Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • NAT 2022
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Bugatti Veyron

Bugatti Veyron

Bugatti Veyron

Bugatti Veyron to luksusowy supersamochód produkowany przez niemiecki koncern. Auto pojawiło się na rynku w 2005 roku, choć prace nad nim zaczęły się już dużo wcześniej.

Po nieudanej próbie wskrzeszenia marki przez Romano Artioli i jego EB 110, Volkswagen postanowił wykupić markę i stworzyć godnego dla EB 110 następcę. Nazwa pochodzi od nazwiska kierowcy wyścigowego, który brał udział w 24-godzinnym wyścigu Le Mans jeżdżąc Bugatti. Pierwszy prototyp powstał już w 1999 roku – nazywał się on 18/3 Chiron.

Stylistycznie auto bardzo nawiązywało do produkcyjnej wersji, lecz pod maską zaszło więcej zmian. Prototyp był napędzany benzynowym silnikiem W18, który złożony był aż z 3 głowic 6-cylindrowych. Ojcem całego projektu był słynny Ferdinand Piëch. Ostatecznie zdecydowano, iż auto będzie miało silnik W16, zostanie wyposażone w 4 turbosprężarki, a jego moc będzie wynosić „magiczne” 1001 KM.

Dodatkowo Ferdinand ogłosi, iż Veyron będzie najmocniejszym, najszybszym i najdroższym seryjnie produkowanym autem na świecie, Przewidywany na 2003 roku początek produkcji był jednak przesuwany, ponieważ fizyka nie pozwalała na wypuszczenie auta w takim stadium, w jakim się znajdował. Głównym problemem była stabilność auta podczas osiągania maksymalnych prędkości oraz dostosowanie podzespołów, aby wytrzymywały one długotrwałe użytkowanie przy dużym obciążeniu.

Dlatego właśnie w aucie zastosowano aż 3 chłodnice silnika, tyle samo intercoolerów, a także chłodnicę dyferencjału, skrzyni biegów oraz...oleju silnikowego. W momencie debiutu auto było najszybszym seryjnie produkowanym autem. Jego prędkość maksymalna wynosi 417 km/h, a przyspieszenie do „setki” - zaledwie 2,5 sekundy. Wcześniej wspomniany silnik W16 ma 8 litrów pojemności i rozwija 1001 KM. Kilka lat później, rekord prędkości został pobity przez SSC Ultimate Aero TT, jednak Bugatti przyjęło wyzwanie.

I tak w 2010 roku pojawił się Veyron Super Sport. Jego moc została podniesiona do 1200 KM, przód nieco odświeżony, a całość odchudzona dzięki zastosowaniu większej ilości włókna węglowego. Wyrwany wcześniej tytuł udało się odzyskać, a Super Sport osiągnął prędkość 431,072 km/h. Oprócz tego Bugatti stworzył roadstera o nazwie Veyron Grand Sport, którego specjalna odmiana Vitesse osiągnęła najwyższą prędkość wśród aut z otwartym nadwoziem – 408 km/h.

Co ciekawe, Veyron podczas jazdy z najwyższą prędkością zużywa nawet 120 litrów benzyny na 100 km, co przy pojemności baku wynoszącej 100 litrów starcza mu na ok. 80 km czyli... 15 minut. Jednak nie wystarczy sobie po prostu wsiąść, wjechać na autostradę i osiągnąć prędkość maksymalną. W jeździe codziennej komputer nieco ogranicza możliwości Bugatti. Aby wejść w tryb „wyczynowy” należy przekręcić kluczyk w specjalnym otworze, który znajduje się w drzwiach kierowcy. Wtedy tylny spojler nie wysuwa się, dyfuzory zostają zamknięte, a prześwit zmniejsza się o połowę – do 6,6 cm.

W trakcie codziennej jazdy, po przekroczeniu 220 km/h zawieszenie samoczynnie się obniża, lecz wcześniej wysuwa się sporych rozmiarów tylny spojler. Podczas hamowania ustawia się on pod kątem 70 stopni, pełniąc jednocześnie funkcję hamulca aerodynamicznego. Aby samochód utrzymać pod kontrolą, wyposażono go w napęd na 4 koła, a moc na koła przenosi 7-biegowa przekładnia dwusprzęgłowa.

Mimo przerażających wręcz osiągów, Veyron nie jest surowym ścigantem. Blisko 2-tonowy sportowiec może być także spokojnym GT to wygodnego przemieszczania się, bowiem nie brakuje mu praktycznie żadnych udogodnień, jakie posiada dobrze wyposażona limuzyna.

Przez wiele lat powstał szereg różnych limitowanych odmian oraz wersji z wielu okazji – m.in. na cześć 100-lecia marki (Bleu Centenaire) czy brata (Grand Sport Vitesse Legend Rembrandt Bugatti) oraz syna (Grand Sport Vitesse Legend Jean Bugatti) założyciela marki.

W 2015 roku produkcja Bugatti Veyrona została zakończona, a fabrykę w Molsheim opuściło w sumie ok. 600 ręcznie składanych egzemplarzy. Jego następcą został rok później Chiron.

Bugatti Veyron - generacje

Bugatti Veyron (2005&nbsp-&nbsp2015)

Bugatti Veyron (2005 - 2015)

Bugatti Veyron - powiązane artykuły

Czy wiesz, ile Bugatti Veyron potrzebuje powietrza lub jaki jest koszt jego kół?

Czy wiesz, ile Bugatti Veyron potrzebuje powietrza lub jaki jest koszt jego kół?

Bugatti Veyron to jeden z najszybszych samochodów świata. Rewelacyjne osiągi to także inżynieria najwyższych lotów, a co się z tym wiąże — ogromne koszty. Sprawdź, czy znasz interesujące szczegóły na temat tego supersamochodu.

Przecięli koło od Bugatti Veyrona warte ponad 100 tys. zł! Skrywa ciekawą rzecz

Przecięli koło od Bugatti Veyrona warte ponad 100 tys. zł! Skrywa ciekawą rzecz

Bugatti Veyron to bardzo interesujący samochód. Jak się okazuje, każda jego część może skrywać ciekawostki. W sieci pojawił się film z przecięcia felgi z oponą od tego auta. Jakie tajemnice skrywa koło tego hipersamochodu?

Arcydzieło techniki od Bugatti. Elektromobilność odeśle silnik W16 do historii [WIDEO]

Arcydzieło techniki od Bugatti. Elektromobilność odeśle silnik W16 do historii [WIDEO]

Naszkicowano go ćwierć wieku temu na kartce podczas podróży pociągiem, dziś dwaj specjaliści przez sześć dni składają go ręcznie z prawie 4 tys. części. Oto silnik W16 Bugatti, który potrafi rozwinąć nawet 1600 KM.

Podciągał się na drzwiach Bugatti i Rollsa. Ogląda się to dziwnie

Podciągał się na drzwiach Bugatti i Rollsa. Ogląda się to dziwnie

W czasach, kiedy w mediach społecznościowych coraz trudniej o przyciągnięcie uwagi, niektórzy chwytają się naprawdę niecodziennych sposobów na zwiększenie liczby obserwujących i polubień. Właściciel pewnej firmy leasingującej "egzotyki", wpadł na dość zwariowany pomysł.

Cristiano Ronaldo musi "wyklepać" swoje Bugatti Veyron Vitesse. Rozbił je ochroniarz

Cristiano Ronaldo musi "wyklepać" swoje Bugatti Veyron Vitesse. Rozbił je ochroniarz

Warte ponad 9 mln zł i niezwykle rzadkie Bugatti Veyron Vitesse należące do Cristiana Ronaldo zostało rozbite podczas wakacji piłkarza spędzanych z rodziną na Majorce. Ochroniarz nie poradził sobie z opanowaniem 1200-konnego auta i wprasował je w ścianę cegieł przy drodze. I kto tu miał zły dzień w pracy?

10 najbardziej paliwożernych aut

10 najbardziej paliwożernych aut

Oto dziesięć najbardziej paliwożernych aut według Auto Świat Classic.

Tajemniczy klient za jednym razem kupił aż osiem nowych aut Bugatti

Tajemniczy klient za jednym razem kupił aż osiem nowych aut Bugatti

Dla większości z nas Bugatti to obiekt pozostający w sferze marzeń. Ale są tacy, którzy nie muszą śnić o Chironach czy Veyronach, bo kupują po kilka sztuk jednocześnie... Właśnie taki klient przyjechał niedawno do siedziby firmy we francuskim Molsheim. Podczas tej wizyty tajemnicza osobistość odebrała nie jeden, a aż osiem samochodów z logo Bugatti.

10 samochodów z największymi silnikami. Horror dla ekologów

10 samochodów z największymi silnikami. Horror dla ekologów

To nie ciężarówki ani autobusy, ale zwykłe samochody osobowe. Mimo to mają jednostki napędowe, które w czasach downsizingu i ekologii są czystym horrorem. Oto 10 modeli z największymi silnikami w ostatnich 40 latach.

Jeździł niemal każdym egzemplarzem Bugatti. Na tym polega jego praca

Jeździł niemal każdym egzemplarzem Bugatti. Na tym polega jego praca

Steve Jenny to francuski kierowca tester, który pracuje dla Bugatti. Sprawdza każde auto, które ma zostać oddane klientowi, dlatego od 2005 r. musiał przejechać się praktycznie każdym egzemplarzem. Praca marzeń dla każdego automaniaka?

Imponująca kolekcja luksusowych aut Michaela Jordana. Niektóre modele robią wrażenie

Imponująca kolekcja luksusowych aut Michaela Jordana. Niektóre modele robią wrażenie

Michael Jordan, który obchodził w tym roku swoje 58. urodziny, wciąż uważany jest za najlepszego gracza NBA wszech czasów. Jak się okazuje, sławny koszykarz to także kolekcjoner luksusowych samochodów. W swoim garażu ma mieć ich ok. 60.

Ile kosztuje serwis Bugatti Veyrona? Więcej niż myślisz!

Ile kosztuje serwis Bugatti Veyrona? Więcej niż myślisz!

Wymiana całych kół co 10 tys. km czy rozbieranie połowy auta do procedury wymiany oleju - to tylko cześć procedury serwisowej Bugatti Veyrona. Jak już łatwo się domyślić przeglądy tego auta kosztują fortunę, i to znacznie większą niż może się wydawać.

Bugatti Veyron ma już 15 lat! Oto jego sześć fascynujących wersji

Bugatti Veyron ma już 15 lat! Oto jego sześć fascynujących wersji

Szef designu Bugatti – Achim Anscheidt – przypomina sześć nadzwyczajnych odmian Bugatti Veyrona 16.4. Zobaczmy które wersje tego supersportowego bolidu przeznaczonego do jazdy po drogach szczególnie urzekły fachowca od samochodowej stylistyki.

Bugatti Veyron z silnikiem... Hondy! Cena repliki? 4500 dolarów

Bugatti Veyron z silnikiem... Hondy! Cena repliki? 4500 dolarów

Już jakiś czas temu pewna pomarańczowa replika „Lambordżini”, zbudowana na bazie Porsche 924, zrobiła w polskim internecie niemałą furorę. Właściciel tego cacka, piosenkarz disco polo o pseudonimie Tobi King, żądał jednak za swoje auto sporej sumy pieniędzy i jeśli wtedy nie zdecydowaliście się na zakup, to teraz możecie naprawić swój błąd. Oto w USA do kupienia jest replika Bugatti Veyrona, na dodatek za jedyne 4500 dolarów!

Porysowali felgi za kilkadziesiąt tysięcy euro, zakładając blokadę na Veyrona

Porysowali felgi za kilkadziesiąt tysięcy euro, zakładając blokadę na Veyrona

To musi boleć. Felgi Bugatti Veyrona, który został nieprawidłowo zaparkowany, zostały zniszczone podczas zakładania blokady przez policję. Właścicielem samochodu, o którym mowa, jest amerykański raper Lil Uzi Vert. Szokujące jest jednak nie tylko uszkodzenie pojazdu, lecz także cały jego wygląd

Bugatti Veyron Sang Noir może zostać zezłomowany – to kara dla właściciela

Bugatti Veyron Sang Noir może zostać zezłomowany – to kara dla właściciela

Bugatti zbudowało tylko 12 sztuk Veyrona w edycji Sang Noir. Teraz jednemu z wyprodukowanych egzemplarzy grozi pokazowa „egzekucja”. Władze Zambii chcą zniszczyć auto za oszustwa finansowe jego właściciela

Giganci – auto elektryczne kontra 16-cylindrowiec

Giganci – auto elektryczne kontra 16-cylindrowiec

Dwa auta, 2089 KM, 402 m po prostej. W Chorwacji Rimac (4 silniki elektryczne) spotkał Bugatti (4 turbosprężarki)

Koniec produkcji Bugatti Veyrona - Pożegnalny gaz do dechy

Koniec produkcji Bugatti Veyrona - Pożegnalny gaz do dechy

Produkcja Veyrona dobiegła końca – Bugatti uczciło to specjalnym modelem, który długo nie czekał na nabywcę. My postanowiliśmy nieco inaczej przeżyć tę historyczną chwilę. Od dawna marzyła nam się taka podróż...

Genewa 2015: Bugatti Veyron La Finale

Genewa 2015: Bugatti Veyron La Finale

Bugatti revoir – do widzenia Bugatti. Tak żegnają słynny model zwiedzający salon genewski. Wystawiono na nim ostatni, 450-ty egzemplarz supersamochodu, który wyprzedził swoją epokę. Ostatni Bugatti Veyron ma nazwę Sport Vitesse La Finale. Karoseria jest w kolorach czarnym i czerwonym, pod maską silnik W16 o pojemności 8 litrów i mocy 1200 KM.

Bugatti Veyron –  do kupienia od ręki

Bugatti Veyron – do kupienia od ręki

Czy można kupić od ręki najszybsze auto świata – Bugatti Veyron? Jeśli tak, to ile trzeba mieć, aby zrealizować ten kaprys?

Bugatti Veyron: do kupienia 8 ostatnich aut

Bugatti Veyron: do kupienia 8 ostatnich aut

Kończy się era wyjątkowego auta, które już wkrótce zostanie zastąpione nowym modelem. Jednak oferta nie jest jeszcze zamknięta.
Pokaż więcej

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech
Narodowy Auto Test