Wybierz samochód

Ford Crown Victoria

Ford Crown Victoria

Ford Crown Victoria to jeden z najpopularniejszych sedanów marki w USA. Auto, poza oczywiście klientami indywidualnymi, trafiało masowo do korporacji taksówkarskich, policji i innych służb mundurowych. Nazwa „Crown Victoria” pojawia się po raz pierwszy już w latach 50., a dokładniej w 1955 roku, kiedy to przez rok produkowany jest samochód Ford Fairlane Crown Victoria - jako ekskluzywnie wyposażona wersja nadwoziowa. Później, w 1982 roku, model LTD w topowej wersji wyposażeniowej, również zyskał dopisek Crown Victoria, który od roku 1986 został oddzielnym modelem.

Dopiero w 1991 roku, Ford zdecydował się zrezygnować z przedrostka „LTD” i został samo „Crown Victoria”. Był to samochód osobowy należący do klasy średniej-wyższej, w USA określanej jako „Full-Size Car”. Auto występowało tylko jako 4-drzwiowy sedan, a pod maską pracował tylko 4,6-litrowy benzyniak V8 generujący 202 lub 212 KM. Napęd przekazywany był na tylną oś za pomocą 4-biegowego „automatu”, sterowanego z kolumny kierowniczej. Położenie drążka zmiany biegów było wymuszone założeniem auta - miało być 6-osobowe, w związku z czym, w I rzędzie musiały zmieścić się 3 osoby.

Mimo nienaturalnej (w Europie) konfiguracji, Crown Victoria oferowała nadzwyczaj dużo przestrzeni. Mimo iż konstrukcyjnie bazowała na poprzedniku, stylistycznie „poszła do przodu”. Kanciaste kształty ustąpiły miejsca modnym, zgrabnym i eleganckim krągłym formom. Pas przedni wyróżniał się wąskimi i długimi reflektorami zespolonymi zachodzącymi na błotniki oraz bardzo wąskim wlotem powietrza między zderzakiem a maską. Podstawowe wyposażenie było niezłe, jednak dopiero wraz z mocniejszą odmianą silnikową przychodziły prawdziwe luksusy w standardzie - skórzana tapicerka, kodowy system dostępu do auta, poduszka powietrzna dla kierowcy czy klimatyzacja.

W 1993 roku przeprowadzono lifting - pas przedni doczekał się grilla (choć wąskiego). Większy zmiany przyszły 2 lata później - z tyłu tablicę rejestracyjną przeniesiono ze zderzaka na klapę, zmieniono tylne światła, a deska rozdzielcza doczekała się wymiany. W następnym roku pojawiły się już 2 poduszki powietrzne oraz inne dodatki.

W 1998 roku wprowadzono II generację Forda Crown Victoria, którego bliźniaczym modelem był Mercury Grand Marquis. Auto znacznie różniło się od swojego poprzednika, głównie pod względem stylistycznym. Przedłużony został rozstaw osi, a dodatkowo od 2002 roku, wyłącznie taksówki występowały z dodatkowo przedłużonym o 15 cm rozstawem osi. Nadwozie zyskało muskułów, a z przodu pojawił się „prawdziwy” grill. Również pas tylny oraz wnętrze przeszły modernizację. Pod względem technicznym, Ford Crown Victoria miał dopracowane zawieszenie, lepsze hamulce.

W 2003 roku wprowadzono kolejne, większe zmiany (zmiany w zawieszeniu, skrzynia biegów, bowiem z każdym rokiem modelowym, Ford prezentował drobne modyfikacje. Pod maską pozostało 4,6-litrowe V8, które dostępne było w wersji 227- lub 242-konnej. Moment obrotowy kierowany był na tylną oś za pomocą 4-stopniowej skrzyni automatycznej.

W 2008 roku, Ford zdecydował się wycofać Crown Victorię z oferty indywidualnej i sprzedawać ją wyłącznie flotom, policji i korporacjom taksówkarskim. Było to związane z wprowadzeniem na rynek nowej generacji modelu Taurus, który od tej pory miał być flagową limuzyną Forda w USA. Ostateczny koniec produkcji Forda Crown Victoria nastąpił w 2011 roku. Jej głównym rywalem był Chevrolet Caprice oraz Buick Roadmaster.

Ford Crown Victoria - generacje

Ford Crown Victoria I (1955&nbsp-&nbsp1956)

Ford Crown Victoria I (1955 - 1956)

Ford Crown Victoria IV (1998&nbsp-&nbsp2012)

Ford Crown Victoria IV (1998 - 2012)

Ford Crown Victoria - powiązane artykuły

Przeglądarka blokuje powiadomienia - Zobacz jak zmienić ustawienia
Zamknij
Auto Świat
Czy chciałbyś otrzymywać powiadomienia z najciekawszymi informacjami?
Subskrybuj

Dzięki, teraz zawsze będziesz na bieżąco!