Silniki elektryczne stawiają całkiem nowe wyzwania: przede wszystkim powstaje pytanie jak wymieniać zużyte akumulatory? Umowa Renault podpisywana przez klienta w chwili nabycia samochodu jest ofertą typu "wszystko w jednym" obejmującą wymianę akumulatorów po kilku latach użytkowania lub w przypadku nieprawidłowego ich działania. W celu dokonania wymiany, klient będzie kierowany do dealera w sieci Renault.

Renault wybrało firmę DHL do zorganizowania całej logistyki dostarczania akumulatorów do dealerów Renault określonych mianem Expert Z.E. (dealerzy z sieci Renault posiadający wyposażenie i przeszkolony personel w zakresie obsługi samochodów elektrycznych i związanych z nimi usług dla klientów).

- Renault jest pierwszym producentem pełnej gamy pojazdów elektrycznych. Nasza oferta dla klienta obejmuje wynajem akumulatorów, których wymianą zajmie się sieć Renault. Umowa z firmą DHL jest jednym z głównych ogniw systemu wymiany akumulatorów w samochodach naszych klientów. Ma to kluczowe znaczenie dla zapewnienia wysokiej jakości obsługi nabywcom samochodów elektrycznych - podkreśla Jacques Daniel, Dyrektor Obsługi Posprzedażnej Renault.

Seria Z.E. (skrót od "zero emisji") marki Renault stanowi pierwszą gamę samochodów osobowych i lekkich pojazdów dostawczych z napędem w pełni elektrycznym jaka zostanie wprowadzona do sprzedaży przez duży koncern motoryzacyjny. Będą ją tworzyły modele: Kangoo Z.E., Fluence Z.E., Twizy oraz ZOE, których sprzedaż rozpocznie się sukcesywnie od jesieni 2011 r. do połowy roku 2012.

Odpowiednie środki

W przyjętym do realizacji systemie logistycznym akumulatory będą składowane w obiektach firmy DHL w Bonneuil koło Paryża, potem dostarczane do dealerów Expert Z.E. i importerów w Europie i Azji, w tym na największe rynki takie jak: Niemcy, Francja, Hiszpania i Wielka Brytania. Zużyte akumulatory będą następnie dostarczane do centrum naprawczego Renault we Flins. Firma DHL będzie zarządzała całą logistyką (zamówienia, specjalne zapotrzebowania, zarządzanie bazą danych) ze swojego centrum kontroli sektora samochodowego w Veghel, w Holandii. Dzięki rozwiązaniom technologicznych zastosowanym przez Renault, DHL będzie w stanie śledzić każdy akumulator w całym procesie dystrybucyjnym.

Akumulatory do samochodów z serii Z.E. ważą od 112 do 335 kg i mają nietypowe wymiary. Aby więc sprostać tym trudnym i specyficznym wymaganiom, pracownicy firmy DHL, w tym kierowcy, przeszli specjalistyczne przeszkolenie w zakresie przewozu

i przeładunku akumulatorów. Samochody ciężarowe do ich transportu zostały wyposażone w prowadnice i specjalistyczny osprzęt.

Dla umocnienia współpracy DHL przyjmie osiem samochodów Renault Kangoo Z.E. do testów w Zagłębiu Renu-Ruhry (Niemcy), aby opracować system operacyjnej kontroli samochodów elektrycznych dla flot handlowych. Eksperyment rozpoczął się w kwietniu tego roku.