Tak jak historyczny kompakt, up! GTI również ma niewielkie rozmiary, niską masę własną (997 kg), stosunkowo mocny silnik, obniżone o 15 mm sportowe zawieszenie i typowe dla GTI wyróżniki (m.in. czerwoną linię w osłonie chłodnicy oraz tapicerkę foteli w kratę).

Do napędu małego hot hatcha przewidziano trzycylindrowy silnik z turbodoładowaniem 1.0 TSI, którego parametry podkręcono do 115 KM mocy i 230 Nm momentu obrotowego. Przyspieszenie do „setki” zajmuje 8,8 s, a prędkość maksymalna wynosi 197 km/h.

Dla porównania, Golf GTI sprzed 41 lat był wyposażony w silnik o mocy 110 KM, ważył 810 kg i przyspieszał od 0 do 100 km/h w ciągu 9,0 s (182 km/h prędkości maksymalnej). Podobieństw między tymi samochodami jest naprawdę wiele.

Volkswagen up! GTI to jeszcze model koncepcyjny, ale mocno zbliżony do seryjnego, który trafi do sprzedaży na początku 2018 roku.