośród krajów Europy Środkowej i Wschodniej, które w swoich statystykach uwzględnia AAA Auto. Przykładowo na Słowacji samochody w komisach mają średnio 9 lat, w Czechach – 10,4 roku, a na Węgrzech – 11,6 roku.

Niestety, te dane jasno wskazują, że nadal do Polski trafiają setki tysięcy wyeksploatowanych samochodów z zachodu, szczególnie z Niemiec, Belgii, czy też Francji. Co więcej, ich średni przebieg też jest gigantyczny i wynosi 176,2 tys. kilometrów. Uwzględnijmy, że niektórzy handlarze i tak mocno naciągają przebieg sprzedawanych samochodów. W innych krajach sprzedawane, używane pojazdy mają średni przebieg rówy 144,7 tys. km (Słowacja), 154,4 tys. km (Czechy) oraz 172,8 tys. km (Węgry).

Na pocieszenie można dodać (choć trudno powiedzieć, czy to dobra wiadomość), że wg danych AAA Auto w Polsce średnia cena używanego samochodu wystawianego na sprzedaż jest najniższa i wynosi 5702 euro (około 23 700 zł), natomiast na Węgrzech – 7342 euro, w Czechach – 8034 euro, na Słowacji zaś – aż 15 372 euro.

Warto jeszcze wspomnieć, że najczęściej sprzedawanym samochodem w Polsce jest Opel Astra, na drugiej pozycji jest natomiast Volkswagen Passat – to stali bywalcy polskiego rynku wtórnego. Kolejne pozycja zajmują BMW serii 3, Audi A4 oraz Volkswagen Golf. Zdecydowanie dominują u nas samochody niemieckich marek.