Auto Świat Wiadomości Aktualności Sprzedaż nowych aut w Europie

Sprzedaż nowych aut w Europie

Popyt na nowe samochody w Unii Europejskiej we wrześniu był większy niż w tym samym miesiącu przed rokiem. Natomiast w okresie styczeń-wrzesień w całej UE odnotowano nieznaczny spadek sprzedaży nowych samochodów. Na dodatnim kursie jest za to liczba zarejestrowanych osobowych samochodów w Polsce.

Sprzedaż nowych aut w Europie123rf

We wrześniu 2019 r. popyt na nowe auta osobowe w Unii Europejskiej wzrósł o 14,5 proc., osiągając 1,2 mln sprzedanych egzemplarzy. W dużej mierze ten silny wzrost rok do roku jest wynikiem niskiej sprzedaży przed rokiem, gdy rejestracje znacznie spadły we wrześniu 2018 r. (-23,5 proc.) w następstwie wprowadzenie systemu testowania spalania według normy WLTP.

We wrześniu większość państw członkowskich UE odnotowało wzrost. Wyjątkiem była Bułgaria. Cztery z pięciu głównych rynków UE odnotowały nawet dwucyfrowe zyski: Niemcy (+ 22,2 proc.), Hiszpania (+ 18,3 proc.), Francja (+ 16,6 proc.) i Włochy (+ 13,4 proc.). Natomiast w Wielkiej Brytanii ożywienie na rynku było bardzo ograniczone (+ 1,3 proc.), ponieważ niepewność związana z Brexitem nadal miała wpływ na decyzje klientów.

W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2019 r. liczba rejestracji nowych samochodów w UE spadła o 1,6 proc. w porównaniu z tym samym okres przed rokiem. W tym okresie wzrost wśród najważniejszych rynków odnotowały tylko Niemcy (+ 2,5 proc.). Inne istotne rynki musiały pogodzić się z obniżką sprzedaży – Hiszpania (-7,4 proc.), Wielka Brytania (-2,5 proc.), Włochy (-1,6 proc.) i Francja (-1,3 proc.).

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Polska na tle Europy

We wrześniu tego roku w naszym kraju zarejestrowano 35 325 samochodów, gdy tymczasem we wrześniu 2018 roku do klientów trafiło 27 312 pojazdów. To oznacza wzrost sprzedaży o 29,3 proc. Także w okresie 9 miesięcy tego roku (styczeń-wrzesień) polscy kierowcy kupili więcej pojazdów niż w analogicznym czasie 2018 roku. W tym roku zarejestrowano 410 829 aut, a w zeszłym – 403 343 pojazdy. Tym samym wzrost wyniósł 1,9 proc.

Popularność marek w Unii Europejskiej

W Unii Europejskiej w dalszym ciągu najlepszą sprzedaż notuje Grupa Volkswagena – we wrześniu sprzedała 250 402 samochody, a w ciągu 9 miesięcy tego roku 2 862 755 pojazdów. Drugi jest koncern PSA, który we wrześniu dostarczył 205 742 auta, a od stycznia do września – 1 929 412 pojazdów. Na najniższym stopniu podium stanęło Renault Group – wrześniowy wynik to 121 461 sprzedanych aut, a w okresie 9 miesięcy – 1 247 480 egzemplarzy.

Dalej znalazło się Hyundai Group – we wrześniu 100 011 sztuk, w ciągu 9 miesięcy – 798 070. Piąte miejsce przypadło BMW Group, które sprzedało odpowiednio 99 225 aut oraz 746 683 modele. Na szóstym miejscu uplasował się koncern Daimlera – we wrześniu dostarczył 91 444 pojazdy, a w okresie styczeń-wrzesień – 729 533 Mercedesów i Smartów. Za Daimlerem na siódmym miejscu znalazło się FCA Group – 68 264 oraz 727 700 sprzedanych samochodów.

Ósma pozycja przypadła w udziale Fordowi, który we wrześniu dostarczył 83 057 pojazdów, a w ciągu 9 miesięcy – 726 894 egzemplarzy. Pierwszą dziesiątkę zamykają dwa japońskie koncerny – Toyota na dziewiątym miejscu i Nissan na dziesiątym. Pierwszy z nich we wrześniu sprzedał 70 087 aut, a od stycznia do września – 589 427 pojazdów. Na Nissana zdecydowało się odpowiednio 32 534 oraz 295 563 kierowców.

Autor Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków