Euro NCAP opublikował wyniki testów zderzeniowych takich modeli jak: BMW 2 Coupe, Ford Tourneo Connect, Lexus NX, Renault Megane E-TECH Electric oraz Volkswageny ID.5, Polo i Taigo. Z tego grona tylko BMW otrzymało ocenę czterech gwiazdek, w którym zastrzeżenia Euro NCAP wzbudził system autonomicznego hamowania. O ile działał on odpowiednio w prostszych scenariuszach testowych, obejmujących inne samochody i pieszych, o tyle był ograniczony w bardziej wymagających scenariuszach, takich jak przejazd rowerzysty i skręt w poprzek drogi. Pozostałe auta w tej serii zaliczyły egzamin, zdobywając maksymalne noty.
Warto wiedzieć, że w lipcu tego roku po raz kolejny zostanie podniesiona poprzeczka wymagań, a wszystkie wprowadzone do sprzedaży nowe samochody będą musiały seryjnie być wyposażone w takie systemy, jak autonomiczne hamowanie i asystenta prędkości.
Sekretarz Generalny Euro NCAP Michiel van Ratingen powiedział: "Dobrze jest rozpocząć rok jubileuszowy z samochodami, które osiągnęły wysokie wyniki. Euro NCAP od 25 lat wyznacza standardy bezpieczeństwa samochodowego. Następne 10 lat przyniesie ogromne wyzwania, a na czoło nadchodzących zmian wysuną się wspomagana i zautomatyzowana jazda. Dzięki temu, że od około 10 lat koncentrujemy się na zaawansowanych systemach wspomagania kierowcy (ADAS), jesteśmy dobrze przygotowani do oceny tych nowych aspektów technologii pojazdów i do dalszego dostarczania kluczowych informacji nabywcom samochodów w przyszłości".
Szczegółowe wyniki prezentujemy poniżej.
Galeria zdjęć
Przedział pasażerski serii 2 Coupé pozostał stabilny w teście uderzenia czołowego. Odczyty manekinów wykazały dobrą ochronę kolan i kości udowych zarówno kierowcy, jak i pasażera. BMW wykazało, że podobny poziom ochrony zostanie zapewniony osobom o różnym wzroście i siedzącym w różnych pozycjach. Analiza opóźnienia wózka uderzeniowego podczas testu oraz analiza odkształconej bariery po teście wykazały, że seria 2 Coupé byłaby agresywnym partnerem w zderzeniu czołowym. W teście ze sztywną barierą o pełnej szerokości zapewniono dobrą lub odpowiednią ochronę wszystkich krytycznych obszarów ciała, zarówno kierowcy, jak i pasażera siedzącego z tyłu. W teście z barierą boczną ochrona wszystkich krytycznych obszarów nadwozia była dobra, a samochód uzyskał maksymalną liczbę punktów w tej części oceny. W przypadku silniejszego uderzenia w słupek boczny ochrona wszystkich krytycznych obszarów ciała była dobra lub wystarczająca. Kontrola przemieszczania się (stopień, w jakim ciało jest odrzucane na drugą stronę pojazdu po uderzeniu z dalszej strony) okazała się marginalna. Seria 2 Coupé nie jest wyposażona w środek zaradczy, taki jak centralna poduszka powietrzna, który łagodziłby obrażenia pasażerów w takich zderzeniach. Testy przednich foteli i zagłówków wykazały dobrą ochronę przed urazami kręgosłupa w przypadku zderzenia tylnego. Analiza geometryczna tylnych siedzeń również wykazała dobrą ochronę kręgosłupa szyjnego. Seria 2 Coupé jest wyposażona w zaawansowany system eCall, który alarmuje służby ratunkowe w razie kolizji, ale nie posiada systemu zapobiegającego wtórnym uderzeniom po zderzeniu samochodu.
Ochrona dorosłych pasażerów: 82 proc.
Ochrona dzieci: 81 proc.
Ochrona przechodniów: 67 proc.
Systemy Asystujące: 64 proc.
Uwaga! Ford Tourneo Connect jest technicznym bliźniakiem Volkswagena Caddy, testowanego przez Euro NCAP w 2021 roku. Tam, gdzie występują niewielkie różnice, dane zostały zweryfikowane, aby potwierdzić, że Tourneo Connect zachowuje się co najmniej tak samo dobrze jak Caddy, a zatem ocena została tu przeniesiona.
Przedział pasażerski pozostał stabilny w teście przesunięcia czołowego. Odczyty manekinów wykazały dobrą ochronę kolan i kości udowych zarówno kierowcy, jak i pasażera. Volkswagen wykazał, że podobny poziom ochrony zostanie zapewniony osobom o różnych rozmiarach i siedzącym w różnych pozycjach. Analiza opóźnienia wózka uderzeniowego podczas testu oraz analiza odkształconej bariery po teście wykazały, że samochód byłby agresywnym partnerem w zderzeniu czołowym. W teście ze sztywną barierą na całej szerokości ochrona klatki piersiowej pasażera została oceniona jako marginalna, na podstawie odczytów ucisku klatki piersiowej. Wszystkie inne krytyczne obszary ciała zostały ocenione jako dobre lub odpowiednie. W teście z barierą boczną ochrona wszystkich krytycznych obszarów ciała była dobra i uzyskano maksymalną liczbę punktów. W przypadku silniejszego uderzenia w słupek boczny ochrona klatki piersiowej była marginalna, ale ochrona innych krytycznych obszarów ciała była dobra. Ograniczenie przemieszczania się pasażerów, czyli zakresu, w jakim pasażer zostaje odrzucony na drugą stronę pojazdu w przypadku zderzenia bocznego, zostało ocenione jako marginalne. Centralna poduszka powietrzna chroni przed obrażeniami ciała pasażerów w zderzeniach bocznych. W testach Euro NCAP poduszka powietrzna sprawdziła się dobrze, dobrze chroniąc głowy manekinów. Testy na przednich siedzeniach i zagłówkach wykazały dobrą ochronę przed urazami kręgosłupa szyjnego w przypadku uderzenia w tył pojazdu. Ocena geometryczna tylnych siedzeń również wykazała dobrą ochronę kręgosłupa szyjnego. Zaawansowany system eCall automatycznie powiadamia służby ratunkowe w razie kolizji, a hamowanie wielokolizyjne zapobiega zderzeniom wtórnym.
Ochrona dorosłych pasażerów: 84 proc.
Ochrona dzieci: 82 proc.
Ochrona przechodniów: 69 proc.
Systemy Asystujące: 79 proc.
Przedział pasażerski modelu NX pozostał stabilny w teście uderzenia czołowego. Wyniki badań na manekinach wykazały dobrą ochronę kolan i kości udowych zarówno kierowcy, jak i pasażera. Lexus wykazał, że podobny poziom ochrony zostanie zapewniony osobom o różnym wzroście i siedzącym w różnych pozycjach. Poza klatką piersiową kierowcy, której ochrona została oceniona jako marginalna na podstawie odczytów ucisku klatki piersiowej, wszystkie krytyczne obszary ciała obu manekinów w przednim rzędzie były dobrze chronione. Analiza opóźnienia wózka uderzeniowego podczas testu oraz analiza odkształconej bariery po teście wykazały, że NX byłby umiarkowanie łagodnym partnerem w zderzeniu czołowym. W teście z użyciem sztywnej bariery o pełnej szerokości zapewniono dobrą lub odpowiednią ochronę wszystkich krytycznych obszarów ciała zarówno kierowcy, jak i pasażera siedzącego z tyłu. W teście z użyciem bariery bocznej ochrona wszystkich krytycznych obszarów nadwozia była dobra, a samochód uzyskał maksymalną liczbę punktów w tej części oceny. W przypadku silniejszego uderzenia w słupek boczny ochrona klatki piersiowej była odpowiednia, a innych części ciała – dobra. Kontrola przemieszczania się (stopień, w jakim ciało zostaje odrzucone na drugą stronę pojazdu po uderzeniu z dalszej strony) okazała się odpowiednia. NX jest wyposażony w środek zaradczy zapobiegający obrażeniom ciała pasażerów w takich zderzeniach i choć w teście Euro NCAP wypadł on dobrze, Lexus nie przedstawił dodatkowych informacji potwierdzających, że działanie to było solidne i symetryczne. Testy przednich foteli i zagłówków wykazały dobrą ochronę przed urazami kręgosłupa szyjnego w przypadku zderzenia tylnego. Analiza geometryczna tylnych siedzeń również wykazała dobrą ochronę kręgosłupa szyjnego. NX jest wyposażony w zaawansowany system eCall, który alarmuje służby ratunkowe w razie kolizji. Samochód posiada również system, który uruchamia hamulce po zderzeniu, aby uniknąć kolizji wtórnych.
Ochrona dorosłych pasażerów: 83 proc.
Ochrona dzieci: 87 proc.
Ochrona przechodniów: 83 proc.
Systemy Asystujące: 91 proc.
Przedział pasażerski Megane E-Tech pozostał stabilny w teście uderzenia czołowego. Wyniki badań na manekinach wykazały dobrą ochronę kolan i kości udowych zarówno kierowcy, jak i pasażera. Renault wykazało, że podobny poziom ochrony zostanie zapewniony osobom o różnym wzroście i siedzącym w różnych pozycjach. Z wyjątkiem klatki piersiowej kierowcy, której ochrona była odpowiednia, ochrona wszystkich krytycznych obszarów ciała była dobra lub odpowiednia. Analiza opóźnienia wózka uderzeniowego podczas badania oraz analiza odkształconej bariery po badaniu wykazały, że Megane E-Tech byłby umiarkowanie łagodnym partnerem w zderzeniu czołowym. W teście ze sztywną barierą o pełnej szerokości zapewniono dobrą lub odpowiednią ochronę wszystkich krytycznych obszarów ciała, zarówno kierowcy, jak i pasażera siedzącego z tyłu. W teście z użyciem bocznej bariery ochrona wszystkich krytycznych obszarów nadwozia była dobra, a samochód uzyskał maksymalną liczbę punktów w tej części oceny. W przypadku silniejszego uderzenia w słupek boczny ochrona wszystkich krytycznych obszarów ciała była dobra lub wystarczająca. Kontrola przemieszczania się (stopień, w jakim ciało zostaje odrzucone na drugą stronę pojazdu po uderzeniu z dalszej strony) okazała się marginalna. W Megane E-Tech zastosowano środek zapobiegający obrażeniom pasażerów podczas takich zderzeń, który dobrze wypadł w teście Euro NCAP. Testy przednich foteli i zagłówków wykazały marginalną ochronę przed urazami kręgosłupa w przypadku zderzenia tylnego. Analiza geometryczna tylnych siedzeń wykazała dobrą ochronę przed urazami kręgosłupa szyjnego. Megane E-Tech jest wyposażony w zaawansowany system eCall, który alarmuje służby ratunkowe w razie kolizji, ale nie ma systemu zapobiegającego wtórnym uderzeniom po zderzeniu samochodu.
Ochrona dorosłych pasażerów: 85 proc.
Ochrona dzieci: 88 proc.
Ochrona przechodniów: 65 proc.
Systemy Asystujące: 79 proc.
Uwaga! Volkswagen ID.5 pod każdym względem związanym z bezpieczeństwem jest identyczny z ID.4, testowanym przez Euro NCAP w 2021 roku. W związku z tym wyniki ID.4 odnoszą się również do ID.5, a jego ocena zostaje przeniesiona.
Przedział pasażerski pozostał stabilny w teście przesunięcia czołowego. Odczyty manekinów wykazały dobrą lub odpowiednią ochronę wszystkich krytycznych obszarów ciała kierowcy i pasażera. VW wykazał, że dobra ochrona zostanie zapewniona również w przypadku kolan i kości udowych pasażerów o różnych rozmiarach i siedzących w różnych pozycjach. Analiza odkształcalnej bariery zastosowanej w badaniu przesunięcia czołowego wykazała niewielki obszar o dużym odkształceniu. Jednak profil opóźnienia wózka, na którym zamontowano barierę, wykazał, że samochód nie będzie agresywnym przeciwnikiem w zderzeniu. Zarówno w teście z barierą boczną, jak i ze słupkiem bocznym, samochód zapewniał dobrą ochronę wszystkich krytycznych obszarów ciała i uzyskał maksymalną liczbę punktów. Przemieszczanie się pasażerów podczas zderzenia bocznego zostało ocenione jako słabe. Centralnie umieszczona poduszka powietrzna chroni kierowcę i pasażera z przodu przed wzajemnym kontaktem w przypadku zderzenia bocznego. Testy przeprowadzone przez Euro NCAP wykazały, że poduszka powietrzna zapewnia dobrą ochronę głów pasażerów siedzących z przodu. Testy przednich foteli i zagłówków wykazały dobrą ochronę przed urazami kręgosłupa szyjnego w przypadku zderzenia tylnego. Analiza geometryczna foteli tylnych również wykazała dobrą ochronę przed urazami kręgosłupa szyjnego.
Ochrona dorosłych pasażerów: 93 proc.
Ochrona dzieci: 89 proc.
Ochrona przechodniów: 76 proc.
Systemy Asystujące: 85 proc.
Przedział pasażerski Polo pozostał stabilny w teście uderzenia czołowego. Odczyty manekinów wykazały dobrą ochronę kolan i kości udowych zarówno kierowcy, jak i pasażera. Volkswagen wykazał, że podobny poziom ochrony zostanie zapewniony osobom o różnych rozmiarach i siedzącym w różnych pozycjach. Analiza opóźnienia wózka uderzeniowego podczas testu oraz analiza odkształconej bariery po teście wykazały, że Polo byłoby umiarkowanie łagodnym partnerem w zderzeniu czołowym. W teście z użyciem sztywnej bariery o pełnej szerokości zapewniono dobrą lub odpowiednią ochronę wszystkich najważniejszych obszarów ciała, zarówno kierowcy, jak i pasażera siedzącego z tyłu. Zarówno w teście z barierą boczną, jak i w teście bardziej poważnego uderzenia w słupek boczny, ochrona wszystkich krytycznych obszarów nadwozia była dobra, a samochód uzyskał maksymalną liczbę punktów w tej części oceny. Kontrola przemieszczania się (stopień, w jakim ciało jest odrzucane na drugą stronę pojazdu w przypadku uderzenia z dalszej strony) została uznana za odpowiednią. Polo posiada system zapobiegający obrażeniom pasażerów podczas takich zderzeń, który dobrze wypadł w teście Euro NCAP. Testy przednich foteli i zagłówków wykazały dobrą ochronę przed urazami kręgosłupa w przypadku zderzenia tylnego. Analiza geometryczna tylnych siedzeń również wykazała dobrą ochronę przed razami kręgosłupa szyjnego. Polo jest wyposażone w zaawansowany system eCall, który alarmuje służby ratunkowe w przypadku kolizji. Samochód jest również wyposażony w system, który uruchamia hamulce po zderzeniu, aby uniknąć kolizji wtórnych.
Ochrona dorosłych pasażerów: 94 proc.
Ochrona dzieci: 80 proc.
Ochrona przechodniów: 70 proc.
Systemy Asystujące: 70 proc.
Uwaga! Pod względem konstrukcyjnym Taigo jest identyczny z VW Polo i posiada taki sam poziom wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa. Przeprowadzono dodatkowe testy w miejscach, gdzie mogą występować niewielkie różnice, aby zweryfikować osiągi modelu Taigo w porównaniu z Polo. W pozostałych przypadkach wyniki testów pochodzą z oceny VW Polo 2022.
Przedział pasażerski modelu Taigo pozostał stabilny w teście uderzenia czołowego. Odczyty manekinów wykazały dobrą ochronę kolan i kości udowych zarówno kierowcy, jak i pasażera. Volkswagen wykazał, że podobny poziom ochrony zostanie zapewniony osobom o różnych rozmiarach i siedzącym w różnych pozycjach. Analiza opóźnienia wózka uderzeniowego podczas testu oraz analiza odkształcającej się bariery po teście wykazały, że Taigo będzie umiarkowanie łagodnym partnerem w zderzeniu czołowym. W teście ze sztywną barierą na całej szerokości zapewniono dobrą lub odpowiednią ochronę wszystkich krytycznych obszarów ciała, zarówno kierowcy, jak i pasażera siedzącego z tyłu. Zarówno w teście z barierą boczną, jak i w teście bardziej poważnego uderzenia w słupek boczny, ochrona wszystkich krytycznych obszarów nadwozia była dobra, a samochód uzyskał maksymalną liczbę punktów w tej części oceny. Kontrola przemieszczania się (stopień, w jakim ciało jest odrzucane na drugą stronę pojazdu w przypadku uderzenia z dalszej strony) okazała się odpowiednia. Samochód jest wyposażony w system zapobiegający obrażeniom pasażerów podczas takich zderzeń, który dobrze wypadł w teście Euro NCAP. Testy przednich foteli i zagłówków wykazały dobrą ochronę przed urazami kręgosłupa w przypadku zderzenia tylnego. Analiza geometryczna tylnych siedzeń również wykazała dobrą ochronę kręgosłupa szyjnego. Taigo jest wyposażony w zaawansowany system eCall, który alarmuje służby ratunkowe w razie kolizji. Samochód jest również wyposażony w system, który uruchamia hamulce po zderzeniu, aby uniknąć kolizji wtórnych.
Ochrona dorosłych pasażerów: 94 proc.
Ochrona dzieci: 84 proc.
Ochrona przechodniów: 71 proc.
Systemy Asystujące: 70 proc.