Oficjalna data podpisania umowy na projekt i budowę tunelu między wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu to 17 września. Wartość tego kontraktu to niemal 800 mln zł, a za jego realizację odpowiadać ma firma Porr wraz z członkami konsorcjum: Porr Bau, Gülermak Agir Sanayi Insaat ve Taahhut i Energopolem Szczecin. To kończy perypetie związane z bardzo długim przetargiem, który nie mógł być rozstrzygnięty przez dwa lata.

Oferta firmy Porr jest najkorzystniejsza, ponieważ wcześniej z podpisania umowy zrezygnowały włoskie firmy Astaldi i Ghella, które deklarowały, że tunel wybudują zdecydowanie taniej. Najwyraźniej jednak trudna sytuacja na rynku budowlanym skłoniła Włochów do wycofania się z przetargu.

Dodajmy, że w tej chwili liczni turyści oraz mieszkańcy Świnoujścia muszą korzystać z promów i od wielu lat czekają na stałą przeprawę, która połączy wyspy Uznam i Wolin. Promy nie gwarantują bowiem odpowiedniej przepustowości, często też ich kursy są zawieszane ze względu na złe warunki atmosferyczne.