Nie wierz statystykom, których sam nie sfałszowałeś. Znamy tę parafrazę cytatu (niesłusznie) przypisywanego sir Winstonowi Churchillowi, ale wiemy także, jak czytać statystyki. Dlatego nie tylko po prostu przejęliśmy listę najchętniej kupowanych samochodów wszech czasów przygotowaną przez panie i panów z brytyjskiej platformy leasingowej Lease Fetcher, lecz także skorygowaliśmy ją w kilku istotnych miejscach według przyjętych przez nas kryteriów.

Na przykład sprzedaż Garbusa poddaliśmy korekcie. Koledzy z Wysp Brytyjskich doliczyli się 23 mln egzemplarzy Beetle’a – a to dlatego, że do pra-Garbusa dodali także liczbę sprzedanych egzemplarzy nowoczesnej wersji, skonstruowanej na bazie Volkswagena Golfa. Zgodnie z tym założeniem podali, że produkcję zakończono w 2019 r., a nie w 2003 r. Tymczasem my ograniczamy się do 21,5 mln sztuk "prawdziwego" Garbusa.

Na miejscu 6. Volkswagen Garbus (tu w wersji GSR). Z zestawienia wykluczyliśmy nowe wydanie na bzie Golfa Foto: Auto Bild
Na miejscu 6. Volkswagen Garbus (tu w wersji GSR). Z zestawienia wykluczyliśmy nowe wydanie na bzie Golfa

Dla kolejności modeli w rankingu nie ma to zresztą żadnego znaczenia. Na wybór samochodów też to nie wpływa. Na naszym zbiorczym zdjęciu pokazujemy sześć największych światowych bestsellerów w historii motoryzacji. Zaliczamy do nich te pojazdy, które sprzedano globalnie w co najmniej 20 mln egzemplarzy.

Top 20 światowych bestsellerów wszech czasów

Miejsce w rankingu Model Łączna sprzedaż Lata produkcji (liczba lat) Średnia roczna sprzedaż
1 Toyota Corolla 47,5 mln od 1966 r. (66) 848 214
2 Ford serii F 40 mln od 1948 r. (74) 540 541
3 Volkswagen Golf 35 mln od 1974 r. (48) 729 167
4 Volkswagen Passat 30 mln od 1973 r. (49) 612  245
5 Honda Civic 24 mln od 1972 r. (50) 480 000
6 Volkswagen Garbus 21,5 mln 1938-2003 (65) 330 769
7 Ford Escort 20 mln 1968-2003 (35) 571 429
8 Łada 2104/2105/2107 (na licencji Fiata) 19 mln 1979-2012 (33) 575 758
9 Ford Fiesta 19 mln od 1976 r. (46) 413 043
10 Toyota Hilux 19 mln od 1968 r. (54) 351 852
11 Opel/Vauxhall Corsa 18 mln od 1982 r. (40) 450 000
12 Honda Accord 17 mln od 1976 r. (46) 369 565
13 Chevrolet Impala 16,8 mln 1957-2020 (63) 266 667
14 Ford Focus 16 mln od 1998 r. (24) 666 667
15 Ford Model T 15 mln 1908-27 (19) 789 474
16 Renault Clio 15 mln od 1990 r. (32) 468 750
17 Volkswagen Polo 14 mln od 1975 r. (47) 297 872
17 BMW serii 3 14 mln od 1975 r. (47) 297 872
19 Oldsmobile Cutlass 11,9 mln 1961-99 (38) 313 158
20 Opel/Vauxhall Astra 11 mln od 1980 r. (42) 261 905

Na czele rankingu króluje Toyota Corolla, absolutny bestseller wszech czasów, któremu – tak jak każdemu z samochodów z pierwszej szóstki – poświęciliśmy osobny artykuł. Co ciekawe, Corolla jest obecnie także najchętniej wybieranym samochodem w Polsce.

Zwycięzca rankingu Toyota Corolla (12 generacji od 1966 r.) jest bestsellerem wszech czasów sprzedanym na całym świecie w 47,5 mln egzemplarzy Foto: Auto Bild
Zwycięzca rankingu Toyota Corolla (12 generacji od 1966 r.) jest bestsellerem wszech czasów sprzedanym na całym świecie w 47,5 mln egzemplarzy

Jedynym pikapem w pierwszej szóstce jest amerykański bestseller Ford F-150, który jest jednocześnie najdłużej, bo aż 74 lata, produkowanym modelem w całym Top 20. Jest też jednym z pięciu Fordów, które znalazły się w czołowej dwudziestce.

Ford F-150 pozostaje bestsellerem w Ameryce, do Europy nie jest sprowadzany do oficjalnej sieci sprzedaży. Z liczbą 40 mln sprzedanych aut jest drugi w rankingu Foto: Auto Bild
Ford F-150 pozostaje bestsellerem w Ameryce, do Europy nie jest sprowadzany do oficjalnej sieci sprzedaży. Z liczbą 40 mln sprzedanych aut jest drugi w rankingu

Trzeci na podium jest Volkswagen Golf, niemiecki bestseller od zawsze i jeden z trzech samochodów kompaktowych w pierwszej szóstce.

Trzeci w rankingu Volkswagen Golf produkowany jest od 1974 r. Obecna generacja jest już ósma Foto: Auto Bild
Trzeci w rankingu Volkswagen Golf produkowany jest od 1974 r. Obecna generacja jest już ósma

Ford Escort, który wykazał niespełna 20 mln sprzedanych sztuk, a na liście Lease Fetcher nawet niezrozumiałe 18 mln, był bardzo bliski pierwszej szóstki. Z tym Fordem jest zresztą pewien kłopot. Jego kontynuatorem jest bowiem Focus, który w naszym zestawieniu zajmuje 14. miejsce z 16 mln sprzedanych aut. Gdyby zsumować sprzedaż tych samochodów, kompaktowy Ford wyprzedziłby Volkswagena Golfa i zmieścił na podium dla zwycięzców i to jako drugi Ford w pierwszej trójce.

Co najmniej 10 mln sprzedanych samochodów

Kryterium przyjęcia do ekskluzywnego klubu "megasellerów" jest liczba 10 mln sprzedanych egzemplarzy modelu. Zgodnie z angielskim oryginałem miałby się tu jeszcze znaleźć minivan Chryslera, ale wyeliminowaliśmy go, bo kwalifikacja modelu jest nieprecyzyjna – zaliczono tu poza Chryslerem Voyagerem m.in. także Dodge’a Rama Vana i Volkswagena Routana. Uznaliśmy, że to nie w porządku, bo jeśli mielibyśmy iść tym tropem, to do sprzedaży Volkswagena Golfa powinniśmy doliczyć także co najmniej Škodę Octavię, Seata Leona i Audi A3.

Tam, gdzie więcej niż jeden model osiągnął tę sama liczbę milionów sprzedanych egzemplarzy, kierowaliśmy się roczną sprzedażą samochodów. Tylko w jednym przypadku obie wartości są takie same – Volkswagen Polo i BMW serii 3 zajmują wspólnie 17. miejsce.

Światowe bestsellery – z Japonii, Niemiec, Francji i USA

W pierwszej dwudziestce bestsellerów wszech czasów nie ma ani jednego SUV-a, jest za to siedem kompaktów i trzy małe auta. Są też dwa pikapy, co nie powinno dziwić, bo te uniwersalne "maszyny robocze" są na świecie poza Europą bardzo popularne. W zestawieniu są samochody japońskie (dwa w czołowej szóstce), niemieckie (w pierwszej szóstce aż trzy), klika amerykańskich i jeden francuski.

Renault Clio znalazło się w 20 światowych bestsellerów wszech czasów jako jedyne auto z Francji Foto: Auto Świat / Materiały producenta
Renault Clio znalazło się w 20 światowych bestsellerów wszech czasów jako jedyne auto z Francji

W Top 20 znalazł się też jeden samochód ze Związku Radzieckiego – jest nim Łada 2104/2105/2107, produkowana na licencji Fiata. Ten samochód powstał aż w 19 mln sztuk! Te wielkie liczby nie powinny jednak szczególnie dziwić – auto było w swojej ojczyźnie bardzo popularne, w Rosji produkowane jeszcze do 2012 r.

Łada 2104/2105/2107 znalazła się na 8. miejscu na liście bestsellerów wszech czasów Foto: Auto Świat
Łada 2104/2105/2107 znalazła się na 8. miejscu na liście bestsellerów wszech czasów

Na szczególny szacunek zasłużył najstarszy samochód w zestawieniu bestsellerów – Ford Model T. Sprzedany w ciągu 19 lat produkcji w 15 mln egzemplarzy klasyczny Ford osiągnął w rankingu średniej rocznej liczby sprzedanych aut drugą pozycję, zaraz za Toyotą Corollą. Auto kupowane przeciętnie w liczbie 789 474 sztuk rocznie w kilkanaście lat zmotoryzowało Amerykę.

Pionierskie samochody, takie jak Ford Model T, w relatywnie krótkim czasie zmotoryzowały miliony ludzi Foto: Auto Bild
Pionierskie samochody, takie jak Ford Model T, w relatywnie krótkim czasie zmotoryzowały miliony ludzi

Wśród samochodów rdzennie niemieckich najliczniej reprezentowany jest Volkswagen – aż czterema modelami. Z Niemiec pochodzi też jedyny model marki premium, który zmieścił się w czołowej dwudziestce. BMW serii 3 z 14 mln sprzedanych aut znalazło się na 17. miejscu.

BMW serii 3 jest jedynym autem marki premium w pierwszej dwudziestce światowych bestsellerów Foto: Auto Bild
BMW serii 3 jest jedynym autem marki premium w pierwszej dwudziestce światowych bestsellerów

Gdy za kilka lat zrobimy podobny ranking, będzie on wyglądał zupełnie inaczej. Ostatnie dekady bardzo zmieniły obraz światowej motoryzacji. Do ulicznego krajobrazu wtargnęły SUV-y i crossovery, wypierając z list bestsellerów przede wszystkim modele klasy średniej, ale także ograniczając popularność aut małych i kompaktowych. Największe motoryzacyjne potęgi pochodzą dziś z Dalekiego Wschodu. Japonię goni Korea i wkrótce południowokoreańskie modele zaczną być widoczne w takich zestawieniach. Do rywalizacji przystępują także Chiny, które już są największym światowym producentem samochodów – w zeszłym roku co trzeci samochód osobowy został wytworzony właśnie tam.

Światowe bestsellery — naszym zdaniem

Niektóre z modeli w tym rankingu 20 światowych bestsellerów wszech czasów są dość oczywiste, np. Toyota Corolla czy Volkswagen Garbus. Inne, takie jak Łada czy Chevrolet Impala, stanowią raczej niespodziankę. Jednak wszystkie te wielkie liczby sprzedaży robią duże wrażenie, niezależnie od modelu. Spoglądając w przyszłość, jesteśmy ciekawi, kiedy na liście światowych bestsellerów pojawią się pierwsze samochody elektryczne.