Auto Świat Auto Świat jest wyłącznym dostawcą treści motoryzacyjnych dla portalu Onet.pl
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • Dobry warsztat
    • Porady dla kierowców
    • Porady dla warsztatów
    • Wyszukiwarka warsztatów
  • Moto Awards 2019
  • Polecamy
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Poradniki zakupowe
    • Sprawdź swój VIN
    • Oferty Dealerów
  • ...

Aston Martin Lagonda

Aston Martin Lagonda

Aston Martin Lagonda to luksusowa, sportowa limuzyna produkowana przez brytyjskiego producenta. Zanim przejdziemy do opisu auta, przyda się nieco historii. W 1946 roku, Lagonda była jeszcze samodzielną marką produkującą auta. Rok później, spółka Dawid Brown Limited kupiła Astona oraz wspomnianą Lagondę (co zostało uwzględnione w pełnej nazwie przedsiębiorstwa – Aston Martin Lagonda Limited).

Przez 31 lat Lagonda co prawda nie tworzyła samodzielnie aut, jednak co jakiś czas prezentowała ciekawe prototypy. I tak w 1978 roku na rynku pojawił się jeden z najbardziej nieziemskich aut w historii motoryzacji, który dziś jest prawdziwym białym krukiem. Aston Martin wyprodukował model Lagonda.

Auto było wówczas najdroższą seryjnie produkowaną limuzyną na świecie (droższą m.in. od Rolls-Royce'a; jej cena oscylowała wokół £150 000). Już samą stylistyką z zewnątrz auto szokowało. Nadwozie miało niezwykle nisko poprowadzoną linię dachu, a jego wysokość wynosiła zaledwie... 1,3 metra! Z przodu znajdowały się bardzo wąskie reflektory, a pośrodku równie wąski grill, który usytuowany był nieco wyżej i przypominał nieco zadarty nos.

Oprócz tego, brytyjski producent zdecydował się na zastosowanie dodatkowych reflektorów wysuwanych z maski. A skoro o masce mowa, to wydawała się ona nieskończenie długa. Auto w wersji 4-drzwiowej limuzyny powstało zaledwie w liczbie 645 sztuk (rzecz jasna składanych ręcznie), natomiast stworzono także odmianę 2-drzwiowego coupe, oraz na specjalne zamówienie – 2 sztuki shooting brake.

Na „zjawiskowym” wyglądzie z zewnątrz auta, producent nie skończył. Prawdziwy szok ówcześnie można było przeżyć po rzucie oka do wnętrza. Wydawać by się mogło że inżynierowie wsiedli do kapsuły czasu, wylądowali w 2. dziesiecioleciu XXI wieku i poznane tu technologie ubrali w modne na tamte czasy szaty. Oczywiście wnętrze obfitowało w skórę najwyższej jakości oraz duże, drewniane panele, jednak można tam było znaleźć przede wszystkim cyfrowy wyświetlacz oparty na diodach LED spełniający rolę zegarów oraz... dotykowe przyciski.

Pod ogromnych rozmiarów maską pracowała 5,3-litrowa V8-ka (zasilana przez 4 gaźniki dwugardzielowe, a od 1986 roku wyposażona we wtrysk) zaprojektowana przez polskiego inżyniera Tadeusza Marka (znanego bardziej jako Tadek Marek) i stosowana m.in. także w modelu DBS. Jednostka rozwijała 313 KM i przekazywała moc na tylne koła za pośrednictwem 3-biegowego automatu. Dziś jego osiągi nie imponują, jednak jak na 2-tonowa limuzynę były w tamtych czasach przyzwoite – pierwsza „setka” osiągana była w 8,4 sekundy, a Lagonda mogła pędzić nawet 230 km/h spalając przy tym niewyobrażalną ilość paliwa. W „zwykłych” warunkach potrafiła spalać nawet 30 l/100 km.

Produkcja Astona Martina Lagondy zakończyła się w 1989 roku.

W 2014 roku postanowiono na cześć legendarnego modelu stworzyć jego następcę, jednak model ten sprzedawany był osobom wybranym przez Astona. Powstał na bazie 4-drzwiowego Rapide'a, a pod maską pracowało 5,9-litrowe V12 generujące 565 KM, sprzęgnięte z 8-stopniowym automatem.

Aston Martin Lagonda - generacje

Aston Martin Lagonda (1976&nbsp-&nbsp1989)

Aston Martin Lagonda (1976 - 1989)

Aston Martin Lagonda - powiązane artykuły

REKLAMA

Najnowsze wydanie

Auto Świat 47/2019
REKLAMA

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Przydatne dokumenty

  • Umowa kupna sprzedaży

    Jeśli chcesz kupić lub sprzedać auto wypełnij i wydrukuj gotowy wzór umowy kupna sprzedaży.

  • Taryfikator punktów karnych

    Taryfikator punktów karnych to ważny dokument, warto go mieć aby wiedzieć ile punktów otrzymamy jeśli zostaniemy zatrzymani za naruszenie przepisów Prawa o ruchu drogowym. Tu znajdziesz taryfikator punktów karnych.

  • Umowa przewłaszczenia

    Szanowny Panie,Umowa przewłaszczenia na zabezpieczenie to forma zabezpieczenia rzeczowego, polegająca na tym, że dłużnik przenosi na wierzyciela (bank) własność swojej rzeczy z równoczesnym zobowiązaniem wierzyciela do przeniesienia własności tej rzeczy z powrotem na dłużnika po zaspokojeniu wierzytelności (np. po spłacie kredytu).

  • Umowa darowizny

    Darowizna to rodzaj umowy prawa cywilnego, która ma na celu nieodpłatne przysporzenie obdarowanemu korzyści (wzbogacenie obdarowanego) kosztem majątku darczyńcy.Tu ściągniesz i wydrukujesz wzór umowy darowizny.

  • Formularz PCC3A

    Formularz podatkowy PCC-3A - Obowiązuje od 1.01.

  • Umowa kupna sprzedaży

    Jeśli chcesz kupić lub sprzedać auto wypełnij i wydrukuj gotowy wzór umowy kupna sprzedaży.

  • Zgłoszenie rezygnacji z OC

    Najpewniejszym rozwiązaniem Pańskiego problemu jest pozostawienie w jakimkolwiek przedstawicielstwie ubezpieczyciela pisma informującego o rezygnacji oraz poproszenie osoby tam pracującej o sporządzenie potwierdzenia iż taki wniosek został złożony..

  • Umowa zamiany

    Umowa zamiany przyda się kiedy będziesz chciał zamienić auto na inne bez lub z dopłatą - czasami to naprawdę gra warta świeczki.Tu znajdziesz i wydrukujesz wzór Umowy Zamiany.

  • Formularze potrzebne do urzędu skarbowego

    Formularze PCC-1 i P-CC1/A zostały zastąpione przez formularze PCC-3 i PCC-3/A. Nowe formularze są bardzo podobne, jednak nie jest wymagany podpis sprzedawcy.

REKLAMA
  • Reklama
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2019 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. - Developed by DreamLab