"Dlaczego to Twoje auto tak ci się podoba..."
— co odpowie właściciel? "To jest Audi". I ta odpowiedź, choć zwięzła, zawiera wszystko. Niewiele jest na świecie marek o tak silnej osobowości i tak ugruntowanej renomie, jak Audi. Dlatego marka Audi od dekad starannie pielęgnuje swoje DNA i podąża drogą ewolucji wyrafinowanego stylu. Ale to nie oznacza, że rewolucje technologiczne nie mają miejsca – przeciwnie, nowe modele przynoszą nieznane dotąd możliwości, a te już produkowane są konsekwentnie modernizowane, aby zapewnić maksimum efektywności, dynamiki, prestiżu i satysfakcji z posiadania wyjątkowego samochodu. Takiej modernizacji doczekało się właśnie flagowe Audi Q8, którego napęd hybrydowy po optymalizacji wyznacza nowy punkt odniesienia w klasie dużych, luksusowych SUV-ów.
Zmiany dotyczą nie tylko układów napędowych, ale też systemów odpowiedzialnych za prowadzenie samochodu. Po raz pierwszy Q8 w wersji Plug-in dostępny jest z układem kierowniczym na wszystkie koła, co zwiększa poziom bezpieczeństwa, zwrotność auta oraz komfort. Jednocześnie aktywna stabilizacja przechyłów zwiększa stabilność karoserii podczas jazdy po nierównościach, a także szybko pokonywanych zakrętach.
Nowe Audi Q8, nowy napęd hybrydowy
Podstawowe elementy zmodernizowanego napędu hybrydowego Audi Q8 to sześciocylindrowy, trzylitrowy silnik benzynowy o mocy 340 KM, kompaktowy silnik elektryczny o mocy 130 kW (177 KM) oraz chłodzony cieczą akumulator o zwiększonej pojemności. Moc systemowa układu (w wersji 55 TFSI e) wynosi 394 KM, A maksymalny moment obrotowy to aż 600 Nm. Obecnie pojemność elektryczna netto akumulatora Audi Q8 wynosi 22 kWh, co pozwala na przejechanie w ruchu miejskim od 75 km do 83 km (zasięg w cyklu mieszanym dla Audi Q8 55 TFSI e).
Audi Q8 jest samochodem zapewniającym najwyższy komfort jazdy, a jednocześnie jest autem bardzo szybkim: do setki rozpędza się w 5,7 s. Gdyby komuś nie wystarczyły takie osiągi, w ofercie jest wersja 60 TFSI e quattro, która ma moc systemową 490 KM i pozwala na sprint do 100 km/h w równe 5 s.
Nowy napęd hybrydowy Audi jest bardziej wydajny niż kiedykolwiek
To, co jest bolączką wielu napędów hybrydowych, w przypadku Audi Q8 należy już do przeszłości. Nie jest już tak, że ruszając w trasę z naładowanym akumulatorem trakcyjnym, jesteśmy zmuszeni w pierwszej kolejności zużyć energię elektryczną. Nic z tych rzeczy – można ją zachować na później.
Kierowca Audi Q8 ma możliwość wyboru trybu w pełni elektrycznego albo hybrydowego. Tryb hybrydowy ma dwie opcje: jazdy w trybie automatycznym albo w trybie podtrzymania. W trybie automatycznym system na bieżąco wykorzystuję energię elektryczną zgromadzoną w akumulatorze, przy czym jeśli korzystamy z fabrycznej nawigacji samochodu, sterownik bierze pod uwagę warunki jazdy na trasie i tak zarządza energią elektryczną, aby korzystać z niej w jak największym stopniu, zapewniając jednocześnie do końca komfortowe warunki pracy silnikowi spalinowemu, aby do minimum ograniczyć zużycie paliwa.
Z kolei w trybie podtrzymania system utrzymuje poziom naładowania akumulatora na stałym poziomie, korzystając z energii elektrycznej na tyle, na ile jest to niezbędne do zachowania niskiego spalania i jedwabistej płynności pracy silnika spalinowego. W tym trybie kierowca może zachować energię zgromadzoną w akumulatorze np. do przejechania ostatnich kilkudziesięciu kilometrów prowadzących przez miasto czy też zakorkowaną autostradę wyłącznie na prądzie.
Co do trybu elektrycznego, to wyróżnia się on tym, że niezależnie od tego, jak głęboko kierowca wciska pedał gazu, wykorzystywany jest wyłącznie napęd akumulatorowy. To rozwiązanie gwarantuje niskie koszty eksploatacji oraz znacząco podwyższa trwałość napędu. Jednocześnie nie ma powodu, aby narzekać na osiągi Audi Q8 jadącego w trybie elektrycznym: prędkość maksymalna w tym trybie to 135 km/h – jest ona zatem więcej niż wystarczająca w codziennej eksploatacji. Na marginesie: prędkość maksymalna w trybie hybrydowym jest elektronicznie ograniczona do 240 km/h.
Audi Q8 Jest niezwykle oszczędne. Tajemnica tkwi w rekuperacji
W nowej hybrydzie Audi Q8 duży nacisk położono na odzyskiwanie energii z hamowania. Po pierwsze, napęd auta jest w stanie odzyskiwać energię z mocą do 80 kW. Działając jako generator energii, silnik elektryczny obsługuje do 90 proc. wszystkich przypadków zwalniania podczas codziennej jazdy. Dodatkowo, aby siła hamowania silnika elektrycznego nie była zbyt wysoka albo zbyt niska, system przewiduje sytuacje drogowe: po pierwsze, korzysta z danych nawigacji, np. zmniejszając prędkość przed dojazdem do zakrętu, a po drugie, wykorzystywane są dane z radaru pojazdu, mówiące o obiektach znajdujących się z przodu – m.in. o innych pojazdach.
Business Edition: Audi Q8 można skonfigurować na najwyższym poziomie i… ze zniżką
Audi Q8 jest bogato wyposażone już to w standardzie, nie mniej kupujący ma duże możliwości personalizacji pojazdu. Oprócz bogatej oferty luksusowych wykończeń, czy np. kół w rozmiarze do 23 cali, można zamówić reflektory Matrix z laserowym światłem drogowym czy np. zdigitalizowane tylne światła OLED, nadające autu niepowtarzalne wygląd.
Zamawiając Audi Q8 TFSI e, można skorzystać z atrakcyjnej oferty Business Edition. Oznacza to promocyjną cenę auta pod warunkiem zamówienia dodatkowego wyposażenia o wartości co najmniej 39 tys. zł. Można zatem mieć i dodatkowe wyjątkowe wyposażenie, i atrakcyjny rabat.