Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
    • - Wyszukiwarka warsztatów
    • - O Dobrym Warsztacie
    • - Dodaj warsztat
  • Treści premium
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Aston Martin Lagonda

Aston Martin Lagonda

Aston Martin Lagonda

Aston Martin Lagonda to luksusowa, sportowa limuzyna produkowana przez brytyjskiego producenta. Zanim przejdziemy do opisu auta, przyda się nieco historii. W 1946 roku, Lagonda była jeszcze samodzielną marką produkującą auta. Rok później, spółka Dawid Brown Limited kupiła Astona oraz wspomnianą Lagondę (co zostało uwzględnione w pełnej nazwie przedsiębiorstwa – Aston Martin Lagonda Limited).

Przez 31 lat Lagonda co prawda nie tworzyła samodzielnie aut, jednak co jakiś czas prezentowała ciekawe prototypy. I tak w 1978 roku na rynku pojawił się jeden z najbardziej nieziemskich aut w historii motoryzacji, który dziś jest prawdziwym białym krukiem. Aston Martin wyprodukował model Lagonda.

Auto było wówczas najdroższą seryjnie produkowaną limuzyną na świecie (droższą m.in. od Rolls-Royce'a; jej cena oscylowała wokół £150 000). Już samą stylistyką z zewnątrz auto szokowało. Nadwozie miało niezwykle nisko poprowadzoną linię dachu, a jego wysokość wynosiła zaledwie... 1,3 metra! Z przodu znajdowały się bardzo wąskie reflektory, a pośrodku równie wąski grill, który usytuowany był nieco wyżej i przypominał nieco zadarty nos.

Oprócz tego, brytyjski producent zdecydował się na zastosowanie dodatkowych reflektorów wysuwanych z maski. A skoro o masce mowa, to wydawała się ona nieskończenie długa. Auto w wersji 4-drzwiowej limuzyny powstało zaledwie w liczbie 645 sztuk (rzecz jasna składanych ręcznie), natomiast stworzono także odmianę 2-drzwiowego coupe, oraz na specjalne zamówienie – 2 sztuki shooting brake.

Na „zjawiskowym” wyglądzie z zewnątrz auta, producent nie skończył. Prawdziwy szok ówcześnie można było przeżyć po rzucie oka do wnętrza. Wydawać by się mogło że inżynierowie wsiedli do kapsuły czasu, wylądowali w 2. dziesiecioleciu XXI wieku i poznane tu technologie ubrali w modne na tamte czasy szaty. Oczywiście wnętrze obfitowało w skórę najwyższej jakości oraz duże, drewniane panele, jednak można tam było znaleźć przede wszystkim cyfrowy wyświetlacz oparty na diodach LED spełniający rolę zegarów oraz... dotykowe przyciski.

Pod ogromnych rozmiarów maską pracowała 5,3-litrowa V8-ka (zasilana przez 4 gaźniki dwugardzielowe, a od 1986 roku wyposażona we wtrysk) zaprojektowana przez polskiego inżyniera Tadeusza Marka (znanego bardziej jako Tadek Marek) i stosowana m.in. także w modelu DBS. Jednostka rozwijała 313 KM i przekazywała moc na tylne koła za pośrednictwem 3-biegowego automatu. Dziś jego osiągi nie imponują, jednak jak na 2-tonowa limuzynę były w tamtych czasach przyzwoite – pierwsza „setka” osiągana była w 8,4 sekundy, a Lagonda mogła pędzić nawet 230 km/h spalając przy tym niewyobrażalną ilość paliwa. W „zwykłych” warunkach potrafiła spalać nawet 30 l/100 km.

Produkcja Astona Martina Lagondy zakończyła się w 1989 roku.

W 2014 roku postanowiono na cześć legendarnego modelu stworzyć jego następcę, jednak model ten sprzedawany był osobom wybranym przez Astona. Powstał na bazie 4-drzwiowego Rapide'a, a pod maską pracowało 5,9-litrowe V12 generujące 565 KM, sprzęgnięte z 8-stopniowym automatem.

Aston Martin Lagonda - generacje

Aston Martin Lagonda (1976&nbsp-&nbsp1989)

Aston Martin Lagonda (1976 - 1989)

Aston Martin Lagonda - powiązane artykuły

Najbardziej awaryjne samochody w testach długodystansowych Premium

Złota Lagonda Saddama Husajna

Dyktator Iraku zlecił stuningowanie swojego Astona Martina. Niespodziewanie, po 27 latach, auto "wypłynęło" w Niemczech.

Materiały Premium

  • Honda Civic to udana kombinacja nowatorskich rozwiązań technicznych i odważnego designu

    Honda Civic doczekała się już 11. generacji, która jesienią ma się pojawić na naszym rynku. Honda Civic jest klasyfikowana jako kompakt właściwie dopiero od ostatniej dekady XX w., wcześniej postrzegana była na globalnych rynkach raczej jako małe auto. W swojej 50-letniej historii zdobył wielką popularność na całym świecie.

  • Volkswagen Garbus nie był niezawodny, ale i tak go kochano

    W swojej ojczyźnie Volkswagen Garbus jest szczególnym pojazdem. Wytwarzany od 1938 do 2003 r., przez niewiarygodne 65 lat i z przez długie lata rekordową liczbą wyprodukowanych 21,5 mln egzemplarzy, był tym autem, które zmotoryzowało Niemcy. A tak naprawdę wcale nie był dobrym samochodem.

  • Volkswagen Passat na początku nic nie zapowiadało wielkiego sukcesu tego modelu

    Na świecie Volkswagen Passat był przez dziesięciolecia synonimem samochodu rodzinnego, u nas jako nowe auto służył przede wszystkim w prywatnych przedsiębiorstwach, których w latach 90. XX w. zaczęło w Polsce gwałtownie przybywać – jeździli nim m.in. przedstawiciele handlowi, i to nie tylko niemieckich firm.

  • Volkswagen Golf to wzorzec auta kompaktowego

    Volkswagen Golf jest bardzo popularny i wszechobecny. U nas nie tak bardzo jak u naszych zachodnich sąsiadów, ale jednak. Kompaktowy Volkswagen jest przyczyną, dla której najpopularniejsze auto świata – Toyota Corolla – nie ma w Niemczech większych szans.

  • Chiny mają większą władzę w europejskich firmach samochodowych, niż myślisz

    Być może nie widujesz codziennie setek chińskich aut, ale to nic nie znaczy. Chińscy motoryzacyjni potentaci już tutaj są – jako właściciele bądź udziałowcy słynnych europejskich firm samochodowych.

  • 20 najchętniej kupowanych samochodów w historii

    Te samochody pokochali użytkownicy na całym świecie. Oto najchętniej kupowane auta wszech czasów w zestawieniu od 1. do 20. miejsca. Niektóre modele wydają się nieśmiertelne, a jednak ich produkcja została zakończona. Dobrym przykładem jest Volkswagen Garbus. Jego nowoczesne wydanie nie zyskało globalnej popularności.

  • Ford F-150 to ulubiony pojazd Amerykanów

    Ford F-150 powstał według zasady "Think big!" Pięciolitrowa pojemność skokowa, 401 KM mocy i 6,19 m długości – nasz samochód z 2017 r. robi ogromne wrażenie, chociaż w ramach serii F jest raczej „baby-pick-upem”.

  • Toyota Corolla - najpopularniejsze auto wszech czasów

    Bez fajerwerków i hałasu, za to niezmiennie na stałym kursie do sukcesu. Jak to możliwe, od dekad pokazuje Toyota Corolla. Od debiutu pierwszej Corolli w 1966 r. Japończykom udało się na całym świecie sprzedać w 12 generacjach, wraz z różnymi pokrewnymi modelami, imponującą liczbę bliską 50 mln egzemplarzy, swojego bestsellera.

  • Najlepsze benzynowe silniki ostatnich lat. Te najprostsze okazują się najbardziej trwałe!

    Mniejsza moc z litra, ale wyższa trwałość – oto charakterystyka silnika wolnossącego na tle jednostki z turbo. Warto taki silnik w ogóle rozważać?

  • Branża przeżywa kryzys, ale te firmy zarabiają krocie

    Liczba pierwszych rejestracji samochodów osobowych w Europie mocno spada, ale nie każda firma to odczuwa. W pierwszym półroczu 2022 r. Audi zarabiało dziennie średnio… ponad 27 mln euro. Inne spółki koncernu Volkswagena też zanotowały ogromne zyski - "dniówka" Porsche przekraczała 19 mln euro.

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu
  • Reklama
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2022 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech