We wrześniu 2019 r. popyt na nowe auta osobowe w Unii Europejskiej wzrósł o 14,5 proc., osiągając 1,2 mln sprzedanych egzemplarzy. W dużej mierze ten silny wzrost rok do roku jest wynikiem niskiej sprzedaży przed rokiem, gdy rejestracje znacznie spadły we wrześniu 2018 r. (-23,5 proc.) w następstwie wprowadzenie systemu testowania spalania według normy WLTP.
We wrześniu większość państw członkowskich UE odnotowało wzrost. Wyjątkiem była Bułgaria. Cztery z pięciu głównych rynków UE odnotowały nawet dwucyfrowe zyski: Niemcy (+ 22,2 proc.), Hiszpania (+ 18,3 proc.), Francja (+ 16,6 proc.) i Włochy (+ 13,4 proc.). Natomiast w Wielkiej Brytanii ożywienie na rynku było bardzo ograniczone (+ 1,3 proc.), ponieważ niepewność związana z Brexitem nadal miała wpływ na decyzje klientów.
W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2019 r. liczba rejestracji nowych samochodów w UE spadła o 1,6 proc. w porównaniu z tym samym okres przed rokiem. W tym okresie wzrost wśród najważniejszych rynków odnotowały tylko Niemcy (+ 2,5 proc.). Inne istotne rynki musiały pogodzić się z obniżką sprzedaży – Hiszpania (-7,4 proc.), Wielka Brytania (-2,5 proc.), Włochy (-1,6 proc.) i Francja (-1,3 proc.).
Polska na tle Europy
We wrześniu tego roku w naszym kraju zarejestrowano 35 325 samochodów, gdy tymczasem we wrześniu 2018 roku do klientów trafiło 27 312 pojazdów. To oznacza wzrost sprzedaży o 29,3 proc. Także w okresie 9 miesięcy tego roku (styczeń-wrzesień) polscy kierowcy kupili więcej pojazdów niż w analogicznym czasie 2018 roku. W tym roku zarejestrowano 410 829 aut, a w zeszłym – 403 343 pojazdy. Tym samym wzrost wyniósł 1,9 proc.
Popularność marek w Unii Europejskiej
W Unii Europejskiej w dalszym ciągu najlepszą sprzedaż notuje Grupa Volkswagena – we wrześniu sprzedała 250 402 samochody, a w ciągu 9 miesięcy tego roku 2 862 755 pojazdów. Drugi jest koncern PSA, który we wrześniu dostarczył 205 742 auta, a od stycznia do września – 1 929 412 pojazdów. Na najniższym stopniu podium stanęło Renault Group – wrześniowy wynik to 121 461 sprzedanych aut, a w okresie 9 miesięcy – 1 247 480 egzemplarzy.
Dalej znalazło się Hyundai Group – we wrześniu 100 011 sztuk, w ciągu 9 miesięcy – 798 070. Piąte miejsce przypadło BMW Group, które sprzedało odpowiednio 99 225 aut oraz 746 683 modele. Na szóstym miejscu uplasował się koncern Daimlera – we wrześniu dostarczył 91 444 pojazdy, a w okresie styczeń-wrzesień – 729 533 Mercedesów i Smartów. Za Daimlerem na siódmym miejscu znalazło się FCA Group – 68 264 oraz 727 700 sprzedanych samochodów.
Ósma pozycja przypadła w udziale Fordowi, który we wrześniu dostarczył 83 057 pojazdów, a w ciągu 9 miesięcy – 726 894 egzemplarzy. Pierwszą dziesiątkę zamykają dwa japońskie koncerny – Toyota na dziewiątym miejscu i Nissan na dziesiątym. Pierwszy z nich we wrześniu sprzedał 70 087 aut, a od stycznia do września – 589 427 pojazdów. Na Nissana zdecydowało się odpowiednio 32 534 oraz 295 563 kierowców.
Galeria zdjęć
VW Group (Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, Porsche) we wrześniu 2019 r. sprzedała 250 402 auta, a we wrześniu 2018 r. 170 298 samochodów. To oznacza wzrost o 47 proc. W okresie styczeń-wrzesień 2019 r. sprzedaż wyniosła 2 862 755 pojazdów, a w czasie styczeń-wrzesień 2018 r. – 2 903 474 aut. To oznacza spadek o 1,4 proc.
PSA Group (Peugeot, Opel/Vauxhall, Citroen, DS) we wrześniu 2019 r. sprzedała 205 742 auta, a we wrześniu 2018 r. 197 935 samochodów. To oznacza wzrost o 3,9 proc. W okresie styczeń-wrzesień 2019 r. sprzedaż wyniosła 1 929 412 pojazdów, a w czasie styczeń-wrzesień 2018 r. – 1 929 361 aut. To oznacza wzrost o zaledwie 0,003 proc.
Renault Group (Renault, Dacia, Lada, Alpine) we wrześniu 2019 r. sprzedało 121 461 aut, a we wrześniu 2018 r. 94 846 samochodów. To oznacza wzrost o 28,1 proc. W okresie styczeń-wrzesień 2019 r. sprzedaż wyniosła 1 247 480 pojazdów, a w czasie styczeń-wrzesień 2018 r. – 1 275 471 aut. To oznacza spadek o 2,2 proc.
Hyundai Group (Hyundai, Kia) we wrześniu 2019 r. sprzedał 100 011 aut, a we wrześniu 2018 r. 93 749 samochodów. To oznacza wzrost o 6,7 proc. W okresie styczeń-wrzesień 2019 r. sprzedaż wyniosła 798 070 pojazdów, a w czasie styczeń-wrzesień 2018 r. – 792 693 aut. To oznacza wzrost o 0,7 proc.
BMW Group (BMW, Mini) we wrześniu 2019 r. sprzedał 99 225 aut, a we wrześniu 2018 r. 99 333 samochody. To oznacza spadek o 0,1 proc. W okresie styczeń-wrzesień 2019 r. sprzedaż wyniosła 746 683 pojazdy, a w czasie styczeń-wrzesień 2018 r. – 745 673 auta. To oznacza wzrost o 0,1 proc.
Daimler (Mercedes, Smart) we wrześniu 2019 r. sprzedał 91 444 auta, a we wrześniu 2018 r. 85 439 samochodów. To oznacza wzrost o 7 proc. W okresie styczeń-wrzesień 2019 r. sprzedaż wyniosła 729 533 pojazdy, a w czasie styczeń-wrzesień 2018 r. – 699 698 aut. To oznacza wzrost o 4,3 proc.
FCA Group (Fiat, Jeep, Lancia, Chrysler, Alfa Romeo) we wrześniu 2019 r. sprzedał 68 264 auta, a we wrześniu 2018 r. 60 099 samochodów. To oznacza wzrost o 13,6 proc. W okresie styczeń-wrzesień 2019 r. sprzedaż wyniosła 727 700 pojazdów, a w czasie styczeń-wrzesień 2018 r. – 810 210 aut. To oznacza spadek o 10,2 proc.
Ford we wrześniu 2019 r. sprzedał 83 057 auta, a we wrześniu 2018 r. 76 426 samochodów. To oznacza wzrost o 8,7 proc. W okresie styczeń-wrzesień 2019 r. sprzedaż wyniosła 726 894 pojazdy, a w czasie styczeń-wrzesień 2018 r. – 753 378 aut. To oznacza spadek o 3,5 proc.
Toyota Group (Toyota, Lexus) we wrześniu 2019 r. sprzedała 70 087 aut, a we wrześniu 2018 r. 65 714 samochodów. To oznacza wzrost o 6,7 proc. W okresie styczeń-wrzesień 2019 r. sprzedaż wyniosła 589 427 pojazdów, a w czasie styczeń-wrzesień 2018 r. – 574 789 aut. To oznacza wzrost o 2,5 proc.
Nissan we wrześniu 2019 r. sprzedał 32 534 auta, a we wrześniu 2018 r. 34 481 samochodów. To oznacza spadek o 5,6 proc. W okresie styczeń-wrzesień 2019 r. sprzedaż wyniosła 295 563 pojazdy, a w czasie styczeń-wrzesień 2018 r. – 396 245 aut. To oznacza spadek o 25,4 proc.