Oto druga część naszego Wielkiego Testu Salonów. Dwa tygodnie temu, w 24. numerze „Auto Świata”, zamieściliśmy zbiorcze wyniki firm. Teraz pora zaprezentować, jak wypadły wszystkie zbadane przez nas punkty. W tegorocznym teście sprawdziliśmy, jak obsługują sprzedawcy w 21 salonach 18 firm importujących samochody. Odwiedziliśmy więc 378 salonów w całej Polsce.
Wyniki są budujące – wiele salonów działa profesjonalnie, sprzedawcy obsługujący klientów są doskonale wyszkoleni, potrafią zaprezentować auto, posługują się zrozumiałym językiem. Na 378 zbadanych salonów 61, czyli 16 proc., otrzymało najwyższą notę (100 pkt) w kategorii „Jakość obsługi”. To oznacza, że sprzedawcy byli nie tylko mili i kompetentni, w interesujący sposób prezentowali zalety samochodów, lecz także – co szczególnie ważne – skłonni do negocjacji cenowych.
Jeszcze lepiej wypadła jazda próbna. W tej kategorii aż 149 salonów (40 proc.) otrzymało najwyższą notę. To oznacza, że na klientów czekały tam auta testowe, sprzedawcy spontanicznie proponowali przejażdżkę wybranym modelem, a podczas jazdy próbnej i po jej zakończeniu udzielali wszelkich informacji. Idealny salon mógł zdobyć 200 pkt. Tego wyniku nie osiągnął żaden, ale wiele zbliżyło się do ideału.
Najlepszą dwudziestkę prezentujemy poniżej.
Różnice w czołówce są tak niewielkie, że zdecydowaliśmy się umieścić na podium wszystkie salony, które zdobyły min. 195 pkt. Stąd jedno miejsce pierwsze, pięć drugich i 14 trzecich.
Podobnie jak w ub. roku, uznaliśmy, że na ocenę bardzo dobrą i dobrą zasługują te salony, które zdobyły min. 150 pkt (75 proc. oceny maksymalnej). Jest ich 245, czyli 64 proc. wszystkich zbadanych placówek. To dobry wynik – prawie 2/3 przetestowanych salonów obsługuje bez większych zastrzeżeń klientów kupujących nowe samochody. W przedziale 100-149 pkt znalazły się 92 salony.
Te oceniliśmy na trójkę. Ich szefowie i właściciele powinni przeanalizować wyniki naszego testu i poprawić jakość obsługi.
Poniżej 100 pkt (czyli mniej niż 50 proc. oceny maksymalnej) zdobyło 41 salonów. Zasługują na dwóję! Są źle zorganizowane, jakość obsługi jest marna, a kupowanie samochodu nie sprawia przyjemności. Czerwona kartka! Konieczne są zmiany, i to natychmiastowe zarówno w organizacji salonu, jak też w szkoleniu obsługi. w szkoleniu obsługi.