Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
Testujemy na paliwach BP
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auto Świat Pit Stop
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Bugatti Veyron

Bugatti Veyron

Bugatti Veyron

Bugatti Veyron to luksusowy supersamochód produkowany przez niemiecki koncern. Auto pojawiło się na rynku w 2005 roku, choć prace nad nim zaczęły się już dużo wcześniej.

Po nieudanej próbie wskrzeszenia marki przez Romano Artioli i jego EB 110, Volkswagen postanowił wykupić markę i stworzyć godnego dla EB 110 następcę. Nazwa pochodzi od nazwiska kierowcy wyścigowego, który brał udział w 24-godzinnym wyścigu Le Mans jeżdżąc Bugatti. Pierwszy prototyp powstał już w 1999 roku – nazywał się on 18/3 Chiron.

Stylistycznie auto bardzo nawiązywało do produkcyjnej wersji, lecz pod maską zaszło więcej zmian. Prototyp był napędzany benzynowym silnikiem W18, który złożony był aż z 3 głowic 6-cylindrowych. Ojcem całego projektu był słynny Ferdinand Piëch. Ostatecznie zdecydowano, iż auto będzie miało silnik W16, zostanie wyposażone w 4 turbosprężarki, a jego moc będzie wynosić „magiczne” 1001 KM.

Dodatkowo Ferdinand ogłosi, iż Veyron będzie najmocniejszym, najszybszym i najdroższym seryjnie produkowanym autem na świecie, Przewidywany na 2003 roku początek produkcji był jednak przesuwany, ponieważ fizyka nie pozwalała na wypuszczenie auta w takim stadium, w jakim się znajdował. Głównym problemem była stabilność auta podczas osiągania maksymalnych prędkości oraz dostosowanie podzespołów, aby wytrzymywały one długotrwałe użytkowanie przy dużym obciążeniu.

Dlatego właśnie w aucie zastosowano aż 3 chłodnice silnika, tyle samo intercoolerów, a także chłodnicę dyferencjału, skrzyni biegów oraz...oleju silnikowego. W momencie debiutu auto było najszybszym seryjnie produkowanym autem. Jego prędkość maksymalna wynosi 417 km/h, a przyspieszenie do „setki” - zaledwie 2,5 sekundy. Wcześniej wspomniany silnik W16 ma 8 litrów pojemności i rozwija 1001 KM. Kilka lat później, rekord prędkości został pobity przez SSC Ultimate Aero TT, jednak Bugatti przyjęło wyzwanie.

I tak w 2010 roku pojawił się Veyron Super Sport. Jego moc została podniesiona do 1200 KM, przód nieco odświeżony, a całość odchudzona dzięki zastosowaniu większej ilości włókna węglowego. Wyrwany wcześniej tytuł udało się odzyskać, a Super Sport osiągnął prędkość 431,072 km/h. Oprócz tego Bugatti stworzył roadstera o nazwie Veyron Grand Sport, którego specjalna odmiana Vitesse osiągnęła najwyższą prędkość wśród aut z otwartym nadwoziem – 408 km/h.

Co ciekawe, Veyron podczas jazdy z najwyższą prędkością zużywa nawet 120 litrów benzyny na 100 km, co przy pojemności baku wynoszącej 100 litrów starcza mu na ok. 80 km czyli... 15 minut. Jednak nie wystarczy sobie po prostu wsiąść, wjechać na autostradę i osiągnąć prędkość maksymalną. W jeździe codziennej komputer nieco ogranicza możliwości Bugatti. Aby wejść w tryb „wyczynowy” należy przekręcić kluczyk w specjalnym otworze, który znajduje się w drzwiach kierowcy. Wtedy tylny spojler nie wysuwa się, dyfuzory zostają zamknięte, a prześwit zmniejsza się o połowę – do 6,6 cm.

W trakcie codziennej jazdy, po przekroczeniu 220 km/h zawieszenie samoczynnie się obniża, lecz wcześniej wysuwa się sporych rozmiarów tylny spojler. Podczas hamowania ustawia się on pod kątem 70 stopni, pełniąc jednocześnie funkcję hamulca aerodynamicznego. Aby samochód utrzymać pod kontrolą, wyposażono go w napęd na 4 koła, a moc na koła przenosi 7-biegowa przekładnia dwusprzęgłowa.

Mimo przerażających wręcz osiągów, Veyron nie jest surowym ścigantem. Blisko 2-tonowy sportowiec może być także spokojnym GT to wygodnego przemieszczania się, bowiem nie brakuje mu praktycznie żadnych udogodnień, jakie posiada dobrze wyposażona limuzyna.

Przez wiele lat powstał szereg różnych limitowanych odmian oraz wersji z wielu okazji – m.in. na cześć 100-lecia marki (Bleu Centenaire) czy brata (Grand Sport Vitesse Legend Rembrandt Bugatti) oraz syna (Grand Sport Vitesse Legend Jean Bugatti) założyciela marki.

W 2015 roku produkcja Bugatti Veyrona została zakończona, a fabrykę w Molsheim opuściło w sumie ok. 600 ręcznie składanych egzemplarzy. Jego następcą został rok później Chiron.

Bugatti Veyron - generacje

Bugatti Veyron (2005&nbsp-&nbsp2015)

Bugatti Veyron (2005 - 2015)

Bugatti Veyron - powiązane artykuły

Bugatti Veyron z silnikiem... V6

Bugatti Veyron z silnikiem... V6

Bugatti Veyron z przebiegiem 193 tys. km i silnikiem V6 zamiast W16 za 250 tys. złotych? Fakt, to niemożliwe, jednak po części jest prawdą. Chodzi o replikę supersamochodu oferowaną na aukcji internetowej.
Fiesta szybka jak... Veyron!

Fiesta szybka jak... Veyron!

Czy coraz większa presja na stosowanie paliw alternatywnych sprawi, że motoryzacja przyszłości stanie się przeraźliwie nudna? Odpowiedzi udzieliła nam intensywnie pomarańczowa Fiesta. Kryje pod maską silnik zasilany bioetanolem. Wykrzesano z niego 530 KM i 800 Nm, co pozwala przyśpieszać do "setki" w… 2,5 sekundy! To wynik na poziomie Veyrona!
Triumf Bugatti Veyron

Triumf Bugatti Veyron

Samochód Bugatti Veyron rozłożył swoich rywali pod względem przyspieszenia w konkursie przeprowadzonym przez magazyn Autocar. Aby rozpędzić się do prędkości 0-160-0 km/h potrzebował mniej czasu niż superszybki motor Suzuki GSX-R1000.
Poprzednia

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama w AutoSwiat.pl
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech
Systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z tej strony internetowej (web scraping), jak również eksploracja tekstu i danych (TDM) (w tym pobieranie i eksploracyjna analiza danych, indeksowanie stron internetowych, korzystanie z treści lub przeszukiwanie z pobieraniem baz danych), czy to przez roboty, web crawlers, oprogramowanie, narzędzia lub dowolną manualną lub zautomatyzowaną metodą, w celu tworzenia lub rozwoju oprogramowania, w tym m.in. szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez uprzedniej, wyraźnej zgody Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. (RASP) jest zabronione. Wyjątek stanowią sytuacje, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe.