W ten sposób zakończyła się trwająca 11 lat epoka, kiedy był największym udziałowcem szwedzkiego producenta ciężarówek.

Renault pozbył się 6,5% akcji po 92,25 koron, czyli 3,8% poniżej wczorajszego kursu zamknięcia (95,90), aby zredukować zadłużenie i mieć fundusze na inwestycje we Francji, Rosji i Chinach - czytamy w czwartkowym oświadczeniu koncernu. W 2010 r. sprzedane zostało 14,9% udziałów.

Francuski producent, którego sprzedaż w Europie spadła w październiku o 18%, to ostatni koncern, który podejmuje kroki na rzecz umocnienia swoich finansów w okresie, kiedy rynek szykuje się na największe spadki od 19 lat. PSA Peugeot Citroen prosi francuski rząd o gwarancje kredytowe na 7 mld euro, Ford zamyka trzy fabryki, General Motors zamyka jedną, a Fiat likwiduje 1500 miejsc pracy.

- To pozytywna rzecz, bo potrzebują pieniędzy na inwestycje i to ich jasno odróżnia od PSA. Mogą teraz inwestować w nowe modele, nowe technologie, w przeciwieństwie do PSA, gdzie jest krucho z płynnością - ocenia Sascha Gommel, analityk Commerzbanku z Frankfurtu.

Kurs akcji Renault wzrósł w tym roku o 51%, co daje spółce wartość rynkową 12 mld euro (15,7 mld dol.). Akcje Volvo serii A wzrosły w 2012 r. o 23%.

- Volvo to publiczna spółka a więc jej właściciele ciągle sprzedają i kupują, nie mamy więc żadnego komentarza - stwierdził Marten Wikforss, rzecznik firmy z siedzibą w Goethenburgu.

Zadłużenie finansowe netto działu samochodowego koncernu z siedzibą w Boulogne-Billancourt pod koniec czerwca było ponaddwukrotnie wyższe niż rok wcześniej - 818 mln euro w porównaniu z 299 mln.

Ok. 45% pieniędzy pozyskanych ze sprzedaży zostanie zainwestowanych we Francji, jak podał w oświadczeniu rząd. Renault wraz z partnerskim Nissan Motor podpisał wczoraj ostateczną umowę o przejęciu kontroli nad rosyjską spółką AvtoVAZ produkującą samochody Lada i zainwestowaniu w nowe przedsięwzięcie 23 mld rubli (742 mln dol.).

“Te inwestycje są niezbędne, aby grupa przygotowała się na przyszłość, aby prowadzić dalej program odmłodzenia linii, umocnienia konkurencyjności europejskich fabryk oraz rozwoju międzynarodowej ekspansji Renault" - głosi wczorajszy komunikat firmy.

Sprzedażą akcji zajął się Goldman Sachs, jak czytamy w komunikacie amerykańskiego banku.

Industrivaerden AB - drugi akcjonariusz Volvo przed czwartkową transakcją, odmówił podania, czy kupił część udziałów sprzedanych przez Renault.

- Ważne, aby Volvo miało silną i stabilną strukturę właścicielską. Jesteśmy przekonani, że po sprzedaży będzie nadal miało taką strukturę. Ufamy firmie i widzimy duży potencjał, zamierzamy być długoterminowym właścicielem - powiedział wiceprezes Industrivaerden  Carl-Olof By.

W 2010 Renault sprzedał 14,9% akcji Volvo za 3 mld euro. Francuski koncern nabył swoje udziały w 2001 r., sprzedając Szwedom swój oddział produkcji ciężarówek.

Renault obniżył w październiku prognozę sprzedaży całej branży w Europie do -8%, podczas gdy w lipcu szacował spadek na 6-7%. Zapowiedział też, że w 2012 r. przychody będą mniejsze niż w 2011 r. Francuski koncern utrzymał na ten rok cel pozytywnej płynności gotówkowej działu produkcji samochodów.

Drugi europejski producent samochodów Peugeot zapowiedział dwa dni temu zwolnienie kolejnych 1500 pracowników do 2014 r., co zwiększa skalę redukcji do 11200 miejsc pracy. Peugeot sprzedaje również Kolejom Rosyjskim za 800 mln euro w gotówce 75% udziałów w dziale transportu ciężarowego grupy logistycznej Gefco.

GM ogłosił w tym tygodniu zamiar zamknięcia fabryki w Niemczech, co zagraża 3 tysiącom miejsc pracy. Ford zamierza zamknąć trzy fabryki w Europie - jedną w Belgii i dwie w Wlk. Brytanii. Fiat zamknął pod koniec 2011 r. fabrykę na Sycylii. Turyński koncern zapowiedział w zeszłym tygodniu zwolnienie 1500 pracowników w Polsce.