W porównaniu z rokiem 2015 wzrost zainteresowania nowymi osobówkami wyniósł 17,8 proc. 2/3 nowych aut (180 tys.) kupują firmy (włącznie z jednoosobowymi), a 1/3 – klienci indywidualni (90 tys.).
Jakie marki i modle kupujemy najchętniej? Statystyki przygotowywane przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego wskazują na inne preferencje wśród właścicieli firm i klientów indywidualnych.
W największym skrócie – firmy pozwalają sobie na auta większe i droższe, a klienci indywidualni preferują auta małe i kompaktowe, a tym samym tańsze.
Jak to wygląda w szczegółach? Ulubione marki firm to: Skoda, Volkswagen, Toyota, Ford i Opel. Te 5 firm ma 48,7 procent udziału w polskim rynku sprzedaży osobowych aut nowych dla firm.
Wśród klientów indywidualnych najbardziej popularne marki to: Toyota, Opel, Skoda, Volkswagen i Kia. Te 5 firm zajmuje 48,49 proc. polskiego rynku aut osobowych kupowanych indywidualnie.
Jakie modele preferują firmy? Skodę Octavię, Skodę Fabię, VW Golfa, Opla Astrę i Forda Focusa. Klienci indywidualni najchętniej wybierają: Opla Astrę, Toyotę Yaris, Skodę Fabię, Toyotę Auris i Dacię Duster.
Największe różnice między zakupami firmowymi a indywidualnymi widać w markach premium. Od stycznia do sierpnia firmy kupiły 23 374 samochody osobowe marek premium (BMW, Mercedes, Audi, Volvo).
Najpopularniejszą marką premium wśród firm jest BMW – w ciągu 8 miesięcy 2016 kupiły 6948 modeli tej firmy. Na drugim miejscu jest Mercedes – 6498 aut, na trzecim Audi – 5680 aut, a na czwartym Volvo – 4248 sprzedanych firmom aut osobowych.
W tym samym okresie klienci indywidualni kupili 2057 aut premium: 1051 Mercedesów i 1006 Audi. To 11 razy mniej niż w przypadku zakupów firmowych.