Jeśli chodzi o optykę, od kilkunastu lat zmienia się niewiele, a jeśli już, to często... na gorsze! Wśród reflektorów przednich najczęściej stosuje się dwa rozwiązania: zwykłe odbłyśniki i soczewki. Zaletą tych drugich jest precyzyjnie ukształtowana wiązka światła skierowana na jezdnię. Najnowsze reflektory soczewkowe często współpracują z lampami wyładowczymi (ksenonowymi), choć wiele aut ma "soczewki" współpracujące ze zwykłymi żarówkami. Jeszcze kilkanaście lat temu była to nowość, którą promowała firma BMW. Reflektory prawie każdego auta mogą mieć jedną albo dwie żarówki.Płacisz mniej za auto w prostszej wersji - dostajesz reflektory jednożarówkowe. Wybierasz droższą wersję - reflektory są "podwójne". W czym tkwi różnica? Reflektory jednożarówkowe wyposażone są w jedną dwuwłóknową żarówkę H4. W zależności, czy jedziemy na światłach "długich" czy na mijania, świeci się jeden lub drugi żarnik. Oba żarniki nie mogą pracować jednocześnie. W reflektorach 2-żarówkowych jest inaczej: z reguły przy włączonych światłach mijania świeci się jedna żarówka, a przy włączonych światłach drogowych - dwie.Różnica w oświetleniu drogi jest znaczna.Najpopularniejsze żarówki jednowłóknowe H1 i H7 dają o ok. 50-proc. więcej światła (ok. 1500 lumenów) niż włókno świateł mijania żarówki H4 (ok. 1000 lm). W wielu starszych autach reflektory jednożarówkowe da się łatwo zastąpić reflektorami, które mają dwie żarówki. Problem może sprawić korektor wysokości świateł (pozwalający obniżyć światła w zależności od obciążenia). Rada: reflektory trzeba kupić nowe (stopniowo tracą skuteczność), osprzętmoże być używany. A dlaczego lampy nowych aut bywają kiepskie? Bo modne, szklane obudowy bardzo rozpraszają światło.TechnologieDwa dominujące dziś typy reflektorów przednich to reflektory odbłyśnikowe i soczewkowe. Różnią się one koncepcją kierowaniastrumieniem światła oświetlającego jezdnię. W tradycyjnym reflektorze elementem mającym wpływ na zakres oświetlenia jezdni jest odbłyśnik (kulista czasza, w środku której umieszczone jest źródło światła). Jego powierzchnia jest tak ukształtowana, że światło z odpowiednią intensywnością odbija się w różnych kierunkach. Jeśli reflektor pełni jednocześnie funkcję świateł mijania i drogowych, to istotną rolę w kształtowaniu strumienia światła mają przesłony umieszczone w żarówce (H4). Reflektor soczewkowy różni się tym, że strumień światła przechodzi przez przesłonę kształtującą granicę światła i cienia i przez soczewkę skupiającą wiązkę światła na najistotniejszych punktach oświetlanej jezdni. Tzw. reflektory ksenonowe zwykle bazują na konstrukcji soczewkowej, choć niektóre starsze konstrukcje wykorzystywały tylko odbłyśniki. Na dwie żarówkiWymiana reflektora na dwużarówkowy nie zawsze jest możliwa, ale warto sprawdzić to w odniesieniu do swojego auta. Zastosowanie dwóch żarówek jest wykonalne tylko w reflektorach o wystarczająco dużych wymiarach. Lampa taka ma zwykle taki sam system montażu, jak reflektor pojedynczy, ale może wymagać przerobienia wiązki elektrycznej. Pobór prądu jest zbliżony (szczególnie w odniesieniu do świateł mijania), wiec nie ma potrzeby zmiany przewodów zasilających. Na zdjęciu widać reflektory pojedyncze i podwójne przeznaczone do Renault Mégane'a produkowanego po 1999 roku.Światło niczym dzienneOświetlenie zbliżone do światła dziennego dają lampy ksenonowe. Są one co najmniej 2-krotnie skuteczniejsze od najlepszych lamp z klasycznymi żarówkami. Niestety zamontowanie takich lamp do przeciętnego auta jest zbyt kosztowne.Ważne znakiKupujesz używane reflektory? Sprawdź, czy nie są przeznaczone do ruchu lewostronnego! Do Polski trafiło bardzo wiele samochodów z Wielkiej Brytanii przeznaczonych następnie do rozbiórki. Większość części da się zamontować do aut jeżdżących w Polsce. Reflektorów nie - będą oślepieć, zamiast oświetlać drogę!Strzałka z grotem skierownym w prawo oznacza reflektor do jazdy w ruchu lewostronnym. Reflektor przeznaczony do ruchu prawostronnego (takiego, jak u nas) nie ma strzałki. Strzałka z dwoma grotami - to reflektor symetryczny (np. z USA) lub z możliwością przestawienia wiązki. Może więc być użyteczny.
Więcej światła
Współczesne samochodowe reflektory są coraz bardziej skomplikowane. Głównie ze względu na rosnącą liczbę silniczków na bieżąco korygujących ustawienie świateł - szczególnie w systemach ksenonowych.