Z zewnątrz samochód nie ma zbyt wielu sportowych atrybutów. Na rynku są modele, które mają więcej niż tylko efektowne alufelgi, sportowo stylizowane zderzaki czy cztery końcówki układu wydechowego. We wnętrzu projektanci tez nie zaszaleli i poprzestali na spłaszczonej kierownicy, aluminiowych pedałach czy świetnie wyprofilowanych sportowych fotelach. Ten ostatni element szczególnie przypadnie do gustu wszystkim amatorom dynamicznego podróżowania na zakrętach. Mocno zarysowane boczki szczelnie przylegają do jadących i nie pozwalają na wychylenia na boki nawet w najmniejszym stopniu.
Przy okazji autu nie brakuje cech typowych dla pełnoprawnych kombi. Bo VW Golf R Variant nie jest tylko kombi na pokaz. W tym przypadku mamy kufer o takiej samej pojemności jak w słabszych odmianach Golfa – i to pomimo zastosowania napędu na wszystkie koła. Poza tym VW Golf R Variant to samochód, którego przestronne wnętrze pozwala ze spokojem myśleć o dalekich podróżach – miejsca dla dorosłych pasażerów wystarczy w obu rzędach siedzeń.
Prawdziwym żywiołem tego modelu nie jest przewożenie szafek, lecz dawanie frajdy z jazdy. Z tego obowiązku samochód wywiązuje się w stu procentach. Pracujący pod maską 300-konny silnik ochoczo zabiera się do rozpędzania samochodu już od niskiego poziomu obrotów, a gdy trzeba szybko wkręca się na obroty. Efekt? Już po 5,1 s na szybkościomierzu mamy setkę, a rozpędzanie się kończy się dopiero przy 250 km/h. I to wszystko w kompaktowym kombi.
Warto jednak pamiętać, że samochód ma na pokładzie przycisk Mode dzięki któremu można zmieniac parametry pojazdu. Jedziesz z rodziną na wakacje? Pewnie zainteresuje się tryb komfortowy lub ekonomiczny. Kiedy jednak po pracowitym tygodniu nadchodzi weekend, ruszasz swoim Golfem sam na tor, włączasz tryb Race i wtedy dopiero zaczyna się zabawa. Silnik bardziej żywiołowo reaguje na wciskanie pedału gazu, dwusprzęgłowa skrzynia włącza biegi przy wyższych obrotach, a do uszu jadących dociera bardziej złowrogi dźwięk jednostki napędowej.
Poza tym efektywne ruszanie zapewnia lounch control czyli procedura optymalnego startu. Obroty silnika są tak dobrane żeby nie doprowadzić do uślizgu kół w trakcie ruszania, a dzięki temu nie traci się cennych sekund, które zabrałoby buksowanie kół.
Świetna trakcja w każdych warunkach to zasługa napędu na wszystkie koła, a sztywno zestrojone zawieszenie w połączeniu z precyzyjnym układem kierowniczym sprawiają, że samochód perfekcyjnie prowadzi się nawet na ciasnych zakrętach.
Dane techniczne
Silnik-typ/cylindry/zawory | t.benz./R4/16 |
Pojemność | 1984 |
Moc maksymalna | 300/5500 KM/obr./min |
Moment obrotowy | 380/1800 Nm/obr./min |
Pojemność bagażnika | 605/1620 l |
Zbiornik paliwa | 55 l |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 4569/1799/1467 mm |
Przysp. 0-100 km/h | 5,1 s |
Skrzynia/napęd | aut. 6/4x4 |
Prędkość maksymalna | 250 km/h |
Średnie spalanie | 7,0 l/100 km |