Toyota RAV4 (Genewa 2013)
RAV4 jest strategicznym modelem w ofercie Toyoty, i to nie tylko ze względu na globalne wyniki sprzedaży (od 1994 roku dostarczono ponad 4,5 mln szt. trzech generacji), ale ze względów wizerunkowych. Toyota RAV4, mimo coraz większej konkurencji, do dziś jest uważana za wzór do naśladowania jak powinno się budować kompaktowe SUV-y. Najnowsza generacja może tę opinię tylko utrwalić. RAV4 czwartej generacji, zbudowany w oparciu o nową płytę podłogową, jest wyraźnie większy od poprzednika. W miejsce miękkich kształtów i wielu obłości obecnie producent proponuje zdecydowanie bardziej wyrazisty przód i tył nadwozia pełny ostrych kątów i mocniejszych przetłoczeń. Ostrzejsze kształty znajdziemy również w kabinie nowego RAV4. SUV Toyoty jest dostępny w trzech wersjach silnikowych: benzynową jednostką 2.0 Valvematic o mocy 151 KM z manualną skrzynią biegów lub automatyczną CVT, 2-litrowym dieslem D-4D o mocy 124 KM (najchętniej wybierany przez nabywców) oraz mocniejszym dieslem 2.2 D-CAT o mocy 150 KM (manualna lub automatyczna skrzynia biegów). Z oferty zniknęły benzynowe warianty 2.2/177 KM oraz 2.0 z napędem na przednią oś, które stanowiły łącznie 3% sprzedaży w poprzedniej RAV4. Napęd na cztery koła jest standardem dla wersji benzynowej oraz mocniejszego diesla. Mniejszy diesel jest oferowany wyłącznie z napędem na przednią oś. Toyota stosuje sprzęgło elektro-magnetyczne do załączenia napędu na oś tylną, w odróżnieniu od wielu zwłaszcza europejskich rywali montujących nieco powolniejsze w reakcji sprzęgła elektro-hydrauliczne. Nowinką jest tryb jazdy Sport, który w wariancie AWD w inteligentny sposób rozdziela moment obrotowy między przednie a tylne koła wpływając na poprawę prowadzenia i stabilności pojazdu w zakrętach. Moment obrotowy może być rozdzielany na przednią i tylną oś w proporcji od 100:0 (przód/tył) do 50:50. Podobnie jak dotychczas istnieje możliwość zblokowania napędu 4x4, oraz korzystania z funkcji asystenta zjazdu i podjazdu. Nowa Toyota RAV4 zachowała poziom cen zbliżony do poprzedniej generacji. By wyjechać japońskim SUV-em z salonu potrzebujemy 96 900 zł. Za tę kwotę dostaniemy wersję Active z 2-litrowym dieslem pod maską o mocy 124 KM i napędem 4x2.