Wyniki finansowe za rok kończący się 31 marca 2013 roku osiągną poziom uzyskiwany przed upadkiem Lehman Brothers Holdings Inc., który spowodował kryzys na światowych rynkach, ponieważ sprzedaż po raz pierwszy wyniosła ponad 4 miliony aut, powiedział Ito podczas wywiadu przeprowadzonego w tym tygodniu. Lehman ogłosił upadłość we wrześniu 2008 roku, sześć miesięcy po tym, jak Honda uzyskała rekordowy roczny zysk.

- To będzie rok kolosalnej poprawy - powiedział Ito w tokijskiej siedzibie głównej firmy. - Sprzedaż w Ameryce Północnej będzie jej motorem. Jesienią wprowadzimy w pełni ulepszony model Accord i będzie to główny atut sprzedaży.

Wypowiedzi Ito odzwierciedlają odbudowę pewności siebie japońskich producentów samochodów, ponieważ odnotowują poprawę po roku naznaczonym klęskami żywiołowymi w kraju i Tajlandii. Toyota Motor Corp., największy azjatycki producent samochodów poinformował w tym tygodniu, że roczna sprzedaż wyniesie 100 tysięcy pojazdów więcej, niż firma spodziewała się jeszcze w ubiegłym miesiącu.

- Honda mierzy wysoko, ale gospodarka Stanów Zjednoczonych najwyraźniej odnotuje w tym roku poprawę wyższą od spodziewanej, więc firmie pewnie uda się uzyskać zamierzone cele - powiedział Mitsushige Akino, który nadzoruje aktywa w wysokości 600 milionów dolarów w Ichiyoshi Investment Management Co. w Tokio. - Unowocześnili swoje najlepiej sprzedające się auta i możemy się spodziewać, że wysoki poziom sprzedaży w Stanach Zjednoczonych pomoże firmie odzyskać udział w rynku.

Akcje Hondy zyskały 0,3 procent do 2 751 jenów (293 dolarów). W tym roku zyskały 17 procent i to najlepszy wynik wśród trzech największych japońskich producentów samochodów. To zwrot w stosunku do 2011 roku, kiedy akcje straciły 27 procent, co plasowało firmę na najniższym miejscu.

Przychody operacyjne Hondy, czyli sprzedaż po odjęciu kosztów sprzedanych towarów i wydatków administracyjnych, prawdopodobnie w następnym roku fiskalnym podwoi się do 586,6 miliardów jenów (7,6 miliardów dolarów), a wcześniej był to spadek o 52 procent, jak wynika z uśrednionych szacunków 24 analityków spytanych przez Bloomberg. Zyski w okresie trzech lat poprzedzających upadek Lehman Brothers wynosiły kolejno 953,1 miliardów jenów, 851,9 miliardów jenów i 868,9 miliardów jenów.

58-letni Ito w swoich planach dotyczących wzrostu liczy na rynek w Stanach Zjednoczonych.

Jego zdaniem unowocześnienie sedana Accord, modelu Civic i SUVa CR-V pomoże Hondzie zwiększyć w 2012 roku sprzedaż w Stanach Zjednoczonych o 24 procent do 1,43 miliona pojazdów. Sprzedaż na największym dla Hondy rynku spadła w zeszłym roku o 6,8 procent, głównie z powodu spadku o 17 procent sprzedaży modelu Accord, który jest najlepiej sprzedającym się modelem w Stanach Zjednoczonych, na drugim miejscu jest Civic.

Trójka japońskich producentów samochodów jest gotowa zwiększyć w tym roku swoje udziały w rynku kosztem amerykańskich producentów, głównie General Motors Co. i Ford Motor Co., jak wynika z wypowiedzi pięciu analityków spytanych przez Bloomberg.

Jak powiedział Ito, w Chinach, największym światowym rynku samochodowym, Honda spodziewa się w tym roku zwiększyć sprzedaż o ponad 20 procent do 750 tysięcy pojazdów, po tym, jak firma odnotowała po raz pierwszy spadek w 2011 roku spowodowany spowolnieniem. Firma zamierza wprowadzić w tym roku na chiński rynek trzy modele z hybrydowym napędem gazowo-elektrycznym, powiedział Ito.

- Chiny wciąż są mocnym rynkiem - powiedział. - Kiedy już raz rynek motoryzacyjny zacznie się rozwijać, nie da się tego zatrzymać.