Kiedy 15 lat temu rozpoczęto produkcję, Bugatti Veyron od razu przeszło do historii. Był to pierwszy megasportowy model, którego silnik generował 1001 KM, przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwało zaledwie 2,5 s, a prędkość maksymalna wynosiła 407 km/h. Stylistyka pojazdu w dalszym ciągu uważana jest za jedno z największych designerskich wyzwań w historii motoryzacji. We francuskim mieście Molsheim wyprodukowano 300 Veyronów 16.4 w wersji coupe oraz 150 roadsterów, w tym wydania specjalne.
Achim Anscheidt kieruje działem projektowania Bugatti od 2004 roku. Jest odpowiedzialny za stworzenie takich modeli jak: Bugatti Veyron Grand Sport, Veyron Super Sport, Veyron Grand Sport Vitesse, Bugatti Galibier Showcar, Bugatti Vision Gran Turismo Showcar czy Bugatti Chiron. Nowszymi modelami, które powstały pod jego kierunkiem, były m.in.: Bugatti Divo, La Voiture Noire czy Centodieci.
Jednak tym razem Achim Anscheidt nie będzie chwalił się tym, czego dokonał podczas pracy w Bugatti, lecz przedstawi sześć modeli, które urzekły go wyjątkowo i są jego zdaniem najbardziej emocjonujące.
„Patrzenie na Veyrona Pur Sanga jest jak przypominanie sobie narodzin pierwszego dziecka. Nigdy nie zapomina się tak emocjonalnego wydarzenia, które zapada ci głęboko w pamięć” – zachwyca się Anscheidt i dodaje – „Wciąż pamiętam, jak pierwszy raz przeszedłem przez hale produkcyjne w Molsheim i byłem oszołomiony techniką, którą aplikowano do Veyrona. Byłem m.in. pod wrażeniem materiałów jakie wykorzystano do budowy tego pojazdu. Fascynował mnie karbonowy monocoque połączony z elementami wykonanymi z aluminium. Poza tym urzekło mnie piękno tego pojazdu”.
Zapoznawanie się z tym autem jest niczym poznawanie osobowości człowieka. Projektantowi udało się w tym przypadku uzyskać wygląd całkowicie odmienny od tego co było znane w przypadku sportowych aut do tej pory. Całkiem nowe było również połączenie włókna węglowego oraz aluminium. Dzięki temu udało się uzyskać dwukolorowe nadwozie.
Karbonowa powłoka otacza silnik W16 oraz wnętrze pojazdu, a tymczasem aluminium, w którym odbija się światło, podkreśla kontury auta. Veyron Pur Sang dał początek gamie specjalnych odmian oraz możliwości personalizacji pojazdu.
„Wyjątkowym modelem dla mnie jest i zawsze będzie Veyron Super Sport, który został przez nas zaprezentowany w 2010 roku. To przy projektowaniu tego modelu pierwszy raz tak dobitnie zastosowaliśmy podejście – forma podążająca za osiągami” – tłumaczy Anscheidt. „Okazało się to konieczne, bowiem naszym celem było pobicie rekordu szybkości seryjnych samochodów, a nie dało się tego osiągnąć bez optymalnej aerodynamiki”.
Opływowy kształt to zasługa płaskiej, wydłużonej sylwetki, a ponadto zastosowaliśmy dwa kanały NACA, które zasilały silnik dodatkową porcją powietrza. Jest jeszcze coś o czym wielu fanów Bugatti nie wiedziało do dzisiaj – konstrukcja dachu oparta została na wczesnym projekcie Bugatti EB110 SS – supersportowego samochodu z lat 90.
Do napędu Veyrona Super Sport wykorzystano silnik o mocy 1200 KM, który pozwala rozpędzić auto do setki po 2,5 s, a szybkość maksymalna pojazdu to 415 km/h. Podczas bicia rekordu po spełnieniu wszelkich wymogów Księgi Rekordów Guinnessa udało się osiągnąć prędkość 431,072 km/h i tym samym Super Sport stał się najszybszym na świecie sportowym samochodem produkowanym seryjnie. „Podczas jednego z przejazdów na torze testowym w Ehra-Lessien stałem około 10 m od trasy, gdy obok przemknął nasz bolid. To było coś absolutnie niesamowitego i nigdy tego nie zapomnę" – dodaje Anscheidt.
Niezwykle interesujący samochód powstał latem 2011 roku we współpracy z Royal Porcelain Factory (KPM) w Berlinie. Wyjątkowość modelu Grand Sport L’Or Blanc wynika z wyposażenia go w wysokiej jakości porcelanę – zarówno w nadwoziu, jak i we wnętrzu. Pod tym względem Bugatti było pierwszym producentem na świecie. Dodatkowo pojazd przykuwa uwagę abstrakcyjną kolorystyką. Dzięki L’Or Blanc stworzyliśmy niezwykły samochód – zapewnia Achim Anscheidt.
Skąd wziął się pomysł na tak nietypowy pojazd. W 2011 roku Bugatti zapragnęło stworzyć pojedynczy egzemplarz artystycznego samochodu. „Na początku byłem raczej sceptyczny wobec tego pomysłu, ponieważ nie chciałem naśladować dzieł sztuki motoryzacyjnej, takich jakie tworzyli Andy Warhol, Jeff Koons, Frank Stella czy Roy Lichtenstein” – wyjaśnia Achim Anscheidt.
Jednak pomysł nie został zarzucony i Anscheidt wraz z zespołem stylistów wykorzystał to do stworzenia samochodu, który pasowałby do wartości wyrażanych przez markę Bugatti – sztuka, forma i technika. Ponadto chodziło o model, który odzwierciedla nieodłączne cechy tych wartości – najwyższa jakość użytych materiałów oraz ręczne wykonanie.
Początkowo styliści projektowali sposób odbicia światła na powierzchni auta za pomocą świetlnych pasków. Te refleksy dostarczyły informacji o pięknie nadwozia, a jednocześnie pozwoliły na rozpoznanie proporcji pojazdu. To magiczny moment podczas projektowania samochodu.
Następnie projektanci uchwycili magię tych odbić, precyzyjnie nakładając niebieskie paski taśmy wykonanej z japońskiej bibuły na biały lakier Veyrona. Następnie wielokrotnie sprawdzano efekt tych prac, dostosowując proporcje pasków do powierzchni pojazdu. Wreszcie linie rozciągały się nad powierzchnią Veyrona niczym siatka świetlnych odblasków.
„Rezultat przywołał skojarzenia z chińską wazą Ming i tak wpadliśmy na pomysł współpracy z Royal Porcelain Factory w Berlinie” – wyjaśnia Anscheidt. Powstało połączenie pięknego, delikatnego materiału i pojazdu o wysokim zaawansowaniu technicznym.
„Co sprawia, że Grand Sport Vitesse jest dla mnie tak wyjątkowy? Początkowo jako projektanci byliśmy krytykowani za to, że Vitesse nie wygląda w pełni jak roadster ”- wyjaśnia Achim Anscheidt. „Jednak nasi klienci docenili fakt, że gdy dach jest zamknięty pojazd wygląda jak coupé. Z kolei kiedy pojazd jest odsłonięty, mogą cieszyć się niepowtarzalnym wrażeniem roadstera.”
Dzięki silnikowi o mocy 1200 KM w 2013 roku Grand Sport Vitesse ustanowił rekord prędkości dla samochodów sportowych z otwartym dachem – oficjalnie zarejestrowana prędkość wyniosła wówczas 408,84 km/h.
Kolejne jedyne w swoim rodzaju i nieporównywalne dzieło sztuki powstało we współpracy z francuskim artystą i rzeźbiarzem Bernarem Venetem. Dzięki modelowi 16.4 Grand Sport Bugatti stworzyło prawdziwe dzieło sztuki, które łączy hipnotyzujący design nadwozia z wystrojem wnętrz inspirowanym haute couture.
„Opracowanie samochodu ze znanym artystą, który nie jest w żaden sposób związany z projektowaniem samochodu, może być trudnym przedsięwzięciem. W przypadku Bernara Veneta był to proces twórczy od początku do końca. To było fascynujące i imponujące móc być świadkiem tego, jak on pracuje i jak tworzy rzeźby na dużą skalę. Ściśle współpracowaliśmy i ostatecznie stworzyliśmy coś naprawdę nieporównywalnego ”- wyjaśnia Achim Anscheidt.
Jedyną kwestią, w której Anscheidt i Bernar Venet początkowo nie mogli się dogadać, był pomysł Veneta, aby pomalować Veyrona w palecie kolorów od pomarańczowego do brązowego, poczynając od wczesnego etapu rdzewienia żelaza aż do ciężkiej, brązowej rdzy. „Dla mnie pod względem jakości i wyglądu miało to więcej wspólnego z historycznymi hot rodami niż z Bugatti” – wyjaśnia Anscheidt. Razem zastanawiali się, jak przedstawić tę transformację, używając innej koncepcji.
Entuzjazm Bernara Veneta w zakresie liczb i matematyki dostarczył nowego pomysłu – zobrazować techniczne wzory użyte do obliczenia mocy silnika W16 i prędkości na nadwoziu Veyrona jako przejścia kolorów. Formuły promieniują niczym eksplozja z przodu, nad skrzydłami i na bokach. Rdzeniowa kolorystyka cyfr, którą można również zobaczyć we wnętrzu, nawiązuje do serii udanych rzeźb Veneta. „Imponujący sposób eleganckiego przedstawienia procesu malowania i przenikania kolorów. Rezultatem jest unikalna rzeźba samochodowa, sympatyczna synteza koncepcji artystycznej i możliwości technicznych ”- wyjaśnia Achim Anscheidt.
Achim Anscheidt zawsze był pod wrażeniem samochodów z serii Legends: Jean-Pierre Wimille, Jean Bugatti, Meo Costantini, Rembrandt Bugatti, Black Bess, a przede wszystkim Ettore Bugatti, które należą do specjalnej edycji „Les Legendes de Bugatti”. „Dzięki nadwoziu składającemu się z ciemnoniebieskiego odsłoniętego karbonu i ręcznie polerowanego aluminium oraz wnętrzu z miękką, naturalną skórą shell cordovan, szósta i ostatnia edycja serii modeli opartych na Veyronie 16.4 Grand Sport Vitesse jest spektakularna.
„Każdy, kto kiedykolwiek miał parę butów wykonanych z tego materiału, zrozumie niezwykłą jakość takiej skóry i doceni jej trwałość. To był właśnie nasz punkt wyjścia, kiedy stworzyliśmy wnętrze tej Legendy ”- wyjaśnia Achim Anscheidt. Wszystkie 18 egzemplarzy edycji wyprzedało się natychmiast.