Rajd Niemiec (Adac Rallye Deutschland) z bazą w historycznym mieście Trier dołączył do WRC w 2002 roku. Słynie z wąskich i techniczne trudnych odcinków specjalnych na utwardzonej (asfaltowo-betonowej) nawierzchni, zlokalizowanych w najstarszym niemieckim regionie winiarskim – Mozela.
Obszar ten już przed 2000 lat Celtowie i Rzymianie wykorzystywali do uprawy winogron. Położone na stromiznach winnice należą do największych na świecie. Mikroklimat winorośli i rzadkich gatunków roślin oraz zwierząt sprawia, że rieslingi ze stromych winnic nad rzekami Mozela, Saara i Ruwe należą do najszlachetniejszych białych win świata.
Tegoroczna edycja Rajdu Niemiec odbędzie się w terminie 24-26 sierpnia. Trasa zawodów składa się z 15 odcinków specjalnych o łącznej długości 368,63 km. Wraz z odcinkami dojazdowymi dystans ADAC Rallye Deutschland wynosi 1113,59 km.
W piątek 24 sierpnia rajdowe załogi będą miały do pokonania sześć oesów (137 km). Taką samą ilość organizatorzy wyznaczyli na sobotę 25 sierpnia, lecz ich długość wrośnie do 164,90 km. Niedzielny etap składa się trzech prób sportowych (65,89 km) w tym miejskiego superoesu Circus Maximus Trier w centrum miasta.
Udział w rajdzie zgłosiło 114 załóg. 15 z nich wystartuje samochodem klasy WRC, a 11 w autach S2000. Obok stałych bywalców Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata, do rywalizacji powracają Dani Sordo, Peter van Merksteijn oraz Nasser al.-Attiyah. Ostatni kierowca, zdobywca brązowego medalu na Igrzyskach Olimpijskich w Londynie w konkurencji skeet, przyznaje, że rajdy są o wiele trudniejsze od olimpiady. Za kierownicą MINI WRC zobaczymy ponownie Chrisa Atkinsona.
W Rajdzie Niemiec nie zabraknie polskiego akcentu. Do walki o punkty w serii PWRC powracają Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak. Zawodnicy Lotos Dynamic Rally Team zmierzą się z 9. rywalami w swoim stawce. W punktacji PWRC znajdują się na 4. pozycji i tracą do liderów 22 punkty.
Michał Kościuszko przed rajdem uczestniczył we wspólnych testach z Chrisem Atkinsonen. O nowym doświadczeniu pisał na facebook’u:
„Dzień testowy zakończony. Auto prowadzi się fantastycznie, uzyskiwaliśmy najszybsze czasy w stawce PWRC, więc czuję się gotowy do startu. Na wspólnych testach po ustawieniu swojego auta, jeździłem z Chrisem w jego Mini WRC na bardzo typowym dla Rajdu Niemiec, odcinku w winnicach. Auto robi dobre wrażenie, jest stabilne na szybkich partiach i zwinne w nawrotach. Chris jest wyjątkowo szybki na takich odcinkach. Od razu widać jego duże doświadczenie w WRC. Dał mi kilka cennych rad, jak skutecznie prowadzić te auta. Może już niedługo będę miał możliwość je wykorzystać”.
W Rajdzie Niemiec 2012 zadebiutuje Toyota Yaris R1A. Samochód napędzany silnikiem 1.3 o mocy 99 KM przygotowany przez Toyotę Motorsport GmbH wystartuje w roli „zerówki”. Auto poprowadzi dwukrotna Mistrzyni Świata cyklu Ladies’ Cup, związana z Toyotą od lat – Isolde Holderied.