Giganci – auto elektryczne kontra 16-cylindrowiec

24 mar, 13:26
Udostępnij
0
Skomentuj

Dwa auta, 2089 KM, 402 m po prostej. W Chorwacji Rimac (4 silniki elektryczne) spotkał Bugatti (4 turbosprężarki)

Słońce świeci, ale w Chorwacji panuje mroźna pogoda: pięć stopni poniżej zera. To nie są optymalne warunki – mówi Miroslav Zrncević i spogląda na wyczynowe opony bolidu Concept One. Zrncević jest szefem kierowców testowych Rimac Automobili producenta supersportowego auta elektrycznego, o którym start-upy w Chinach i Krzemowej Dolinie dopiero marzą.

Wszystko jedno, takie same warunki dotyczą obu samochodów – dodaje Miro, wsiada, podjeżdża do linii startu i staje obok Bugatti Veyrona. Przed autami 402 metry równiutkiego asfaltu plus strefa hamowania. Wszystko gotowe do drag race’u dwóch gigantów. To będzie pojedynek systemów, starcie dwóch światów.

Po jednej stronie maszyna z takiego lepszego garażu majsterkowicza, cztery silniki elektryczne, które razem rozwijają moc 1088 KM. Po drugiej – markowe monstrum z domu VW, 8 l pojemności skokowej, podzielonej na 16 cylindrów w układzie W, 4 turbosprężarki, 1001 KM.

Jednak – co w przypadku konkurencji przyspieszeń jest szczególnie ważne – Rimac dysponuje już od startu 1600 Nm momentu obrotowego, a Bugatti ma 1250 Nm przy 2200 obr./min. Na takim krótkim odcinku bez znaczenia jest to, że Veyron rozwija maksymalną prędkość ponad 400 km/h (Rimac: 355 km/h) – Bugatti tej przewagi nie zdąży wykorzystać. Oba samochody mające napęd na cztery koła startują z kontrolą trakcji.

Nieznane szerszej publiczności chorwackie auto, które na tym dystansie pokonało już takie znakomitości, jak Tesla Model S i LaFerrari, ma szczególny sportowy dyferencjał: moment obrotowy jest 100 razy na sekundę na każdym kole zmieniany tak, żeby zachować jak najlepszą trakcję. Dzięki temu Rimac Concept One na starcie dosłownie odlatuje Bugatti Veyronowi.

Mimo to sukces elektrycznego modelu nie jest aż tak spektakularny, jak można by się tego po starcie spodziewać. Pod koniec odcinka o długości 1/4 mili potężny Veyron prawie dogania konkurenta. Rimacowi udaje się wprawdzie utrzymać przewagę aż do mety, ale wyścig na 600 m zapewne by przegrał. Nie wspominając już o tym, że elektryczny supersportowiec wytrzymałby takie przyspieszenia tylko kilka razy, bo potem jego akumulatory wymagałyby ponownego naładowania. Jednak ten jeden raz Rimac bez litości pozostawił Bugatti z tyłu.

Rimac Rimac Foto: Auto Bild / Auto Bild

To jest Rimac Automobili

Mate Rimac, syn przedsiębiorcy z Zagrzebia, miał 23 lata, gdy na małym stoisku na IAA we Frankfurcie w 2011 r. pokazał Concept One. Powstało kilka sztuk modelu. W tym miesiącu zostanie sprzedane pierwsze z 8 aut dla klientów – do USA za 1,2 mln dolarów. Nowość: Concept S (1384 KM, z tylnym spoilerem, na zdjęciu), tylko na tor. Planowany jest nowy model. Ma być jeszcze mocniejszy i powstanie w 20 egzemplarzach.

Naszym zdaniem

Przykład Rimaca pokazuje, że nawet nikomu nieznany producent może przekonać do siebie najbogatszych tego świata. Podstawą jest oczywiście nienaganny produkt, ale (być może równie) ważny okazuje się zręczny marketing, np. zestawienie auta z najznakomitszymi i pokonanie ich.

Dane techniczne

Samochód Rimac Concept One Bugtti Veyron 16.4
Moc 1088 KM 1001 KM
Kraj pochodzenia Chorwacja Francja
Cecha szczególna dwie dwubiegowe skrzynie dwusprzęgłowe na tylnych półosiach w 5,5 s od 0 do 160 km/h i w 4,2 s znów do 0
Silnik po dwa elektryczne na każdej osi W12 umieszczony centralnie
Moment obrotowy 1600 Nm 1250 Nm
Zasięg 328 km
Prędkość maks. 355 km/h 418 km/h
Spalanie 24,0 l/100 km
Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 42/2017 już w sprzedaży, a w nim m.in. zapowiedź nowego Mercedesa Klasy A; pierwsze jazdy Seatem Arona i Volkswagenem Tiguanem Allspace; porównanie kombi klasy średniej z dieslami; testy Kii Stonic i BMW 520d; elektromobilność w Polsce - czy to się opłaca?; metody kradzieży nowych aut; test BMW serii 2 Active Tourer na dystansie 100 tys. km; przegląd używanych kombi za 10 tys. zł; starcie New Stratos z Porsche 911 R.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

No photo
No photo ~Quattros Użytkownik anonimowy
~Quattros :
No photo ~Quattros Użytkownik anonimowy
Fajne elektryczne samochody są ale baterie jeszcze są do du.. , więc w takim wypadku pozostaje wozić agregat prądotwórczy lub bardzo ale to bardzo flagi przedłużacz lub baterie słoneczne o dużej powiechrzni oraz jakiś rodzaj zdalnego (wireless) ładowania.
25 mar 20:44 | ocena: 67%
Liczba głosów:9
67%
33%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~reksio Użytkownik anonimowy
~reksio :
No photo ~reksio Użytkownik anonimowy
bugatti dwa silniki V8 4.2 z audi a8 polaczone lancuchem i wielkie chalo elektryk z lepszego garazu????? bugatti z szopy wiesniaka poza sezonem zbiorow
4 kwi 17:17 | ocena: 67%
Liczba głosów:9
33%
67%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~tuner2000 Użytkownik anonimowy
~tuner2000 :
No photo ~tuner2000 Użytkownik anonimowy
Najważniejsze czego zabrakło w danych technicznych to przyspieszenia tych pojazdów 0-100 km/h. To warto porównać.
31 mar 12:01 | ocena: 100%
Liczba głosów:3
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~pracownik myjki Użytkownik anonimowy
~pracownik myjki :
No photo ~pracownik myjki Użytkownik anonimowy
jak wyszczotkowałem Veyrona to tak się świecił , że jajka mojego psa wpadły w depresję
26 mar 09:05 | ocena: 50%
Liczba głosów:4
50%
50%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~dafs Użytkownik anonimowy
~dafs
No photo ~dafs Użytkownik anonimowy
do ~reksio:
No photo ~reksio Użytkownik anonimowy
4 kwi 17:17 użytkownik ~reksio napisał
bugatti dwa silniki V8 4.2 z audi a8 polaczone lancuchem i wielkie chalo elektryk z lepszego garazu????? bugatti z szopy wiesniaka poza sezonem zbiorow
A u mnie umiesz dodawać? Od kiedy to 4.2x2 to 8.0? Po drugie to nie dwa V8 ale dwa VR8, co można dostrzec widząc blok silnika.
4 kwi 21:28
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Upsss.. Użytkownik anonimowy
~Upsss..
No photo ~Upsss.. Użytkownik anonimowy
do ~Pjotrek:
No photo ~Pjotrek Użytkownik anonimowy
25 mar 21:46 użytkownik ~Pjotrek napisał
Veyron ma silnik W16, a nie W12 ;)
Pewnie sie pomylili ☺☺☺
26 mar 16:20
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Pjotrek Użytkownik anonimowy
~Pjotrek :
No photo ~Pjotrek Użytkownik anonimowy
Veyron ma silnik W16, a nie W12 ;)
25 mar 21:46 | ocena: 67%
Liczba głosów:3
67%
33%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Bild / Auto Bild

Bugatti kontra Rimac

W wyścigu na 1/4 mili (402 m ze startu zatrzymanego) Concept One początkowo odjeżdża Veyronowi i wyprzedza go o kilka długości. Dopiero w drugiej połowie (trwającej zaledwie 10 s z okładem) konkurencji przyspieszeń Bugatti zaczyna doganiać, ale na mecie Rimac wyprzedza je jeszcze o ponad jedną długość

Giganci – auto elektryczne kontra 16-cylindrowiec (slajd 1 z 9)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego