BMW X4 M40i Foto: Auto Świat
BMW X4 M40i

Przynajmniej takie wnioski można wysnuć, patrząc na gamę SUV-ów BMW. Po X6 M, które odniosło spektakularny sukces, przyszedł czas na usportowioną wersję X4 M40i. Już potężne 20-calowe koła ze sportowymi Michelinami Pilot Super Sport 275/35 R20 na tylnej osi nie pozostawiają wątpliwości – ta wersja X4 jest szybkim samochodem, który lepiej czuje się na równym asfalcie niż na szutrach.

BMW X4 M40i Foto: Auto Świat
BMW X4 M40i

Po wciśnięciu gazu do oporu przód auta unosi się jak w łodzi motorowej, tylne koła jeszcze bardziej zwiększają „negatyw”, potężne opony wgryzają się w podłoże i SUV o masie 1840 kg wyskakuje do przodu, by dojść do setki w 4,9 s.

BMW X4 M40i Foto: Auto Świat
BMW X4 M40i

Takie osiągi zapewnia benzynowy rzędowy silnik o sześciu cylindrach i mocy 360 KM poganiany do pracy sprężarką typu Twin Scroll. To prawie taki sam silnik, jaki montuje się w najnowszym BMW M2, ale maksymalne parametry są tu osiągane przy nieco niższych obrotach. W przypadku napędzanego na tylne koła coupé może brakować refleksu na gaz silnika wolnossącego, ale w X4 konstrukcja z turbo sprawdza się znakomicie.

BMW X4 M40i Foto: Auto Świat
BMW X4 M40i

Tu liczy się 465 Nm dostępne od 1350 do 5250 obr./min, tym bardziej że 8-biegowy automat ZF potrafi znakomicie wykorzystać potencjał silnika i z niemal nadprzyrodzonymi zdolnościami przewidywać intencje kierowcy. Skrzynia błyskawicznie dostosowuje się do techniki jazdy, ale można ją dodatkowo pobudzić, włączając sportowy tryb jazdy. Jest też możliwość utwardzenia amortyzatorów, jednak nawet w komfortowym trybie X4 M40i świetnie pokonuje zakręty.

BMW X4 M40i Foto: Auto Świat
BMW X4 M40i

W tym ustawieniu nie przerażają też asfaltowe muldy. Podczas jazd testowych generalnie korzystaliśmy z komfortowego ustawienia zawieszenia. Jest twardsze od tego w zwykłych wersjach, ale na tyle mięsiście rozprawia się z nierównościami, że usportowione X4 nadaje się do codziennej jazdy. Nie zmienia to faktu, że ze sportowego zawieszenia bardziej zadowolony będzie kierowca niż pasażerowie siedzący na tylnej kanapie. X4 w wersji M nie powinniśmy zjeżdżać z asfaltu, bo choć sterowany elektronicznie napęd na cztery koła poradzi sobie na luźnych nawierzchniach, to już opony o sportowym bieżniku niekoniecznie spełnią się w tej roli.

BMW X4 M40i Foto: Auto Świat
BMW X4 M40i

Poza sztywniejszymi sprężynami i skuteczniej tłumiącymi regulowanymi amortyzatorami zostały mocniej pochylone przednie koła. Dzięki temu M40i może pokonywać zakręty z prędkościami niespotykanymi w SUV-ach. W szybkiej jeździe po łukach pomaga również napęd, który faworyzuje tylną oś. Dzięki temu X4 M40i nie wykazuje denerwującej podsterowności i przypomina w powadzeniu samochody z napędem na tył.

BMW X4 M40i Foto: Auto Świat
BMW X4 M40i

Bez wątpienia BMW X4 M to oprócz Porsche Macana GTS najlepiej prowadzący się średni SUV na rynku. BMW jest bardziej komfortowe i ma lepiej wyciszony silnik niż w Porsche. Rodzina „M Performance”, do której należy X4 M40i, to faza pośrednia pomiędzy prawdziwie wściekłymi wcieleniami M a wersjami zwykłymi. Nie jest to ekstremalnie sportowy samochód, ale usportowiona wersja, która wciąż nadaje się do jazdy na co dzień.

BMW X4 M40i Foto: Auto Świat
BMW X4 M40i

Pojawia się pytanie, co wybrać w przypadku modelu X4: rozsądne i niewiele wolniejsze 30d wyposażone w turbodiesel o mocy 313 KM czy szalone M40i? Jeśli średnie spalanie większe o ponad 3 l na 100 km nie stanowi problemu, a kierowca głównie podróżuje sam i odczuwa głód sportowych emocji, to z pewnością M40i będzie warte dopłaty 35 tys. zł.

BMW X4 M40i Foto: Auto Świat
BMW X4 M40i

DANE

Silniki benz. R6 turbo. Ustawienie wzdłużnie z przodu Rozrząd/napęd 24V/łańcuch Wtrysk wielopunktowy Pojemność 2979 cm3 Średnica cylindra/skok tłoka 89/84 mm Stopień sprężania 10,2:1 Moc maks. KM/obr./min 360/5800-6000 Moment obr. Nm/obr./min 465/1350-5250 Reduktor brak System napędu 4x4 sterowane elektronicznie wielopłytkowe sprzęgło Podział mocy przód:tył zmienny Pomoce trakcyjne w terenie hamulce Karoseria samonośna Zawieszenie przednie i tylne wielowahaczowe Przekładnia kierownicza zębatkowa Hamulce przód tył tarczowe wentyl. tarczowe wentyl. Opony 245/40 (275/35) R20 Pojemność zbiornika paliwa 67 l Przyczepa ham./bez ham. 2400/750 kg Osiągi Przyspieszenie 0-100 km/h 4,9 s Prędkość maksymalna 250 km/h Spalanie średnie 8,6 l/100 km Emisja CO2 199 g/km

CENA: 305 200 ZŁ

BMW X4 M40i Foto: Auto Świat
BMW X4 M40i