Pierwszy samochód, który dwukrotnie otrzymał bardzo pożądany tytuł Europejskiego Samochodu Roku, najlepiej sprzedający się we Francji samochód przez 18 lat ostatniego ćwierćwiecza i lider w swoim segmencie w Europie w latach 2014-2015 (na rynku samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych). Od samego początku Clio pokazywało swoją wielkość.
W mitologii greckiej Klio jest jedną z muz, a jej imię pochodzi od Kleiố „głoszący sławę” – prorocze w przypadku Clio, którego już pierwsza generacja zdobyła ogromną popularność i sukces.
Samochód Roku tuż po debiucie rynkowym w 1990 roku, miał zastąpić Renault 5, które okazało się jednym z największych sukcesów samochodowych tamtej epoki. Konstruktorzy nie postawili jednak na bezpośrednie nawiązanie do kultowego Renault 5. Clio zostało oficjalnie zaprezentowane jako „mały, uniwersalny samochód, zaprojektowany i produkowany w oparciu o tak samo wymagające standardy jak duże auta”. Między Renault 5 i Clio widoczny jest skok pod względem klasy wyposażenia. Nowy samochód miał zdobyć liczniejszą grupę klientów poszukujących wyposażenia i osiągów zarezerwowanych dotychczas dla samochodów wyższej klasy, przy jednoczesnym utrzymaniu kompaktowych wymiarów (3,71 m w przypadku Clio 1).
Niektórzy klienci oczekiwali wręcz zalet użytkowych i wyposażenia premium. Właśnie dla nich w 1991 roku Renault wprowadziło Clio Baccara, luksusową wersję ze skórzaną tapicerką w szarym odcieniu, z gałką zmiany biegów i wstawkami z drzewa orzechowego, pokrytymi skórą płatami drzwi i chromowanymi przełącznikami. W 1998 roku wersja ta została zastąpiona przez Clio Initiale, które w kolejnych generacjach tego modelu będzie najbardziej luksusową wersją.
Przejście od Renault 5 do Clio wiąże się z jeszcze jedną zmianą. Odtąd modele marki nie będą oznaczane liczbami, lecz będą miały własne nazwy, łatwiejsze do zapamiętania i budzące cieplejsze, bardziej „ludzkie” skojarzenia.
Tuż po swoim debiucie Clio zostało wybrane Samochodem Roku 1991 w Europie. W opinii jury ten nowy mały samochód ma „świetny styl, wysoki poziom jakości, dużą ilość miejsca w kabinie i bogate wyposażenie niedostępne nigdy wcześniej w samochodzie tej wielkości”.
Galeria zdjęć
Pierwsza generacja Clio oferowała klientom ABS, klimatyzację, automatyczną skrzynię biegów sterowaną elektroniczne, alarm przeciwwłamaniowy, wspomaganie układu kierowniczego czy podgrzewane lusterka boczne. Z takim wyposażeniem Clio wywołało przewrót w segmencie małych miejskich aut w Europie. Z miejsca uplasowało się jako uniwersalny samochód, z powodzeniem podejmujący rywalizację z gwiazdami tej kategorii.
Druga generacja pojawiła się na rynku w 1998 roku. Pojawiły się w niej 16-zaworowe silniki, a długość nadwozia zwiększyła się o 7 cm. Nowy model wyróżniał się również niespotykanym w tym segmencie poziomem bezpieczeństwa – wszystkie wersje zostały wyposażone w ABS i poduszki powietrzne, w tym kurtyny boczne.
Clio trzeciej generacji pojawiło się na rynku w 2005 roku. Clio 2 nadal kontynuowało swoją karierę pod nazwą Clio Campus. Zdecydowanie większe (3,99 m) i bardziej przestronne Clio 3 przerastało inne auta swoim wyposażeniem. Posiadało nie tylko kartę hands free, GPS czy regulator/ogranicznik prędkości, ale również reprezentowało najwyższy poziom bezpieczeństwa czynnego i biernego i było wyposażone nawet w 8 poduszek. Nic więc dziwnego, że jako pierwsze auto w tej klasie uzyskało 5 gwiazdek w testach Euro NCAP. Było to również pierwsze Clio dostępne w wersji kombi. Wyrazem uznania dla tych wszystkich zalet był ponownie przyznany tytuł Samochodu Roku – w roku 2006. Było to bezprecedensowe wydarzenie – po raz pierwszy w 43-letniej historii tej nagrody została ona przyznana dwukrotnie temu samemu samochodowi.
Wprowadzona w 2012 roku czwarta generacja Clio ponownie obudziła żywe zainteresowanie tym modelem. Pokazała, że jest to nie tylko niezwykle atrakcyjny i pożądany samochód, ale w dodatku samochód z duszą. Clio 4, zainspirowane samochodem koncepcyjnym DeZir, było pierwszym samochodem, w którym pojawiła się nowa stylistyka Renault. Przyciągające wzrok ognistą czerwienią nadwozia i nowym przodem Clio 4 było autem spod znaku pasji i pożądania. Tak jak poprzednio, auto otrzymało wysokiej klasy wyposażenie, m.in. wbudowany tablet R-LINK z dostępem do mobilnych technologii oraz – jako pierwsze auto na świecie – system nagłośnienia Renault Bass Reflex.
Od ćwierć wieku regularnie możemy podziwiać jego sportowe wersje – przeznaczone zarówno do jazdy po szosie, jak i jazdy wyczynowej – poprzez które Renault pokazuje swoje zaangażowanie w sport samochodowy. W 1998 roku na salonie samochodowym w Paryżu marka zaprezentowała potężną bestię – show-car Clio V6. Wobec zachwytu publiczności uruchomiono produkcję krótkiej serii tego modelu. Wyposażone w 3-litrowy, 6-cylindrowy silnik umieszczony centralnie z tyłu rozwijało początkowo moc 230 koni. W 2003 roku zostało wyposażone w silnik o mocy zwiększonej do 255 koni, który rozpędzał ten mały bolid od 0 do 100 km/h w 5,8 s.
W kolejnych generacjach Clio pojawiają się sportowe wersje Renault Sport o coraz większej mocy z litra pojemności. W 2006 roku jest to Clio 3 R.S. napędzane silnikiem o mocy 197 KM, Clio 4 R.S. w 2013 roku z 200-konnym silnikiem pod maską, czy wreszcie w 2015 roku Clio R.S. Trophy o mocy 220 KM.