2 lata! Sens ma natomiast zestaw łączący się z telefonem bezprzewodowo - przy użyciu łącza Bluetooth. Dobry, sensownie zamontowany zestaw, za który trzeba zapłacić ok. 400 zł, wykorzystuje głośniki zainstalowane w samochodzie, wycisza automatycznie radio, gdy wybieramy numer lub ktoś do nas dzwoni, a także - ponieważ patrzenie na ekranik podczas jazdy jest niebezpieczne - głosowo przeprowadza nas przez nieskomplikowane menu. Marka radia i telefonu nie ma znaczenia - ważne, żeby telefon miał funkcję Bluetooth. Radio właściwie w ogóle nie jest potrzebne (jego obecność ma znaczenie o tyle, że telefon powinien automatycznie wyciszać audycje radiowe lub muzykę). Instalacja radiowa z głośnikami jednak się przyda. Jeśli jej nie ma (prawdziwa rzadkość), możemy wybrać model zestawu głośnomówiącego z własnym głośnikiem. Montaż - o ile radio ma standardowe złącze ISO, a auto nie ma skomplikowanego nagłośnienia - jest prosty. Jeśli mamy wątpliwości, skorzystajmy z usług warsztatu. Części zestawuPrezentowany zestaw Parrot ma kilka wieszaków, które można użyć alternatywnie. Możliwe jest także przymocowanie wyświetlacza taśmą dwustronną. W zestawie znajduje się wiązka do połączenia mikrofonu, radia, sterownika i wyświetlacza ze sterowaniem. Wiązka elektryczna w zestawie. Trzeba się jednak przygotować na zakup dodatkowego okablowania (od 40 do ok.120 zł) w zależności od połączenia radia. Samochody niektórych marek mają inne złącze radiowe niż ISO. Sterownik łączy elementy, ma też wbudowany wzmacniacz, aby głos naszego rozmówcy był słyszalny w głośnikach. Mikrofon z długim przewodem można zamontować tuż przy wyświetlaczu, korzystając z jednego z dołączonych uchwytów, ale można też przeprowadzić przewód pod osłoną słupka lub podsufitką i zamontować mikrofon tuż nad głową kierowcy - wówczas będziemy lepiej słyszalni. Zewnętrzny moduł powinien znajdować się w zasięgu wzroku i w takim miejscu, abyśmy mogli go dosięgnąć. Przy jego użyciu odbieramy i nawiązujemy połączenia, mamy dostęp do spisu telefonów, a także widzimy na wyświetlaczu, kto dzwoni. Można wybrać też wersję bez wyświetlacza. Czasem trudniejStopień trudności montażu zestawu Bluetooth zależy od wyjścia radiowego. Jeśli radio ma złącze ISO, montaż jest łatwy. Czasem jednak złącza są nietypowe, a "przejściówki" niedostępne, przynajmniej nie "od ręki". Wówczas lepiej, aby montaż przeprowadził doświadczony elektryk. Problemy pojawiają się także wówczas, gdy samochód wyposażony jest w rozbudowany system nagłaśniający (np. dodatkowe wzmacniacze). Niekiedy trzeba poświęcić kilka godzin na ostrożny demontaż i ponowny montaż elementów tapicerskich, aby po zakończeniu nie pozostały niepożądane ślady. Eryk biskupski z firmy AmervoxMontaż krok po krokuNajtrudniejszy jest demontaż elementów tapicerskich, ewentualnie konsoli auta - aby schować sterownik zestawu i ukryć kable. Jeśli radio ma złącze ISO, połączenia są banalnie proste. Wystarczy pospinać odpowiednie kostki ze sobą. Do nietypowych złącz są "przejściówki", ale nie zawsze można je zdobyć. Ostateczność to przecięcie kabli głośnikowych w celu podłączenia sterownika. 1 Wyjmujemy radio. Sprawdzamy rodzaj połączenia - ISO czy inne?2 Nietypowe połączenie! Kupujemy "przejściówkę" lub tniemy kable3 Demontujemy plastiki - trzeba ukryć moduł i przeprowadzić kable4 Sterownik wpinamy w kable głośnikowe, podłączamy główny moduł5 Wiercimy otwór do ukrycia kabli lub prowadzimy je na zewnątrz6 Przewód modułu odwracamy, aby wychodził z tyłu wyświetlacza7 Przyklejamy główny moduł z wyświetlaczem taśmą dwustronną8 Łączymy elementy według schematu - sprawdzamy, czy działa9 Mikrofon zostawiamy przy module lub montujemy nad głową kierowcy10 Tak zamontowany mikrofon gwarantuje dobrą jakość dźwięku11 Wkładamy radio po upewnieniu się, że zestaw działa prawidłowo12 Teraz możemy ustawić zestaw: zmienić czułość mikrofonu, głośność komunikatów, jasność wyświetlacza itp. Książka telefoniczna wgrywa się automatycznie
Zdalne połączenie
Zestawy głośnomówiące przeznaczone do jednego modelu telefonu nie mają już sensu. Telefon zmieniamy przecież co ok.