Nowa generacja Subaru Impreza przygotowana do startu. Co większość fanów motoryzacji wyobrazi sobie pod nazwą Impreza? Oczywiście granatowy kolor, złote koła, powersliding na zlodowaciałej trasie rajdu Szwecji. Wszystkie cywilne wersje Subaru Impreza bez wątpienia skorzystały na popularności wyścigowej Imprezy WRC, samochodu przeznaczonego do rajdowych mistrzostw świata. Subaru Impreza WRX STI przez tych kilka lat produkcji (od roku 1994) zyskała sobie reputację wyścigowego samochodu na zwykłe drogi, który dostępny jest za przyzwoite pieniądze. Razem z Mitsubishi Lancer EVO tworzy „ostre duo 4x4” z kraju kwitnącej wiśni. Czas płynie jednak nieubłaganie, tak więc trzeba było wprowadzić na rynek kolejną generację modelu Impreza.
Pierwszą rzeczą, która bije w oczy, jest stylistyka. Po rezygnacji szefa designu Zapatinasa, Subaru opuściło swoje „lotnicze” linie i Impreza otrzymała zupełnie konwencjonalne kształty, które naruszają tylko nietradycyjne tylne lampy z białymi kloszami. Nie ma potrzeby mówić o wyniku, gdyż każdy sam może ukształtować sobie opinię. Prawdą jest, że co najmniej w Europie stylistykę nowej Imprezy poddano ostrej krytyce. Kiedy jednak pojawiły się oficjalne zdjęcia wersji STI, wiele negatywnych głosów ucichło, gdyż agresywny wygląd pasuje do auta.
Różnic między poprzednią i aktualną generacją Imprezy WRX STI znajdziemy naprawdę wiele. Po pierwsze nowa generacja to hatchback, Subaru opuściło tradycję sedanów i sięgnęło po bardziej praktycznej karoserii. Wersja sedan przewidziana jest tylko dla słabszych silników, wersję Impreza WRX STI definitywnie pozbawiono plecaka. Jednym z powodów jest wspomniany lepszy dostęp do bagażnika i z tym związane wykorzystanie przestrzeni bagażowej. Drugim często wspominanym powodem są rajdy. Ostatnie nienajlepsze rajdowe wyniki Subaru Impreza WRC powoli dają zapomnieć o wczesnych latach świetności. Duże zwisy sedanu nie są bowiem najodpowiedniejsze na rajdowych trasach, kompaktowemu hatchbackowi powinno więc pójść lepiej.
Kolejną zmianą jest to, że swoją ponadprzeciętną siłę wersja STI o wiele bardziej prezentuje na zewnątrz. Jedną końcówkę wydechu zastąpiły cztery, poszerzono rozstaw kół z przodu (+40 mm) i z tyłu (+45 mm), rozstaw osi przedłużył się o prawie dziesięć centymetrów (+95 mm) do końcowych 2625 mm. Żeby zapewnić jeszcze lepszą dynamikę na zakrętach 4-cylindrowy silnik typu bokser zamontowano jeszcze o 22 mm niżej. Rozmiary zewnętrzne auta wynoszą teraz (dł. x szer. x wys.) 4415 x 1795 x 1475 mm. Niestety, jak dzieje się to ostatnio u kolejnych generacji, zwiększyła się także masa auta, która wynosi teraz 1480 kg. Subaru Impreza WRX STI otrzymało 18-calowe koła ze stopów lekkich z oponami Bridgestone Potenza w rozmiarze 245/40 R18.
Wnętrze także poddano wielu zmianom, przestarzały wygląd starej deski rozdzielczej to już historia, nowa generacja oferuje nowocześniejsze kształty. Nadal znajdziemy tu przełącznik międzyosiowego dyferencjału DCCD (Drivers Control Center Differential) razem z systemem SI-Drive (Subaru Intelligent Drive). Subaru pozostaje u sprawdzonego stałego napędu na wszystkie koła (S-AWD), STI otrzymało jednak system stabilizacji toru jazdy VDC oferujący trzy tryby pracy (normal, traction i off). Według źródeł bliskich firmie auto oferowane będzie nie tylko ze zmodernizowaną 6-stopniową skrzynią biegów, ale także z półautomatem Aisin, która będzie alternatywą do dwusprzęgłowej skrzyni biegów w nowym Mitsubishi Lancer Evo X. Najciekawsze zmiany odbyły się jednak pod maską. Dla wersji STI przygotowano dwie jednostki napędowe – jedną przeznaczoną dla Japonii, drugą dla reszty świata.
Co prawda nikt nie powiedział, że japońska wersja nie będzie w Europie dostępna, nie jest to zbyt prawdopodobne. W Japonii czeka na klientów 2-litrowy 4-cylindrowy silnik z dwukomorową turbosprężarką oferujący moc maksymalną 227 kW (309 KM) przy 6000 obr./min i moment obrotowy 407 Nm przy 4000 obr./min.
Silnik przeznaczony na pozostałe rynki to turbodoładowana 4-cylindrowa jednostka o pojemności 2,5 l. Oferuje co prawda niższą moc 221 kW (300 KM) przy 6000 obr./min i mniejszy moment obrotowy 407 Nm przy 4000 obr./min, jednak przyrost siły powinien odbywać się bardziej liniowo. Według dostępnych informacji chodzi o przebudowany silnik 2,5 l z poprzedniej generacji.
Mówi się, że od przyszłego roku modelowego silniki otrzymają kolejną porcję mocy, tak więc 2,5-litrowy silnik miałby zaoferować aż 239 kW (325 KM).
Porównywany modelSubaru Impreza WRX STI 2007 (EU)Subaru Impreza WRX STI 2008 (JPN)Subaru Impreza WRX STI 2008 (EU)Mitsubishi Lancer EVO X (JPN)Pojemność skokowa [cm3]2457199425001997Cylindry/zawory4/44/44/44/4Moc maksymalna [kW (KM)/obr./min]206 (280)/5600227 (309)/6400221 (300)/6000206 (280)/6500Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min]392/4000422/4400407/4000422/3500Przyśpieszenie 0-100 km/h [s]5,4cca 4,5cca 4,5cca 4,5