- Wycieraczki w samochodzie mogą wydawać nieprzyjemne dźwięki z różnych powodów
- Jednym ze sposobów, by temu zaradzić, jest zwilżenie szyby płynem ze spryskiwacza lub oczyszczenie piór miękką ściereczką z detergentem
- Zużyte pióra wycieraczek należy wymienić, aby uniknąć zarysowań szyby
- Niektóre wycieraczki mają czujniki UV wskazujące konieczność wymiany piór
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Zaczyna padać deszcz, więc włączasz wycieraczki, a one zamiast gładko i bezszelestnie przesuwać się po szybie, szorują po niej z przykrym odgłosem skrzypienia. Zdarza się, że dodatkowo ich silikonowe części, tzw. pióra, poruszają się z trudnością, zaginając się i nie zgarniając wody tak, jak powinny. Co zrobić w takim przypadku? Na początek warto upewnić się, czy przypadkiem nie zareagowaliśmy zbyt szybko na pierwsze, pojedyncze krople deszczu.
Zobacz także: Czy wiesz, co oznacza żółta kropka na wycieraczce? To znak, którego lepiej nie ignoruj
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoPoznaj kontekst z AI
Sprytne triki na piszczące wycieraczki
Wycieraczki w samochodzie mają swoje określone zadanie — mają zgarniać z szyby wilgoć. Jeśli tej wilgoci jest za mało, bo np. spadły dopiero pierwsze krople deszczu, szyba może być zbyt sucha i stawiać opór piórom. Te mogą wtedy zareagować skrzypieniem. Rozwiązanie jest proste — możemy albo wyłączyć wycieraczki i włączyć dopiero wtedy, kiedy szyba będzie rzeczywiście mokra, albo zwilżyć ją płynem ze spryskiwacza. Jeśli wycieraczki są sprawne i w miarę nowe, to powinno załatwić sprawę.
Zobacz także: Tak pozbędziesz się zaparowanych szyb w samochodzie. Działa prosta domowa sztuczka
Warto też sprawdzić, czy pióra wycieraczek nie są zanieczyszczone (nie ma na nich brudu, zaschniętych liści czy pozostałości po owadach). Dobrym pomysłem jest oczyszczenie ich od czasu do czasu miękką ściereczką z odrobiną wody i detergentu. Szczególnie jeśli wycieraczki nie były długo używane.
Wycieraczki piszczą. Czy trzeba je wymienić?
Czasem nie ma jednak innego rozwiązania jak wymiana piór (lub całych wycieraczek, jeśli jest taka konieczność) na nowe. Silikonowe lub gumowe elementy dość szybko się zużywają, pękają, stają się sztywne i tracą przyczepność. Nie przesuwają się wtedy gładko po powierzchni szkła, ale mogą je wręcz zarysować, wydając przy okazji nieprzyjemne dla ucha dźwięki. Wtedy pozostaje wizyta w sklepie lub salonie samochodowym i wymiana zużytego elementu.
Warto wiedzieć, że w niektórych modelach wycieraczek samochodowych znajdują się specjalne oznaczenia, zazwyczaj w postaci kolorowych kropek lub kwadratów. Są to czujniki fotochromatyczne, naklejki, które reagują na działanie promieni UV i zmieniają kolor pod wpływem światła słonecznego. Jeśli mają określony kolor, np. zabarwiają się na żółto, oznacza to, że pióro wycieraczki może się już nadawać do wymiany.