Trudno wytłumaczyć opieszałość Niemców w przygotowaniu kompaktowych SUV-ów. W połowie lat 90., gdy debiutowała Toyota RAV4 rzeczywiście nikt (nawet... konstruktorzy Toyoty!) nie spodziewali się tak doskonałego przyjęcia nowej klasy aut na rynku. Ale Japończycy już oferują trzecią generację swoich aut, natomiast producenci zza naszej zachodniej granicy dopiero się budzą. Najpierw był Opel Antara, potem do grona dołączył VW Tiguan, teraz kolej na Forda Kugę.Samochód do swojego segmentu nie wnosi wiele nowego. Zdecydowano się oczywiście na najpopularniejsze rozwiązania: samonośną karoserię, niezależne zawieszenie kół i uproszczony napęd tylnej osi. Już rzut oka na karoserię i dane techniczne podpowiadają, że Kuga jest niedużym autem. Choć nisko opadająca linia dachu sugerować może problemy z miejscem, w praktyce przestrzeni nie brakuje. Zarówno wnętrze, jak i karoseria utrzymane są w typowej dla Forda stylistyce. O wersji 7-osobowej nie ma co myśleć, bagażnik ma zaledwie 360/1355 l. Na pocieszenie pozostaje płaska powierzchnia po złożeniu kanapy, liczne schowki (pod podłogą kanapy, bagażnika oraz we wnętrzu) i dwuczęściowa (dzielona poziomo, można otworzyć jedną część lub obydwie jednocześnie) klapa bagażnika, ułatwiająca załadunek.Przewidziano dwie wersje napędu. W podstawowej moment obrotowy kierowany jest tylko do osi przedniej. Bardziej interesująca będzie Kuga 4x4. Korzysta ona ze sprzęgła typu Haldex. Obydwie łączone są tylko z 6-biegową przekadnią manualną oraz silnikiem 2.0 TDCi. Jednostka napędowa ma funkcję chwilowego wzrostu momentu obrotowego przy dużym obciążeniu (z 320 na 340 Nm). Nad pasażerami czuwa seryjny system ESP oraz układ zapobiegający dachowaniu (ARM). Kuga jeździ dynamicznie, ale pewnie, więc raczej rzadko zajdzie potrzeba korzystania z tych systemów. Nie należy wymagać od auta nadzwyczajnych zdolności terenowych, na razie nie znamy jeszcze nawet wielkości prześwitu.Kuga powstaje w miejscowości Saarlouis w Niemczech. Polska cena na razie jest niezana (auto pojawi się w salonach w połowie roku). W Niemczech bazowa wersja kosztuje 26,5 tys. euro. Kuga z napędem 4x4 wymaga wydania 2 tys. euro więcej. W planach jest też benzynowy silnik 2.5/200 KM.
Ford Kuga - Focusem w teren?
Klasie SUV przybywa kolejny konkurent. Europejski Ford nie ma co prawda doświadczenia w tej kategorii samochodów, ale zdaje się, że nie popełnił błędów. Nowe auto korzysta z podzespołów Focusa