Volkswagen Polo to jeden z najpopularniejszych kompaktów segmentu B. Auto zadebiutowało w 1975 roku i przez okres produkcji wszystkich swoich generacji zyskało ogromną popularność. Nazwa auta wywodzi się z dyscypliny sportu.
Pierwsza odsłona Volkswagena Polo (typ 86) występowała tylko w 3-drzwiowym nadwoziu, choć oferowany był także 2-drzwiowy sedan, lecz pod inną nazwą - Derby. Auto jest bliźniaczą konstrukcją Audi 50, który w rzeczywistości jako pierwszy pojawił się na rynku i był nieco bogatszą odmianą Polo. Notabene z tego właśnie powodu jego popularność była dość słaba i już w 1978 roku jego produkcja została wstrzymana.
Rok później dokonano niewielkich zmian stylistycznych Volkswagena Polo, polegających na modernizacji grilla, zderzaków oraz wnętrza. Pojemność bagażnika małego Volkswagena wynosiła 238 litrów, co w dzisiejszych czasach jest raczej wynikiem dla niższego segmentu. Waga natomiast oscylowała wokół 700 kg. Pod maską miejskiego Polo znalazły się wyłącznie jednostki benzynowe o pojemności 0.9, 1, 1.1 lub 1.3 litra generujące kolejno 40 (0.9 i 1.0), 50 i 55 KM. Moc kierowana była na przednią oś za pośrednictwem 4-biegowej skrzyni ręcznej.
W 1981 roku na rynku pojawiła się II generacja małego „auta dla ludu”. Inżynierowie w rzeczywistości nieco przeprojektowali gotowy model poprzednika. Volkswagen Polo został wydłużone i otrzymało inny wygląd, jednak widać podobieństwo głównie po kanciastych kształtach, czarnej, jednolitej atrapie chłodnicy z okrągłymi reflektorami oraz kształcie tylnej klapy w późniejszym modelu.
Późniejszym, bowiem Volkswagen nieco namieszał z nomenklaturą. Pierwszy model drugiej odsłony Volkswagena Polo występował jako 3-drzwiowy hatchback, jednak kształtem nadwozia przypominał kombi. Dopiero rok po jego wprowadzeniu pojawiło się nadwozie ze stopniowaną tylną klapą (przypominającą tą z poprzedniej generacji), które otrzymało nazwę Polo Coupe. Zarówno przed- (typ 86C) jak i poliftingowy (typ 86C 2F) model dostępny był w tych wariantach nadwoziowych.
Jakby tego było mało, do 1985 roku oferowany był także 2-drzwiowy sedan pod nazwą Derby (wyróżniał się prostokątnymi reflektorami), który jednak w tymże roku został przemianowany w Polo Classic i otrzymał, jak reszta Polo, okrągłe reflektory. Wyżej wymieniony lifting miał miejsce w 1990 roku i totalnie odmienił auto pod względem stylistycznym. O ile nadwozie Volkswagena Polo wciąż było pudełkowate, to linie zostały nieco zaokrąglone, a design wydawał się całkiem nowoczesny. Zrezygnowano z okrągłych reflektorów, na rzecz prostokątnych, a wnętrze również przeszło metamorfozę.
Pod maską, oprócz benzyniaków, pracować mogły także diesle, choć dopiero od 1988 roku. Silniki wysokoprężne miały pojemność 1.3 lub 1.4 litra i rozwijały kolejno 45 i 48 KM (większa jednostka zastąpiła mniejszą w 1990 roku). Wśród benzyniaków dostępne były silniki 1.0 (40 lub w późniejszym czasie – 45 KM), 1.1 (50 KM), 1.3 (55, 60 lub 75 KM) oraz topowa odmiana Volkswagena Polo - 1.3 G40 generująca 115 (113 z katalizatorem) KM, która pozwalała na rozpędzenie ważącego ok. 800 kg Polo do 100 km/h w ok. 8 sekund.
W 1994 roku w salonach zagościła 3. odsłona (typ 6N) Volkswagena Polo. Auto zapożyczyło płytę podłogową od Seata Ibizy (2. generacji), a po raz pierwszy, obok 3-drzwiowego nadwozia, pojawiło się także 5-drzwiowe. Dodatkowo, 2-drzwiowy sedan, który od 1985 roku nosił już nazwę Polo Classic, zachował ją, jednak otrzymał dodatkową parę drzwi.
Ta odmiana, oprócz zmienionego nadwozia, charakteryzowała się znacznie większą (445 litrów) pojemnością bagażnika niż jej „hatchbackowi” bracia (245 litrów). Jakby tego było mało, w 1997 roku do sprzedaży weszła także odmiana kombi Volkswagena Polo, o nazwie Polo Variant (bagażnik miał pojemność 390 litrów). Auto niestety odznaczało się kiepską jakością materiałów jakie użyto do wykończenia wnętrza, a także ubogim wyposażeniem podstawowym, które nie obejmowało nawet wspomagania kierownicy.
W 1999 roku przeprowadzono gruntowny lifting Voksawgena Polo (typ 6N2), który całkowicie odmienił auto. Zmiany dotknęły pas przedni oraz tylny, a także wnętrze, wyposażenie oraz gama jednostek napędowych. Początkowo auto oferowane było z benzyniakami o pojemności 1.0 (45, 50 KM), 1.3 (55 KM), 1.4 (55, 60 KM), 1.6 (75, 100 KM), 1.8 (90 KM), a topowa odmiana o legendarnym oznaczeniu GTI pojawiła się rok przed liftingiem. 1.6-litrowy silnik generował 120 KM.
Wśród diesli, w Volkswagenie Polo, oferowano jednostki SDI o pojemności 1.7 (57, 60 KM) i 1.9 (64 KM) oraz 1.9 TDI (90 lub 110 KM). Po liftingu w ofercie znalazły się benzyniaki: 50-konne 1.0, 55-, 60-, 75- lub 100-konne 1.4, 75- lub 100-konne 1.6, a GTI otrzymało dodatkowe 5 KM. Wśród diesli, ostał się 60-konny 1.7 SDI, 68-konny 1.9 SDI oraz oba 1.9 TDI. Dodatkowo wprowadzono nowego turbodiesla 1.4 generującego 75 KM. Moc trafiała na przednią oś za pośrednictwem 5-biegowej skrzyni manualnie, lub opcjonalnie w niektórych wersjach silnikowych – 4-stopniowego automatu.
W 2002 roku zadebiutowała 4. już odsłona (typ 9N) Volkswagena Polo. Podobnie jak wcześniej, auto dzieliło płytę podłogową z Seatem Ibizą, a dodatkowo wykorzystywana była także przez Skodę Fabię. Początkowo auto występowało tylko w roli 3- i 5-drzwiowego hatchbacka, a po 2 latach pojawił się także 4-drzwiowy sedan (jednak na jej znikome występowanie nie jest popularna w Europie – za to sukcesy odnosiła w Środkowej i Południowej Ameryce). Zabrakło odmiany kombi.
Choć poprzednia generacja po liftingu prezentowała się dosyć korzystnie, to ta odsłona VOlkswagena Polo odcięła się pod względem stylistycznym od swoich poprzedników. Nowoczesny design był jednak nieco za „miękki” i pojazdowi brakowało odrobiny zadziorności. Z przodu pojawiły się atrakcyjne podwójne reflektory, które po liftingu zostały zastąpione zespolonymi światłami. Dzięki zwiększeniu wymiarów zewnętrznych, w Polo zwiększył się komfort podróży pasażerów na tylnej kanapie oraz pojemność bagażnika (do 270 litrów).
Wcześniej wspomniany lifting (typ 9N3) przeprowadzono w 2005 roku i zmieniono wtedy przedni pas oraz klapę bagażnika. Niewielkim zmianom uległy wymiary zewnętrzne, wyposażenie auta oraz lista dostępnych silników. Przed „upiększeniem” dostępne były benzyniaki 1.2 (54 lub 64 KM) oraz 1.4 (75, 86 lub 100 KM) a także diesle TDI (1.4 75 KM oraz 1.9 101 i 130 KM) oraz SDI (1.9 64 KM). Po modernizacji Volkswagena Polo, w ofercie znalazł się 60- i 70-konny 1.2, 75-, 80- oraz 101-konne 1.4, a także 105-konne 1.6.
Pojawiła się także topowa odmiana - Vokswagen Polo GTI, która dysponowała mocą 150 KM z silnika 1.6, a w wersji Cup Edition, także 180 KM. Wśród diesli zniknął silnik 1.9 SDI, a 1.4 TDI dysponował mocą 70 lub 80 KM, natomiast 1.9 TDI pozostał bez zmian. Niestety ta generacja nie odznaczała się zbyt dobrą bezawaryjnością, przez co nieco nadszarpnęła wizerunek uwielbianego Polo.
W 2009 roku zaprezentowano 5. generację (typ 6R) miejskiego Volkswagena. Płytę podłogową auto dzieli m.in. z Audi A1, Skodą Fabią oraz Seatem Ibizą, a za projekt odpowiadał znany Walter de Silva. Volkswagen Polo 6R występuje jako 3- lub 5-drzwiowy hatchback, choć w 2010 roku pojawił się także 4-drzwiowy sedan, jednak jego produkcja odbywa się tylko w Rosji i Indiach i nie jest oferowany na rynku europejskim. W tym samym roku auto zdobyło tytuł Europejskiego, a także Światowego Samochodu Roku.
Mimo iż auto urosło w stosunku do swojego poprzednika, to dzięki zastosowaniu innowacyjnych rozwiązań i materiałów, straciło nieco na wadze. Dodatkowo stylistyka Volkswagena Polo zyskała upragnioną nutę agresji, dzięki czemu nadwozie prezentuje się zarówno nowocześnie jak i dynamicznie. W 2014 roku przeprowadzono facelifting Polo (typ 6C). Zmianie uległ grill, tylne lampy oraz zderzaki, a także wnętrze. Dodatkowo zmodyfikowano gamę jednostek napędowych.
Początkowo, wśród benzyniaków, montowano wolnossące jednostki 1.2 (60 lub 70 KM) oraz 1.4 (86 KM). Doładowane silniki TSI generowały 90 lub 105 (1.2) KM oraz 140 (1.4) KM. Topowa odmiana Polo GTI rozwijała 180 KM z ostatniego motoru, natomiast produkowano jeszcze limitowaną wersję o oznaczeniu R WRC Street. Auto wyposażono w doładowany silnik 2-litrowy, dysponujący mocą 220 KM. Wśród turbodiesli dostępne były silniki 1.2 TDI (75 KM) oraz 1.6 TDI (75, 90 lub 105 KM).
Po liftinguVokswagena Polo, pojawiły się benzyniaki znane z mniejszego up!-a – 1-litrowa jednostka MPI rozwijała 60 lub 75, a w wersji TSI – 110 KM. Mocniejszy wariant 1.2 TSI zyskał dodatkowe 5 KM (słabszy bez zmian), a 1.4 TSI dodano 10 KM. Topowy GTI otrzymał nowy, 1,8-litrowy silnik TSI generujący 192 KM. Jednostki wysokoprężne natomiast zostały zastąpione przez jeden silnik – 1.4 TDI o mocy 75, 90 lub 105 KM. Moment obrotowy kierowany jest na przednią oś za pośrednictwem 5- lub 6-biegowej skrzyni ręcznej oraz 6- lub 7-stopniowej przekładni dwusprzęgłowej DSG. Rywalami Volkswagena Polo są m.in. Ford Fiesta, Mazda 2 oraz Toyota Yaris.