- Nowe Polo może być wyposażone w reflektory matrycowe i zaawansowany układ półautonomicznego prowadzenia
- Na wyposażeniu seryjnym Polo jest wirtualny kokpit
- Auto może być wyposażone w jedną z trzech wersji silnika o poj. 1,0 l
Przez 45 lat VW Polo rósł, rósł aż urósł do rozmiarów kiedyś bardziej kojarzonych z samochodami kompaktowymi. Aktualna wersja tego samochodu nie tylko ładnie wygląda, wcale nie jest mała, ale i znakomicie się prowadzi. Oczywiście, nie jest bez wad.
Zubożała liczba dostępnych silników – obecnie Polo może być wyposażone jedynie benzyniaka o poj. jednego litra, za to w trzech wersjach mocy: 80 KM, 95 KM (dostępny z manualną przekładnią albo z DSG) oraz najmocniejszą wersją 110 KM dostępną jedynie z DSG. Taką właśnie testujemy.
Nowy Volkswagen Polo – dla kogo ten samochód?
Jeśli masz w rezerwie samochód długodystansowy z większym bagażnikiem i potrzebujesz czegoś mniejszego do miasta, ale jednak nie planujesz rezygnować z nowoczesnych rozwiązań i bogatego wyposażenia, to Polo jest autem, które zdecydowanie można rozważyć. Jako przedstawiciel segmentu B Polo jest autem optymalnym do jazdy po mieście i raczej na krótkich dystansach, choć wersja ze 110-konnym silnikiem zaskakuje przystosowaniem do jazdy w warunkach autostradowych. To, z czego producent Polo jest szczególnie dumny, to wyposażenie auta w nowoczesne systemy wspomagania kierowcy i liczne elementy autonomicznego prowadzenia. Dodaj do tego reflektory matrycowe LED, wysokiej jakości wyświetlacz, seryjnie montowany wirtualny kokpit – znajdziesz tu prawie wszystko to, co w większych autach klasy premium, tylko w nieco mniejszej skali. Z drugiej strony amatorzy prostoty i tradycyjnych rozwiązań pewnie poszukają czegoś innego.
Nowy Volkswagen Polo – charakterystyka samochodu
Aktualne Polo to nie jest zupełnie nowy model, można jednak mówić o głębokim liftingu i o wyposażeniu auta w nową generację elektroniki pokładowej – od obecnego w najtańszej wersji wirtualnego kokpitu, poprzez reflektory matrycowe, na systemie Travel Assist kończąc. Drobiazg, który dobrze oddaje charakter auta to wirtualne suwaki do regulacji temperatury we wnętrzu: owszem, można wyobrazić sobie bardziej ergonomiczne, wygodniejsze sterowanie, ale jeśli priorytetem jest wzorniczy minimalizm i likwidacja jak największej liczby manualnych pokręteł, przycisków i suwaków, to lepiej się tego zrobić nie da. Wnętrze jak na auto segmentu B jest wyjątkowo eleganckie. Trzeba też przyznać, że przez lata Polo rosło, rosło, aż urosło do rozmiarów auta ciut jednak więcej niż miejskiego, stało się bardziej uniwersalne.
Nowy Volkswagen Polo – ilość miejsca dla pasażerów i na bagaż
Z przodu w nowym Polo miejsca jest dość dla każdego, a za sprawą dobrej regulacji położenia fotela i kierownicy zajęcie optymalnej i z całą pewnością wygodnej pozycji za kierownicą jest szybkie i łatwe. Fotele są wygodne i mocno podtrzymują ciało na zakrętach. Przesadą jednak byłoby powiedzieć, że na tylnej kanapie dwoje dorosłych zajmie równie wygodną pozycję. Drobne osoby albo dzieci – tak. Bagażnik można uznać za duży w tej klasie aut, choć nie największy – 350 litrów to już jednak coś. Tylną dzieloną kanapę składa się bajecznie łatwo, ale nie uzyskujemy gładkiej, idealnie płaskiej podłogi.
Nowy Volkswagen Polo – wnętrze
Wnętrze wersji Style (najwyższa opcja obok równie wysoko sklasyfikowanej, wzorniczo „usportowionej” odmiany R-Line) jest przyjemne dla oka i miłe w dotyku. Zwraca uwagę duża powierzchnia i jakość wyświetlaczy – zarówno wirtualnego kokpitu, który w Polo definitywnie już zastąpił tradycyjne zegary, jak i ponad 8-calowego wyświetlacza-interfejsu użytkownika na środku deski rozdzielczej. Dużo wirtualnych przycisków-skrótów m.in. po bokach dużego kranu, a także na panelu sterowania klimatyzacją. Szczerze mówiąc, to zwłaszcza korygowanie temperatury poprzez przesuwanie palcem po szkle to nie jest szczyt ergonomii, na szczęście nie trzeba tam sięgać zbyt często. Na pocieszenie są dwa analogowe pokrętła stacji multimedialnej – ulga dla tradycjonalistów. Bardzo dobre materiały wykończeniowe, fotele wykonane starannie, tapicerka zrobiona z wielu elementów – i ładna, i praktyczna. I jeszcze jeden znak czasu: w Polo są już porty USC-C – zarówno z przodu, jak i z tyłu (dla pasażerów).
Nowy Volkswagen Polo – osiągi i zużycie paliwa
Wyjazd nowym Polo z salonu VW niemal bezpośrednio na autostradę ma szansę u każdego wywołać efekt „Wow!”. W wersji 110-konnej (Polo dostępne jest z jedną z trzech wersji silnika 1.0 – 80-, 95- i 110 KM, najsłabsza wersja tylko z „manualnem”, środkowa ze skrzynią manualną albo DSG, najmocniejsza tylko z 7-biegowym DSG)) auto sprawnie i z ochotą przyspiesza do 140 km/h (i chętnie pojechałoby szybciej), no ale przede wszystkim dobrze się prowadzi – przy dużej prędkości pozostaje spokojne i stabilne. Spalanie jednak w warunkach miejsko-autostradowych sięga średnio 7,8-8 l/100 km. Przyspieszenie 10,4 s do „setki”, prędkość maksymalna 195 km/h – na auto tej wielkości wystarcza z zapasem.
Nowy Volkswagen Polo – jak jeździ?
Przy prędkości autostradowej – znakomicie. Po pracy układu jezdnego można poznać, że Polo to już dojrzała konstrukcja. W warunkach pozamiejskich bardzo przyjemnie pracuje też przekładnia DSG. Co do skrzyni biegów, to nie jest jednak tak, że przekładnia dwusprzęgłowa to rozwiązanie idealne – im niższa prędkość, tym więcej pojawia się szarpnięć – z kulminacją przy prędkości manewrowej; niestety – to cecha związana z koniecznością ograniczania przez producentów emisji CO2.
Najciekawsze w Polo są jednak systemy jazdy, nazwijmy to, półautonomicznej: auto wyposażone jest w aktywny tempomat działający do prędkości maksymalnej oraz w system Travel Assist stosowany wcześniej w większych modelach VW. To taki „bardziej aktywny” tempomat współpracujący z systemem korygowania toru jazdy. Travel Assist, korygując prędkość auta w zadanym przez kierowcę przedziale, nie tylko bierze pod uwagę inne pojazdy znajdujące się przed nami, ale też obowiązujące ograniczenia prędkości, a także zakręty, ronda czy inne skrzyżowania.
Wrażenia? To naprawdę działa, cudownie jest mieć taki system podczas przejazdu przez Szwajcarię, gdzie przestrzeganie przepisów jest stuprocentowo egzekwowane! W Polsce... trudno system Travel Assist traktować inaczej jak ciekawostkę. Przykład? Jadę 100 km/h po drodze ekspresowej w gromadzie innych aut, przed nami ograniczenie do 80. Na widok znaku moje Polo natychmiast zwalnia do przepisowej „osiemdziesiątki”, czego sam bym nie zrobił i czego... nie akceptują inni kierowcy. Nagle ktoś za mną świeci długimi, tylko czekać, aż ktoś zadzwoni na Policję, że oto jedzie pijany... Szybko przełączam się na zwykły aktywny tempomat.
Nowy Volkswagen Polo – cena i wyposażenie
Prawie 97 tys. zł za wersję Style to kwota dość przerażająca. Owszem, auto jest prawie „wszystkomające”, ale „prawie” robi różnicę. Dopłacisz 2290 zł za lakier, który ci się podoba, 3020 zł za pakiet komfort (m.in. ze względu na kamerę cofania warto, sama kamera kupiona osobno to 1180 zł), 1600 zł za system bezkluczykowy, 1430 albo 2870 zł za felgi – nie da się w praktyce kupić wersji Style za mniej niż 100 tys. zł, raczej wyjdzie 105-115 tysięcy lub nieco więcej. Jak na auto segmentu B – bardzo drogo. Najtańsza wersja nowego Polo z silnikiem 80 KM i z 5-biegowym „manualem” zaczyna się od 64 tys. zł. Tu dopłaty będą większe, ogólnie wyjdzie mniej, ale wciąż drogo, no i jednak auto będzie w niższym standardzie.
Nowy Volkswagen Polo – gwarancja i finansowanie
Nowe Polo ma 2-letnią gwarancję mechaniczną i 12-letnią ochroną na perforację blach. Można dokupić pakiet przeglądów za 1590 zł (48 miesięcy, maks. przebieg 60 tys. km) albo na ten sam okres za 2590 zł (maks. Przebieg 120 tys. km). Program dodatkowej opieki serwisowej (dodatkowe 24 miesiące do przebiegu 120 tys. km) to koszt 1590 zł. Auto można wziąć w leasing (uwaga na nowe, niekorzystne dla leasingobiorców regulacje prawne!) albo na kredyt zwykły lub z ratą balonową i możliwością pozostawienia auta w rozliczeniu na końcu finansowania. Przy zwykłym kredycie na 3 lata na samochód o wartości 115 tys. zł i wpłacie własnej 30 proc. rata wyniesie 2445 zł (RRSO 6,05 zł). Ratę można obniżyć, wydłużając okres kredytowania albo godząc się na ratę balonową na koniec. Uwaga: RRSO prawdopodobnie będzie w najbliższym czasie rosnąć – analitycy przewidują podwyżki stóp procentowych.
Nowe Polo można już zamawiać i – jak informują przedstawiciele VW – ten model ma dość wysoki priorytet produkcyjny. Niemniej, ze względu na kryzys półprzewodnikowy (i nie tylko), trzeba się liczyć z kilkumiesięcznym oczekiwaniem na auto.
Nowy Volkswagen Polo – oceny
- FUNKCJONALNOŚĆ: wyjątkowe jak na tę klasę auta systemy asystujące. Dobre materiały wykończeniowe. Rozsądna ilość miejsca w środku. Niewygodne sterowanie klimatyzacją. Ocena: 5-
- PROWADZENIE: znakomite, co można docenić zwłaszcza przy dużych prędkościach. Ocena: 5
- OSIĄGI I SPALANIE: dobra dynamika. Przy niskich prędkościach, a zwłaszcza przy prędkości manewrowej, umiarkowana kultura pracy przekładni DSG. Niemałe spalanie. Ocena: 4
- MULTIMEDIA: bardzo dobre, w wyposażeniu podstawowym współpraca z Android Auto i Car Play. Ocena: 5
- ZAKUP: auto jest bardzo drogie, biorąc pod uwagę jego wielkość, co jest obecnie typową bolączką mniejszych aut, które muszą spełniać surowe wymogi homologacyjne. Ocena: 4
OCENA KOŃCOWA: 4+
Nowy Volkswagen Polo – dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./R3/12 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Pojemność skokowa | 999 cm3 |
Moc maksymalna | 110 KM/5500 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 200/2000-3000 obr./min |
Skrzynia biegów/napęd | Aut. 7 (DSG)/przedni |
0-100 km/h; prędkość maks. | 10,4 s; 195 km/h |
Średnie spalanie wg WLTP | 5,5 l/100 km |
Emisja CO2 | 126 g/km |
Poj. bagażnika/zbior. paliwa | 351-1125/40 l |
Rozmiar opon test. auta | 215/45 R 17 |