Auto po raz pierwszy pokazano podczas kwietniowego salonu samochodowego w Szanghaju. Jesienią będą mogli je podziwiać Europejczycy zwiedzający motoryzacyjną wystawę we Frankfurcie nad Menem, a w styczniu przyszłego roku również Amerykanie, podczas Detroit Auto Show. Kolejność tych debiutów nie jest przypadkowa.
Volvo należy do chińskiego koncernu Geely i właśnie dynamicznie rozwijający się rynek Państwa Środka ma dla marki priorytetowe znaczenie. Szwedzi nie zapominają jednak o globalnych ambicjach i dlatego też prezentacje na wspomnianych wystawach oraz zebrane podczas nich uwagi pozwolą stworzyć prestiżową limuzynę odpowiadającą gustom klientów na całym świecie.
Stylistyka modelu wyróżnia się charakterystycznym dla Volvo, nowoczesnym i zarazem surowym, skandynawskim designem, nawiązującym z jednej strony do sportowego coupé (opadająca linia dachu, zgrabny tył ze światłami w technologii diodowej), a z drugiej – do historycznego dziedzictwa marki (przetłoczenia na masce silnika wywołują skojarzenia z produkowanym pod koniec lat 40. ub. wieku modelem PV 444.
Przy długości niespełna 5 m auto, podobnie jak S80, będzie pozycjonowane w klasie wyższej, choć nie wyklucza się opracowania wersji, która mogłaby stanowić konkurencję dla Mercedesa klasy S, Audi A8 czy BMW serii 7.
We wnętrzu konceptu premierę ma kolejny element nowej linii stylistycznej Volvo, określany mianem „human-centric” (w wolnym tłumaczeniu: zorientowany na człowieka). Koncentruje się on na komforcie pasażerów i ultranowoczesnej technice z intuicyjną, prostą obsługą. Niemal całkowicie wyeliminowano tu tradycyjne przełączniki, a sterowanie pokładowymi multimediami, nawigacją oraz klimatyzacją odbywa się za pomocą dużych dotykowych ekranów umieszczonych na konsoli środkowej i między dwoma tylnymi fotelami, a także przyciskami na wielofunkcyjnej kierownicy.
Co ciekawe, przedni panel dotykowy zbliża się automatycznie do kierowcy w momencie, gdy wyciąga on rękę w jego kierunku. Cztery indywidualne fotele mają ergonomiczną konstrukcję, zapewniającą maksymalną wygodę pasażerom.
Volvo nie ujawniło jeszcze żadnych szczegółów technicznych na temat nowej generacji modelu, z wyjątkiem zapewnienia, że będzie to absolutny majstersztyk pod względem zastosowanych rozwiązań oraz osiągów. Poza wersjami z tradycyjnymi silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi w ofercie nie zabraknie również wersji hybrydowych.
Wiadomo natomiast, że auto powstanie na zaprojektowanej od podstaw, ultranowoczesnej płycie podłogowej SPA (Scalable Platform Architecture), która znajdzie zastosowanie także w innych modelach klas średniej i wyższej szwedzkiego koncernu.
Nie określono jeszcze terminu debiutu wersji produkcyjnej modelu, ale wszystko wskazuje na to, że może to nastąpić w 2013 roku. Niewykluczone jest, że poza fabryką w Szwecji następca S80 będzie powstawał również w Chinach.