Jeśli w przypadku vanów możemy mówić o dynamicznej sylwetce, to nowe Renault Espace z pewnością ją posiada. Po modyfikacjach pojazd stał się smuklejszy, a na wzór sportowych samochodów otrzymał pochyłą linię dachu. Jest też lżejszy o 250 kg. Wymiary wynoszą 486 cm długości, 189 cm szerokości oraz 168 cm wysokości, z kolei rozstaw osi został wydłużony do 2,88 m. Renault przeniosło atrakcyjny front od mniejszych krewnych Espace i to nadało pojazdowi zadziornego charakteru. Do testów otrzymaliśmy wersję Initiale Paris. Wprawdzie słowo Initiale może kojarzyć się z podstawowym modelem, ale jest to najbogatszy Espace w ofercie, nowoczesny i elegancki.

Wnętrze pojazdu zaskoczy nas pomysłowością francuskich stylistów. Dzięki panelowi o oryginalnym kształcie, wizualnie połączono pionowy wyświetlacz o przekątnej 8,7 cala oraz drążek automatycznej skrzyni biegów. Poniżej znalazło się także miejsce na podstawkę pod kubek. Wprawdzie wyciąganie stamtąd kawy zwłaszcza w czasie jazdy nie będzie raczej należało do najłatwiejszych, ale trzeba przyznać, że jest to ciekawy sposób na wykorzystanie przestrzeni.

Do wykończenia wnętrza wykorzystano skórzaną tapicerkę, a jeśli chcemy zmienić nieco klimat, do wyboru są różne wersje kolorystyczne podświetlenia. W Renault Espace komfort to podstawa. Zasiądziemy w dopasowanym regulowanym na mnóstwo sposobów fotelu, który w razie potrzeby może uprzyjemnić nam jazdę podgrzewaniem lub masażem. W zależności od warunków, za pomocą systemu Multi-Sense wybierzemy także odpowiednie do warunków ustawienia trybu jazdy: Comfort, Eco, Sport lub Neutral. Jeśli i to nam nie wystarczy, producent przewidział również opcję indywidualnej regulacji wszystkich funkcji.

Po włączeniu najbardziej emocjonującego wariantu momentalnie odczuwalna jest zmiana w układzie kierowniczym i zawieszeniu, a gdy nadepniemy mocniej na pedał gazu, z głośników dobiega przyjemny pomruk. Renault Espace bardzo dobrze czuje się na autostradzie, ale nie tylko. Ciasne miejskie uliczki również nie stanowią dla niego problemu. Dzięki systemowi 4 kół skrętnych 4 Control tylne koła przy prędkości poniżej 50 km/h skręcają się w kierunku przeciwnym do przednich, dzięki czemu to sporej wielkości francuskie pudełko potrafi nieźle zaskoczyć na parkingu, manewrując prawie jak małe miejskie autko. Przy wyższych prędkościach tylne koła skręcają się w tym samym kierunku poprawiając stabilność.

Samochód jest wręcz naszpikowany systemami bezpieczeństwa i układami, które mają ułatwić pracę kierowcy, tak jakby producent nie wierzył w umiejętności prowadzącego pojazd. Jednym z nich jest system parkowania, który ma pomóc w znalezieniu odpowiedniego miejsca oraz zaparkowaniu bez użycia rąk. Postępując według wskazówek na wyświetlaczu włączamy kierunkowskaz, wybieramy sposób parkowania i trzeba przyznać, że z lekką obawą oddajemy władzę nad kierownicą pojazdowi... jeden, drugi, trzeci raz. Sukces osiągnęliśmy dopiero po kilku próbach. System miał problem z wykryciem luki na samochód przez co zamiast skrócić wydłużył czas parkowania. Być może podobnie jak przy tradycyjnym sposobie, jest to tylko kwestia wprawy.

Składanie poszczególnych foteli odbywa się z bagażnika lub dla bardziej wygodnickich zza kierownicy. Rozczarować może jedynie fakt, że z fotelu kierowcy nie możemy ich postawić do pozycji wyjściowej. W tym celu trzeba odbyć wycieczkę w kierunku tylnej części auta. Bagażnik Espace w wersji 5-miejscowej zmieści 785 litrów ekwipunku, natomiast po złożeniu tylnych foteli przestrzeń powiększa się do 2101 litrów. W 7-miejscowym Renault Espace pojemność bagażnika wynosi odpowiednio 719 i 2035 litrów.

W gamie napędów Renault Espace znajdziemy jednostkę wysokoprężną Energy dCi o pojemności 1,6 litra w wersji o mocy 130 KM i momencie obrotowym 320 Nm oraz 160 KM 380 Nm. Dostępny jest także benzynowy motor Energy TCe generujący moc 200 KM i moment obrotowy 260 Nm.

Podczas tworzenia Espace, Francuzom zależało na samochodzie, który będzie się nadawał do wszystkiego. Z zewnątrz dostrzegamy pudełkowaty kształt vana, ale z podniesionym o 4 cm prześwitem (teraz wynosi 16 cm), które lekko skłania go do segmentu crossoverów. Wnętrze wygląda jak wyjęte z limuzyny, a charakter jazdy może zahaczyć zarówno o prowadzenie sportowego samochodu, jak i miejskiego kompaktu. Niezliczona ilość funkcji i możliwości czyni go interesującą propozycją na rynku, a jednocześnie dosyć nietypowym pojazdem. Ile kosztuje nowe Renault Espace?

Samochód jest już dostępny w naszych salonach sprzedaży, ale do tanich nie należy. Można go kupić w cenie rozpoczynającej się od 119 tys. zł. Jeśli jednak chcemy doświadczyć dóbr związanych z wersją Initiale Paris, musimy przeznaczyć przynajmniej 155 900 zł. Jest to cena za wariant z 5 siedzeniami. Dodatkowe 2 fotele będą nas kosztować dodatkowe 4 tys. zł.