We wrześniu 2019 r. popyt na nowe auta osobowe w Unii Europejskiej wzrósł o 14,5 proc., osiągając 1,2 mln sprzedanych egzemplarzy. W dużej mierze ten silny wzrost rok do roku jest wynikiem niskiej sprzedaży przed rokiem, gdy rejestracje znacznie spadły we wrześniu 2018 r. (-23,5 proc.) w następstwie wprowadzenie systemu testowania spalania według normy WLTP.

We wrześniu większość państw członkowskich UE odnotowało wzrost. Wyjątkiem była Bułgaria. Cztery z pięciu głównych rynków UE odnotowały nawet dwucyfrowe zyski: Niemcy (+ 22,2 proc.), Hiszpania (+ 18,3 proc.), Francja (+ 16,6 proc.) i Włochy (+ 13,4 proc.). Natomiast w Wielkiej Brytanii ożywienie na rynku było bardzo ograniczone (+ 1,3 proc.), ponieważ niepewność związana z Brexitem nadal miała wpływ na decyzje klientów.

W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2019 r. liczba rejestracji nowych samochodów w UE spadła o 1,6 proc. w porównaniu z tym samym okres przed rokiem. W tym okresie wzrost wśród najważniejszych rynków odnotowały tylko Niemcy (+ 2,5 proc.). Inne istotne rynki musiały pogodzić się z obniżką sprzedaży – Hiszpania (-7,4 proc.), Wielka Brytania (-2,5 proc.), Włochy (-1,6 proc.) i Francja (-1,3 proc.).

Polska na tle Europy

We wrześniu tego roku w naszym kraju zarejestrowano 35 325 samochodów, gdy tymczasem we wrześniu 2018 roku do klientów trafiło 27 312 pojazdów. To oznacza wzrost sprzedaży o 29,3 proc. Także w okresie 9 miesięcy tego roku (styczeń-wrzesień) polscy kierowcy kupili więcej pojazdów niż w analogicznym czasie 2018 roku. W tym roku zarejestrowano 410 829 aut, a w zeszłym – 403 343 pojazdy. Tym samym wzrost wyniósł 1,9 proc.

Popularność marek w Unii Europejskiej

W Unii Europejskiej w dalszym ciągu najlepszą sprzedaż notuje Grupa Volkswagena – we wrześniu sprzedała 250 402 samochody, a w ciągu 9 miesięcy tego roku 2 862 755 pojazdów. Drugi jest koncern PSA, który we wrześniu dostarczył 205 742 auta, a od stycznia do września – 1 929 412 pojazdów. Na najniższym stopniu podium stanęło Renault Group – wrześniowy wynik to 121 461 sprzedanych aut, a w okresie 9 miesięcy – 1 247 480 egzemplarzy.

Dalej znalazło się Hyundai Group – we wrześniu 100 011 sztuk, w ciągu 9 miesięcy – 798 070. Piąte miejsce przypadło BMW Group, które sprzedało odpowiednio 99 225 aut oraz 746 683 modele. Na szóstym miejscu uplasował się koncern Daimlera – we wrześniu dostarczył 91 444 pojazdy, a w okresie styczeń-wrzesień – 729 533 Mercedesów i Smartów. Za Daimlerem na siódmym miejscu znalazło się FCA Group – 68 264 oraz 727 700 sprzedanych samochodów.

Ósma pozycja przypadła w udziale Fordowi, który we wrześniu dostarczył 83 057 pojazdów, a w ciągu 9 miesięcy – 726 894 egzemplarzy. Pierwszą dziesiątkę zamykają dwa japońskie koncerny – Toyota na dziewiątym miejscu i Nissan na dziesiątym. Pierwszy z nich we wrześniu sprzedał 70 087 aut, a od stycznia do września – 589 427 pojazdów. Na Nissana zdecydowało się odpowiednio 32 534 oraz 295 563 kierowców.