Odcinek ten to część inwestycji o łącznej długości ok. 20,1 km, która została podzielona na dwa zadania realizacyjne: C1 Ostróda Południe - Rychnowo (8,8 km) udostępniony do ruchu 11 sierpnia 2017 r. i C2 Rychnowo - Olsztynek Zachód (11,2 km). Inwestycja polegała na budowie odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej S7 wraz z budową dróg serwisowych, remontem wybranych dróg lokalnych, budową obiektów inżynierskich oraz obiektów ochrony środowiska. Nowo wybudowana droga biegnie w początkowym fragmencie trasy po nowym śladzie, a następnie nowy przebieg drogi sąsiaduje z istniejącą DK 7 lub lokalnie wchodzi w jej korytarz. Wykonawcą zadania o wartości 388,5 mln zł była firma STRABAG Sp. z o. o.
Odcinek Rychnowo – Olsztynek był realizowany w ramach projektu „Budowa drogi ekspresowej S7 na odcinku Miłomłyn (S7) – Olsztynek (S51)” współfinansowanego ze środków Funduszu Spójności Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko. Całkowita wartość projektu wynosi 2 199 770 556,62 zł.
Oddanie do ruchu odcinka Rychnowo - Olsztynek o długości 11,2 km to kolejny etap budowy drogi ekspresowej S7 łączącej Gdańsk, Warszawę i Kraków. Łącznie z udostępnionym dziś odcinkiem drogi w województwie warmińsko-mazurskim wybudowano już ponad 133 km tej trasy na odcinkach: Elbląg – Ostróda Północ (59,4 km) oraz Olsztynek – Nidzica (31,3 km), Nidzica – Napierki (22,7 km) oraz Ostróda Południe – Rychnowo - Olsztynek (20,1 km). W budowie znajduje się obecnie jeszcze odcinek S7 Ostróda Północ – Ostróda Południe o długości 9,7 km. Zakończenie tej inwestycji planowane jest jeszcze w tym roku. W rezultacie na koniec 2017 roku cała droga S7 realizowana w województwie warmińsko-mazurskim przez olsztyński oddział GDDKiA będzie w klasie drogi ekspresowej. W październiku 2018 roku zakończy się budowa odcinka S7 Nowy Dwór Gdański – Elbląg, realizowana przez gdański oddział GDDKiA.